LIVE

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Live broadcast
Mainosta
logo hd live | Moons of Madness
Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
Ghost Recon: Breakpoint

Ghost Recon: Breakpoint

Wildlandsin jatko-osa tarjoaa samaa kuin edeltäjänsäkin, mutta määrä on saavutettu laadun kustannuksella.

Ghost Recon: Wildlands siirsi suositun pelisarjan avoimempaan maailmaan, ja muodostui ajan kanssa suureksi menestykseksi Ubisoftille. Ghost Recon: Breakpoint rakentaa edeltäjän luomalle pohjalle, ja lisää mukaan joukon hyväksi havaittuja Ubisoftin maneereja. Lopputuloksena ei valitettavasti ole parempi peli.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Wildlandsin tyyliin Breakpoint ei tarjoile kiinnostavaa tarinaa taustakseen. Juoni on ohut, henkilöhahmot tuntuvat keinotekoisilta ja dialogi tökkii. Ehkäpä tästä syystä Jon Bernthalin Cole D. Walker erottuu joukosta, ja hänen suorituksensa turvin pelin välivideoita jaksaa katsella.

Breakpointin pelattavuus on pitkälti täysin samanlainen kuin Wildlandsin, joskin joitakin lisäyksiä on tehty sinne ja tänne. Pelaaja juoksee, ajaa ja lentää halki Auroan saaren, käy tulitaisteluja, nuohoaa nurkkia, kerää tavaraa ja suorittaa tehtäviä. Erona ovat dronet ja erilaiset eloonjäämismekaniikat, joista molemmat tuntuvat tuoreilta ja mielenkiintoisilta. Ihmisvastustajat tippuvat hyvinkin helposti, mutta panssaroidut dronet ovat selvästi suurempi uhka. Ehkäpä siksi itsensä sitomisen animaatio ja maassa makaamisen naamioiva vaikutus tuntuvat niin merkittäviltä pelatessa.

Onneksi koko aikaa ei tarvitse kykkiä suojan takana, sillä pelaaja saa edelleen tehdyksi tulosta niin hiiviskelemällä kuin ottamalla mallia Terminatorista ja Rambosta. Itsensä sotkeminen mudalla ja piiloutuminen keskelle aukeaa tällä tavalla yllätyshyökkäystä varten on edelleen hyvin tyydyttävää. Sama pätee myös varsinaiseen ammuskeluun, sillä eri aseet tuntuvat ja kuulostavat hyviltä. Niin ikään aseiden vaikutuksen näkeminen pahiksissa on tyydyttävää.

Breapointissa pääsee tuunaamaan oman hahmonsa mieleisekseen. Asesepän luona pääsee muokkaamaan aseitaan, joskaan järjestelmä ei ole yhtä monipuolinen kuin monissa muissa saman lajityypin peleissä. Silti on mukava tehdä kokonaisuus, joka istuu kivasti yhteen neljästä erikoistumisesta, joista kullakin on oma kykypuunsa. Jopa vaatteissa saattaa tulla mukana erinäisiä perk-kykyjä riippuen vaatteen harvinaisuusasteesta. Yleensä vaatteiden tuoma "boosti" on kuitenkin niin pieni, ettei sitä käytössä huomaa.

Ghost Recon: Breakpoint

Muutaman tunnin pelaamisen jälkeen alkaa kuitenkin huomata jotain ikävää itse Auroan saaresta. Muutaman ensimmäisen pelitunnin ajan vaihtelevat yksityiskohtaiset ympäristöt tekevät kyllä vaikutuksen, mutta sitten alkaa huomata, miten tyhjä ja hiomaton pelimaailma onkaan. Vastaan tulee paljon kuljeskelevia partioita ja kerättävää roinaa, mutta kaikki vihollistyypit ovat samanlaisia, ovat sijoittuneet samalla tavalla ja käyttäytyvät täysin samalla tavalla. Kerättävät tavarat ovat nekin mukana vain siksi, koska sellaisia pitää pelissä olla. Ei siis siksi, että niihin olisi mukava perehtyä, tai että ne tarjoaisivat jotain merkityksellistä lisäymmärrystä pelin tarinasta ja sen henkilöistä. Ongelmia tuottaa myös, jos kaksi nostettavaa esinettä ovat liian lähekkäin toisiaan, sillä lähes poikkeuksetta pelaaja nostaa maasta sen väärän esineen.

Mielenkiintoinen tavarajärjestelmä eli loot-mekaniikka olisi voinut pelastaa paljon. Moinen tuntuu kuitenkin olevan mukana vain siksi, että sen avulla rohkaistaan käyttämään rahaa mikromaksuihin. Pelaaminen sinänsä ei tunnu vaativan erityistä grindaamista, mutta alati parannettaville aseille ja varusteille ei oikeastaan ole aitoa tarvetta, kun viholliset tippuvat yhdestä pääosumasta, tai lyhyestä sarjasta rintaan. Breakpointin olisi pitänyt keskittyä varusterallin sijasta siihen, että pelaajaa rohkaistaan erilaisiin taktisiin peliliikkeisiin tilanteista selviämiseksi. Juuri tästä Ghost Recon olikin aiemmin tunnettu. Kaiken huippuna on vielä runsas määrä kaikenlaisia teknisiä ongelmia puhumattakaan älyttömästä tekoälystä.

Edellä mainituista syistä moninpeli Ghost War onkin viihdyttävää pelattavaa. Peruspelimekaniikka oikeiden ihmisten kanssa oikeita ihmisiä vastaan tuo esiin Breakpointin parhaat puolet. Jokaisella hahmoluokalla on se oma paikkansa, ja erilaisten taktiikoiden käyttäminen on pakollista matsien voittamiseksi. Ghost War tuokin esille kaiken sen, mikä Ghost Recon: Breakpointissa on hyvää.

Ghost Recon: Breakpoint

Ghost Recon: Breakpoint on ytimeltään hauska peli, mutta sitä vaivaa identiteettikriisi. Wildlandsista nauttineet löytänevät jatko-osastakin paljon hyvää varsinkin kavereiden kanssa pelatessa. Jos taas on jo aikaa sitten saanut tarpeekseen niin sanotusta Ubisoftin kaavasta, ei Breakpointia kannata hyllyynsä hankkia.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Ampuminen tuntuu hyvältä, paljon erilaisia vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia, Ghost War on hauskaa
-
Tylsä tarina, Auroa on tyhjä ja steriili, loot-systeemi on ylimääräinen ja tarpeeton, tekniset ongelmat
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Ghost Recon: BreakpointScore

Ghost Recon: Breakpoint

ARVIO. Kirjoittaja Matti Isotalo

Jossain vaiheessa hyväkin kaava alkaa toistaa itseään ja timantista on hiottu viimeisetkin särmät pois. Breakpoint ei ole huono peli, mutta vuosien "Ubisoft-kaavan" toistaminen entistä suuremmalle yleisölle tarkoitetussa pelissä jättää sen sieluttomaksi.

Videoarviossa Ghost Recon: Breakpoint

Videoarviossa Ghost Recon: Breakpoint

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Tänään julkaistaan virallisesti se odotettu Ghost Recon: Breakpoint, joka on ehtinyt kerätä jo varsin runsaasti kritiikkiä eri medioissa. Mutta mitä Gamereactor pelistä...

Ladataan seuraavaa sisältöä