Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
Ghost Recon: Breakpoint

Ghost Recon: Breakpoint

Jossain vaiheessa hyväkin kaava alkaa toistaa itseään ja timantista on hiottu viimeisetkin särmät pois. Breakpoint ei ole huono peli, mutta vuosien "Ubisoft-kaavan" toistaminen entistä suuremmalle yleisölle tarkoitetussa pelissä jättää sen sieluttomaksi.

Gamereactorin aiemman arvion voi lukea täältä.

Jossain vaiheessa hyväkin kaava alkaa toistaa itseään ja timantista on hiottu viimeisetkin särmät pois. Breakpoint ei ole huono peli, mutta vuosien "Ubisoft-kaavan" toistaminen entistä suuremmalle yleisölle tarkoitetussa pelissä jättää sen sieluttomaksi.

Auroan paratiisimaiselle saarelle ja sen alueelle rakennetuille huipputeknisille Silicon Valley -huviloille sijoittuva Breakpoint lähtee liikkeelle kuinkas muuten kuin helikopterin maahansyöksystä. Pelaajan ohjastama hahmonluonnissa synnytetty Yhdysvaltain erikoisjoukkojen sotilas "Nomad" killuu verissä päin puusta jossain päin saarta tietämättä mikä juuri iski. Syyllinen löytyy noin vartin jälkeen pelin opetteluvaiheen aikana. Toinen erikoisjoukkio (joka on tuijotellut liikaa keskiaikadokkareita asusteita valitessaan) Walker-niminen hahmo johtajanaan kylmää Nomadin etsimät rytäkästä hengissä selviytyneet soltut Wolf-sotilaidensa kanssa. Muun muassa Netflixin Punisher-sarjasta tuttu Jon Bernthal vetelee pahis-Walkerin roolin pätevästi. Muut unohtuvat sitä mukaan, kun heidän naamansa katoavat ruudusta. Tarina on täynnä pelastettavia tiedemiehiä, miehittämättömiä droneja ja erikoisjoukkohuttua, eikä mikään siitä oikein tahdo jäädä mieleen. Ääninäyttelijät hoitavat kyllä hommansa hyvin, mutta juonessa ei ole mitään, mitä sadat sotaleffat tai -sarjat eivät olisi jo käsitelleet puhki.

Tarina toimiikin lähinnä tekosyynä päästää pelaaja yksin tai kavereidensa kanssa Auroan käsittämättömälle lukuisista mikroilmastoista koostuvalle saarelle. Temmellyskenttää löytyy kyllä melkoisesti ja maisemat vaihtuvat jäätiköistä viidakkoihin, soihin ja aavikoihin. Kartta on puskettu lisäksi täyteen vahtipaikkoja, linnoituksia, hökkelikyliä ja teknokaupunkeja saarta asuttavien tiedenerojen ja insinöörien käyttöön. Vaihtelua siis riittää, mutta samalla tapahtumapaikoilta katoaa oma identiteetti. Wildlands oli sentään johdonmukainen eteläamerikkalaisessa miljöössään. Breakpoint yrittää olla aivan kaikkea, ja samalla ei oikein mitään. Osa isommista rakennelmista on sijoitettu kyllä näyttäville paikoille, ja kasvusto tekee vaikutuksen tiheydellään. Harmi vaan, että hiekkalaatikkoa luodessaan Ubisoft ei ole nähnyt samanlaista vaivaa eri taistelupaikkojen kanssa. Etenkin pienemmät konfliktialueet on kuin leikattu ja liimattu uusille mestoille muilta alueilta vihollissotilaineen päivineen. Valtavaan kohdevalikoimaan mahtuu toki erikoisempaakin settiä, mutta se tuntuu usein hukkuvan kaiken muun sekaan.

Ghost Recon: BreakpointGhost Recon: BreakpointGhost Recon: Breakpoint

Breakpointin ehdottomasti parempaa antia on sen tapa käsitellä tulitaisteluita. Muista peleistä poiketen isoon haarniskaan sonnustautunut konekiväärihemmo ei kestä lipastolkulla osumaa. Pari kutia pipoon ja kypärä lentää. Muutama lisää ja koko rotjake kaatuu maahan. Yksikään normaali ihmisvihollinen ei ole kuin titaanilla vuorattu terminaattori, eli nopeat reaktiot ja hyvä ennakkosuunnittelu palkitaan pikaisesti voittoon loppuvilla tulitaisteluilla. Teemassa mukana kulkevat dronet ja etenkin niiden maata pitkin liikkuvat versiot ottavat sitten enemmän osumaa, mutta edes tankin kokoinen Behemoth ei tunnu ylitsepääsemättömältä, kunhan varustevalikoima sisältää riittävästi räjähteitä. Napakat osumaefektit edesauttavat hyvät räiskintätuntuman muodostumisessa.

Neljä eri hahmoluokkaa ja iso nippu avautuvia lisäkykyjä antavat pelaajille mahdollisuuden erikoistua jonkin verran, mutta mitään mullistavia eroja näiden välille ei synny. Sama yhdenvertaisuus pätee aseissa - haulikko on haulikko ja rynkky rynkky, vaikka siihen pulttaisi minkälaisia lisäpalikoita kiinni. Pelin viholliset ovat pääsääntöisesti todella yksioikoista ja pönttöä sakkia, mutta Wolf-joukot onnistuivat tekemään vaikutuksen pariinkin kertaan aggressiivisuudellaan ja suunnitelmallisuudellaan. Mustiin kaapuihin ja hassuihin maskeihin pukeutuneet hiipparit osasivat esimerkiksi kiertää pelaajat ja hyökätä kerralla yhtä aikaa sen sijaan, että jokainen pistäisi päänsä puun takaa esiin yksi kerrallaan.

Pelin uutuusominaisuuksiin kuuluvat bivouac-piilopaikat ja hahmojen vakava haavoittuminen tuntuvat lopulta varsin tarpeettomilta. Ensimmäiset toimivat toki vikkelästi lataavan pikamatkustamisen pisteinä, mutta niillä tehtävät muut toiminnot kuten varusteiden väsääminen tai muu valmistautuminen tuntuvat pitkälti tarpeettomilta toisiksi vaikeimmalla vaikeustasollakin. Maastosta löytyy niin tuhottomasti tavaraa, että kranaatteja ei koskaan tarvinnut käydä etsimässä muutamaa kymmentä metriä kauempaa ja valmistautumisesta saatavat bonarit staminaan tai ampumistarkkuuteen tuntuivat "ihan kivoilta" mutteivat koskaan tarpeellisilta. Pelissä tuntuu olevan muutenkin paljon elementtejä, joiden olisi tarkoitus edistää Nomadin vihollislinjojen takana tapahtuvan toiminnan fantasiaa, mutta niitä tarvitsee käyttää vain harvoin. Vaikeustaso tapissakin pelaaja voi edelleen hyppiä pitkin saarta miten tahtoo. Uusia aseita ja vaatetusta tulee lisäksi sitä tahtia, että kohtaamispaikkana toimiva Erewhon kauppapaikkoineen jää lähes tarpeettomaksi. Tavaralaatikoita on oikeastaan jo liiaksi asti ja toiminnan päätyttyä niiden läpi juoksemiseen hukkuu minuutti, jos toinenkin.

Ghost Recon: BreakpointGhost Recon: BreakpointGhost Recon: Breakpoint

PC-versio saa toiminnastaan hieman konsolisisaruksiaan puhtaammat paperit. Peli ei missään nimessä pyöri erinomaisesti, mutta kaatuilua tai isoja ongelmia näkyy vain harvoin. Eniten vaikeuksia pelimoottorilla tuntuu olevan nopean auton ja kavereiden kanssa pelaamisen yhteydessä. Tällöin muiden hahmot saattavat pomppia maastossa edestakaisin tai jäädä hetkeksi paikoilleen. Käyttöliittymä on inhottavan selkeästi konsoleita varten tehty, ja esimerkiksi tehtäväruutu on karmaisevan epäkäytännöllinen hiirellä ja näppiksellä käytettynä. Muitakin pikkubugeja löytyy edelleen - peli ilmoittaa esimerkiksi tutoriaalin läpäisystä joka ikinen käynnistyskerta. Sinänsä vaikuttava animaatiojärjestelmä kiipeilyineen, vedessä kahlaamisineen päivineen ei myöskään aina tunnu ymmärtävän, mitä pelaaja siltä oikeastaan haluaisi.

Peliä ei voine käsitellä mainitsematta myös sen mikromaksukauppaa. Vaikka pahimmat ostokset kuten suora kokemuspisteiden osto on sittemmin - ainakin väliaikaisesti - hyllytetty, oikealla rahalla saa ostettua edelleen jännimmät releet, kaikki aseet ja lisäosat sekä paljon muuta. Mikään näistä ei kertaakaan tuntunut tarpeelliselta, mutta on silti inhottavaa ostaa ensin täysihintainen peli, ja nähdä sen jälkeen osa sisällöstä vain maksumuurin takana. Peli ei onneksi tässä vaiheessa tuputa ostoksia juuri mitenkään, mutta niiden olemassaolo synnyttää silti likaisen tunteen.

Ghost Recon: Breakpoint kärsii ennen kaikkea pahasta identiteettikriisistä. Se on hyvin puhdas "Ubisoft: The Game" -sarjan edustaja niin hyvine kuin pahoine puolineen. Valtavan maailman tutkiminen, taistelu ja varustelukierre ovat edelleen addiktiivista puuhaa ja mukavaa viihdettä kavereiden kanssa. Hyvän suunnitelman onnistunut toteutuminen tuntuu edelleen hienolta erikoisjoukkofantasian toteuttamiselta. Kaikki on vain verhottu yhdentekevän tarinan, nätin mutta persoonattoman tapahtumapaikan ja pikkuhiljaa ilman suuria hyppäyksiä tapahtuvan varusteprogression alle. Jos tarkoituksena oli luoda maailma linjojen takana käytävästä sissitaistelusta, se epäonnistui tai ainakin jäi pahasti puolitiehen. Pelistä on helppo repiä kymmeniäkin tunteja viihdettä irti, mutta viikoittain pelattavien vakiopelien joukkoon siitä ei ole.

Ghost Recon: BreakpointGhost Recon: Breakpoint

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Testattu Jimm's Gamer Gold 1070 V3 -pelitietokoneella. Jimm'sin Gamer-sarjan tehomasiinat ja paljon muuta löydät osoitteesta https://www.jimms.fi.

07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Napakka toiminta, monipuoliset animaatiot, pätevän näköinen
-
Persoonattomuus, yhdentekevä tarina, mikromaksut täysihintaisessa pelissä, lukuisia pikkubugeja
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Ghost Recon: BreakpointScore

Ghost Recon: Breakpoint

ARVIO. Kirjoittaja Matti Isotalo

Jossain vaiheessa hyväkin kaava alkaa toistaa itseään ja timantista on hiottu viimeisetkin särmät pois. Breakpoint ei ole huono peli, mutta vuosien "Ubisoft-kaavan" toistaminen entistä suuremmalle yleisölle tarkoitetussa pelissä jättää sen sieluttomaksi.

Videoarviossa Ghost Recon: Breakpoint

Videoarviossa Ghost Recon: Breakpoint

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Tänään julkaistaan virallisesti se odotettu Ghost Recon: Breakpoint, joka on ehtinyt kerätä jo varsin runsaasti kritiikkiä eri medioissa. Mutta mitä Gamereactor pelistä...



Ladataan seuraavaa sisältöä