Suomi
arviot
7th Sector

7th Sector

Sähköä on ilmassa tulevaisuuden pulmapelissä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Venäläinen yhden miehen armeija, Sergey Noskov, on väsännyt synkkään tulevaisuuteen sijoittuvan kryptisen pulmapelin, 7th Sector. Monipuolinen 7th Sector käynnistyy pelaajan liikutellessa puhdasta sähköä. Tämän lisäksi ohjaamaan pääsee erilaisia robotteja ja ihmishahmoa. Sen enempää asioita selittelemättä tavoitteena on liikkua eteenpäin ratkoen pieniä pulmia. Pulmat vaihtelevat matemaattisista päättelyistä tavaroiden siirtelyihin ja ajoitusta vaativiin liikkumisiin.

Monipuolisesta tarjonnasta huolimatta pulmat on upotettu nokkelasti osaksi pelimaailmaa luoden kiehtovan kokonaisuuden ja vahvan pelin tunnelmallisen eheyden. Vaikeustaso pulmien välillä vaihtelee lähes itsestäänselvyyksistä ongelmiin, joita joutuu pohtimaan pidemmänkin aikaa. Siinä missä osa pulmista on ratkaistavissa päättelyllä, ärsyttävämpi osa vastaantulevista ongelmista pakottaa pelaajan muistamaan ulkoa oikeat ratkaisut yllättävien kuolemien kautta. Vaikeustaso pysyy kuitenkin koko ajan sopivan reilulla tasolla ja automaattiset tallennuspisteet sopivan tiuhassa, jotta pelin ääressä viihtyy.

Ohjattavuus on rajattu mahdollisimman minimiin pelaajan tarvitessa lähinnä sivuttaisliikkumista ja aktivointinappia. Joissakin liikkumismuodoissa mukaan tulee vielä erillinen toimintanappi, joka on tarkoitettu juuri tiettyjen pulmien ratkaisuun. Ohjaus on osittain hiukan jäykkää, ja tuottaa välillä pientä ärsytystä. Muutamissa tunneissa läpäistävä peli ei kuitenkaan vaadi kuin hetkellisesti nopeaa reagointia ja tarkkaa ohjausta, joten puiseva ohjaus ei koidu mitenkään mahdottoman suureksi ongelmaksi.

7th Sector7th Sector7th Sector

Pelin grafiikka on tyypillistä, mutta kivasti, tyyliteltyä tunnelmointia. Synkkä ilmapiiri on saatu aikaiseksi siluetteja ja varjoja hyödyntäen. Vastapainoksi tulevaisuuskuvaa on painotettu voimakkailla keinotekoisilla valoilla esimerkiksi neonkylteissä ja valonheittimissä. Noskovilla on jäänyt voimia lisäillä jopa partikkeliefektejä tehostamaan näyttävyyttä. Jos nyt jostain pitää huomauttaa niin ohjattavan ihmisen animointi on aika kankeaa. Tämä tosin osuu hyvin yksiin jäykän ohjauksen kanssa. Peli myös pysähteli välillä sekunneiksi hahmon vaihtaessa paikkaa, joka hieman ravisteli ulos tunnelmasta.

7th Sector ei ole se kaikkein omaperäisin pulmailu yhtenäisyyksien ollessa muihin pulmapeleihin varsin selkeitä. Tyylistä ja sisällöstä tulee mieleen Inside (Playdead, 2018) ja Unmechanical (Talawa Games, 2012) -pulmapelit. 7th Sector ei kuitenkaan kalpene vertailussa, vaan vahvan tunnelman ja toimivan kokonaisuuden huomioiden pelissä on kiehtovaa vetovoimaa. Erityisesti sähkönä liikkuminen on varsin nokkela ja omaperäinen idea. Ottaen vielä huomioon, että kokonaisuus on kokonaan yhden miehen käsialaa, ei voi kuin nostaa hattua ammattitaidolle.

7th Sector7th Sector7th Sector
7th Sector7th Sector7th Sector
7th Sector7th Sector7th Sector
7th Sector7th Sector
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Tunnelma, sähkönä liikkuminen, sopivan haastava
-
Jäykkä liikkuminen, animointi kankeaa, satunnaiset pysähtelyt, ulkoa opeteltavat pulmat
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.