Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
Death Stranding

Death Stranding

Tulevaisuuden lähettipalvelu luo yhteyksiä elämän ja kuoleman välille.

Hideo Kojima on saanut legendan maineen peliteollisuudessa erityisesti tekemästään työstä Metal Gear Solid -sarjan parissa. Kun mies jätti ylistetyn sarjan ja mittavan uransa Konamilla taakseen, odotettiin hänen eläköityvän tyytyväisenä. Toisin kuitenkin kävi. Death Stranding on Kojiman oman pelitalo Kojima Productionsin ensimmäinen julkaisu, ja sitä on odotettu nyt jo vuosia suuren kysymysmerkin kanssa. Pelistä on julkaistu erilaisia videopätkiä ja tietoja, joista tulee esimerkiksi mieleen synnytysvideot. Vauvoja on ahdettu hillopurkkeihin ja isot Hollywood tähdet ovat mustan liman peitossa. Onko Kojima oikeasti seonnut vai olemmeko jonkin suuruuden äärellä? On aika ottaa selvää - tai ainakin yrittää.

Death Stranding

Tietämämme maailma on jo kauan aikaa sitten tuhoutunut Death Stranding -nimisen ilmiön takia. Uhkaavat henkiolennot väijyvät kaikkea elollista ja kiinni saadessaan vetävät nämä tuonpuoleiseen hallitsemansa mustan liman avulla. Eloonjääneet ovat hajaantuneet pitkin maata ja yrittävät sinnitellä vaarallisessa ympäristössä sekä taistellen lukuisia uhkia vastaan. Amerikan presidentti näkee ihmiskunnan ainoaksi pelastukseksi yhdistymisen, johon hän tarvitsee ammattikuriiri Sam Porter Bridgesin (Norman Reedus) apua. Sam, joka liikuttaa tavaraa työkseen ihmisasutusten välillä, aloittaa luomaan lähetystensä yhteydessä yhteyksiä yhtenäisen ihmiskunnan saavuttamiseksi.

Toisin kuin pelin mainosmateriaalin pohjalta olisi voinut pelätä, Death Stranding ei olekaan järjetöntä sekoilua ja metatason abstraktihöpötystä. Itseasiassa eteenpäin vievä juoni on helposti ymmärrettävissä ja sen oudoimmatkin koukerot selitetään hyvin selkeästi. Okei, tarinan edetessä vastaan tulee kyllä sitä hämyä WTF-sisältöäkin, jonka ymmärtäminen on haastavaa. Maailma on kuitenkin niin pitkälle mietitty, että nämä kryptisimmätkin kuviot käyvät järkeen ainakin jollain tasolla.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Pelin kantavana teemana toimii yhteyden luominen kaikissa muodoissa ja sen vaikutus syntymään, elämään sekä kuolemaan. Death Strandingin tapahtumat ja ominaisuudet heijastelevat mahdollisesti Kojiman omasta elämästä, kuten pitkäaikaisesta työstä lähtemistä, eläkeajatuksia ja uuden työn aloittamista. Teos myös nauraa rohkeasti kaupallisuudelle ja pelimaailmalle käyttämällä suveneeristi hyväksi tuotemainontaa ja puhumalla kirjaimellisesti esimerkiksi pomotaisteluista. Mukaan on ahdettu myös hauskoja neljännen seinän rikkomisia ja suoraa yhteydenottoa itse pelaajaan erilaisin tavoin.

Death Stranding

Pelaajan tavoitteena on liikkua vapaassa maastossa ihmisasutuksista toisiin kuljetellen tavaraa mukanaan. Pelin koukkuna toimii fysiikkapohjainen liikkuminen, joka huomioi mukana kannettavan tavaran määrän ja vaihtelevasti vaarallisen maaston. Painavamman lastin alla hahmo on herkkä kaatuilemaan ja hajottamaan kuljettamaansa tavaraa, joten jatkuva asennon korjailu, kannettavan tavaran oikein asettelu ja tasapainoilu tulevat enemmän kuin tarpeeseen.

Hyvin yksinkertainen peli-idea on saatu varsin monipuoliseksi maustamalla sitä erilaisin vaaroin, jotka kohdistuvat joko hahmoon, tämän lastiin tai molempiin. Pelaaja voi esimerkiksi kaatua liian jyrkässä mäessä, jolloin selässä olevat tavarat leviävät pitkin mäkeä. Liian voimakas virta voi viedä mukanaan niin protagonistin kuin kuljetettavat paketit. Liika sade voi kuluttaa lastit pilalle, ja ovatpa erilaiset rosvot sekä muutkin uhat jatkuvana riesana.

Death Stranding

Pelaajan ei kuitenkaan tarvitse turvautua pelkkään sniikkailuun tai helpomman reitin etsimiseen, johon ei aina edes ole aikaa. Pelaaja saa tarinan edetessä saa erilaisia työkaluja avukseen. Vastoinkäymisiä pääsee selättämään esimerkiksi ajoneuvoin, asein ja suojin, kunhan pitää mielessä oman kantokapasiteetinsa. Death Stranding luo erittäin laajan kirjon toinen toistaan mielenkiintoisempia tilanteita ja tapahtumia, kun pelaaja asetetaan tutkimaan optimaalisia reittejä, valmistautumaan erilaisiin uhkiin ja arvioimaan omia taitojaan suhteutettuna tarjolla olevaan laitteistoon ja kantokykyyn.

Pakettien perille viennistä palkitaan erilaisin materiaalein, joita voi hyödyntää uusien tarvikkeiden kyhäilyyn. Tavaraahan pelissä riittää säädettäväksi maailman tappiin asti, mutta Death Stranding osaa pitää niiden käsittelyn maltillisesti sivutoimintona. Liiallisesta säätelystä ahdistuvana en kokenut roinan pyörittelyä missään vaiheessa mitenkään pahana asiana, ja tätä voi oikeasti pitää saavutuksena. Materiaalien lisäksi pelissä vallitsevana valuuttana toimivat tykkäykset, jotka muistuttavat kovasti suositun some-kanavan peukkuikonia. Peukutuksia jaetaan pelaajan on suorittamien tavoitteiden mukaisesti. Tykkäyksillä kehitetään hahmon ominaisuuksia sen mukaan, mistä niitä on jaettu. Pelaaja ei siis itse saa valita mitä hahmon ominaisuutta kehittää, vaan peli jakaa pisteet suoraan tehtyjen toimintojen mukaan. Ratkaisu suoraviivaistaa toimintaa kivasti.

Tykkäykset eivät ole pelkästään pelaajan saatavissa mutta myös tämän jaettavissa, mikä onkin iso osa Death Strandingin moninpelimallia. Vapaasti koluttavassa maailmassa ei vastaani tullut muita kuriireja, mutta törmäsin vähän väliä muiden pelaajien taakse jättämiin avustuksiin kuten virtojen yli meneviin siltoihin, kallioilta laskeutumiseen tarkoitettuihin köysiin ja niin edelleen. Näistä avustuksista voi halutessaan tykätä, jotka välittyvät tekijälle lisäpisteinä. Pelin moninpeliyhteys mahdollistaa toisenlaisenkin auttamisen pelaajien kesken. Maailma on pullollaan tavaraa, joka odottaa palauttamista oikeaan paikkaan. Esineet voivat olla muiden pelaajien taaksejättämiä. Pelaaja voi noukkia hylätyt kamppeet ja viedä lähetyksen perille, jolloin kaikki roinaa käsitelleet hyötyvät tilanteesta. Omia sivutehtävälähetyksiä voi jättää keskuksissa muiden tehtäväksi, jolloin on oikeutettu osittaiseen tehtävästä luvattuun palkkioon. Epäsosiaalisena ja moninpelejä karsastavana nörttinä, tällainen epäsuorasti yhdistävä moninpelimaailma yhteisen hyvän saavuttamiseksi tuntui kivan erilaiselta ja miellyttävältä kokemukselta.

Kolmannen persoonan perspektiivistä koettava Death Stranding pelittää oikein sujuvasti. Komentoja riittää ohjaimen joka napille, mutta hyvän suunnittelun avulla hahmon liikuttelu on luontevaa ja erityiskomennot iskostuvat nopeasti muistiin. Laadukas ohjattavuus taipuu yllättävän hyvin yleissamoamiseen, ampumiseen ja kulkuneuvoilla liikkumiseen. Tosin auto meinaa hiukan kenkkuilla jumiin jäädessään. Yleisesti hahmo tottelee komennusta mallikkaasti fysiikan luodessa sattumanvaraisuudellaan aidonoloista eloa liikkeisiin. Vaikka kymmenkiloisen tavaramäärän leviäminen pitkin jyrkkää vuorenrinnettä kismittää, on hahmon kaatuilu roinan perässä vähintäänkin yhtä huvittavaa.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Death Strandingissa ei ole jätetty mitään puolitiehen. Tekijöiden ammattiosaaminen välittyy ruudulle yhtenä PlayStation 4:n näyttävimpänä pelinä. Maailma on kaikessa karuudessaan todella uskottava ja kaunis. Autioitunut ympäristö vaihtelee ruraalimaastosta lumihuippuisiin vuorimaisemiin. Erilaiset sääefektit muuttuvat niiden mukaan sateista lumimyrskyihin. Soljuvat purot kimaltelevat auringossa ja kivenjärkäleet vyöryvät pitkin vuoren rinteitä. Hahmot ovat todella yksityiskohtaisia ja niitä näyttelevät tähdet selkeästi tunnistaa vaivatta. Oliot on suunniteltu varsin omaperäisiksi, epämiellyttäviksi ja sopivan karmiviksi. Erityisen tarkat ja näyttävät välidemot, joita Kojiman pelien mukaisesti riittää hulppeasti verrattuna pelilliseen antiin, on toteutettu pelimoottorilla, joten kaikki pelaajan hahmolle tekemät muutokset näkyvät suoraan demoissa. Vakuuttavasta silmäkarkista huolimatta peli rullaa ilman minkäänlaisia ongelmia tavallisella PlayStation 4:llä. Latausajatkin ovat miellyttävän lyhyet.

Äänipuoli on myös ensiluokkaista. Yleisambienssi istuu hienosti nähtyyn kuvaan ja lisää onnistuneesti uskottavuutta. Pelin omaperäinen tyyli on saanut mukaisensa äänimaailman ja niin koneet kuin oliotkin ääntelehtivät varsin omalaatuisin tavoin. Tietyt yleisäänet nousevat esiin perustoiminnoista ja niistä tulee kuin oma hahmo, jonka kohdatessa osaa odottaa tiettyä toimintaa. Pehmeä äänimaailma ei särähtele korvaan vaan luo miellyttävän ympäristön, johon musiikkipuoli vastaa onnistuneesti. Ambient-vaikutteiset rauhalliset biisit istuvat todella hienosti maastossa samoilemisen yhteyteen, jolloin ne automaattisesti käynnistyvätkin soimaan. Seesteinen tunnelma antaa kivaa syvyyttä ja saa pohtimaan teoksen syvällisiä teemoja hahmon jatkaessa yksinäistä matkaansa pitkin maita ja mantuja. Ääninäyttely on luonnolisesti huippuluokkaa ammattinäyttelijöiden, kuten Norman Reedusin ja Mads Mikkelsenin parissa, joka toisaalta kasvattaa kuilua taustahahmoihin, joista osa on jopa kiusallisen tönkösti puhuttu. Conan O'Brienin kameo oli positiivisesti yllättävä ja hauskasti miestä muistuttava veto.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Death Stranding vakuuttaa minut Hideo Kojiman ja hänen tiiminsä pelintekotaidoista. Tekninen osaaminen on todella korkealla tasolla, ja Kojiman omaperäinen mutta todella pitkälle mietitty uniikki maailma on todella ennenkuulumatonta. Yllättäen se tekee jopa järkeä. Huoliteltu kokonaisuus tuntuu todella ehyelle ja uskottavalle, eikä pelaaminen alkanut missään vaiheessa puuduttamaan. Tämä silläkin varjolla, ettei kohtuullisen yksinkertainen ydinmekaniikka juuri muutu pelin aikana, mikä onkin oikeastaan ainoa kritiikin paikka. Kokemus on kuitenkin sen verran persoonallinen ja sielukas niin pelillisesti kuin tarinallisesti, että Death Stranding pitää ehdottomasti kokea henkilökohtaisesti.

08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
+Omaperäinen tarina ja maailma, upea grafiikka, huoliteltu pelimekaniikka
-
...joka ei oikeastaan muutu pelin aikana, pelaamisen ja välivideoiden epätasapaino, muutamien sivuhahmojen heikko ääninäyttely
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Death Stranding: Timefall on ulkona

Death Stranding: Timefall on ulkona

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

RCA Records ja Sony Interactive Entertainment ovat julkaisseet yhteistyössä musiikkialbumin Death Stranding: Timefall. Nimensä mukaan kyseessä on albumillinen Death...



Ladataan seuraavaa sisältöä