Suomi
Gamereactor
arviot
BE-A Walker

BE-A Walker

Tulevaisuuden näyttävät mech-taistelut kaatuvat huonoon ohjaukseen

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Tequilabyte Studiosin BE-A Walker herätti välittömästi mielenkiintoni. Ei pelkästään pelin nimi, mutta myös teema muistutti kovasti klassista Amiga-peliä nimeltä Walker (Rockstar North, 1993), jota tuli teininä hakattua suu vaahdossa. Isoilla aseilla varustetut mechit kaatamassa ihmisjoukkoja kuin heinää, mikäs sen mieluisampaa ajankulua.

Ylikansoituksensa takia kuolemaa tekevä maapallo on pakottanut ihmiset etsimään uutta majapaikkaa ja tärkeitä resursseja tähdistä. Kovasti maapalloa muistuttava planeetta Eldorado tarjoaisi puitteet ihmiskunnan tarpeisiin, mutta ei ilman ongelmia. Eldoradon ilmakehä kun on myrkyllistä, ja ennen kaikkea sen alkuperäisasukkaat ovat kovin vihamielisiä taivaalta tulevia tulokkaita kohtaan. Alkukantaisista aseistaan huolimatta nämä eldoradolaiset pistävät sen verran pahasti kampoihin ihmisten valtausyrityksille, että ainoastaan isoilla mecheillä on jotain mahdollisuutta taisteluissa.

BE-A WalkerBE-A WalkerBE-A Walker

BE-A Walkerissa on ilahduttavan retromielinen kokonaistunnelma. Klassinen tarina tarjoilee mahdollisuuden suoraviivaisen toiminnan ohella pieneen ajatusta herättävään sisältöönkin. Ydin on kuitenkin pidetty tiiviisti perusajatuksessa kävellä vasemmalta oikealle, ja tuhota eteen tulevat esteet ennen omaa tuhoutumista. Suoritetuista tehtävistä saa valuuttaa, jota voi hyödyntää aseistusta ja muita mechin ominaisuuksia parantaen. Lähinnä huomiota pitää kiinnittää suojauksen lisäksi alati vähenevään happeen, joka toimii aikarajana tehtävien suorituksessa.

Niinkin kiehtovalta kuin BE-A Walker kuulostaa ja kieltämättä näyttää, sen rampauttaa lähes pelikelvottomaksi kauhea pelimekaniikka. Nimittäin normaalin sivuttaisliikkumisen sijaan pelin mechiä ohjataan, joidenkin hiteiksi nousseiden kävelysimulaattoreiden tapaan, kumpaakin jalkaa erikseen liikutellen. Eli eteenpäin päästäkseen pelaajan tulee pitää pohjassa eteen- tai taaksepäin vievää nappia ja sen lisäksi nostella vuorotellen mechin vasenta ja oikeaa jalkaa erillisistä napeista. Tällä tavoin toki peliin saadaan haastetta jo pelkästään käsikoordinoinnin puolesta, ja mahdollistaa tällainen liikuttelu myös monipuolisemman väistö- ja suojautumistekniikoiden toteuttamisen. Itselleni kuitenkin tämä liikuttelu tuntui ainoastaan kramppaavan käteni ja vievän kaiken ilon pelistä. Mechin liikuttelun tapahtuessa näppiksen avulla voi oikeuttaa jakaa useammasta tykin suusta hiirellä tähtäillen. Harmillisesti silmittömään räiskintään BE-A Walker ei taivu, sillä piiput ylikuumenevat tympeän nopeasti ja jäähtymisajat ovat kiusallisen pitkiä. Tuskaisen hitaaksi pakottava liikkumismalli vie kuitenkin sen vähäisenkin huomion räiskinnän ja verihurmoksen ilosta suoraan jalkojen oikeaoppiseen liikutteluun, minkä ei todellakaan pitäisi olla tällaisen pelin keskiössä.

Tilannetta ei myöskään helpota varsin armoton vaikeustaso. Alkuperäisväestö pistää kunnolla hanttiin ja löysinkin itseni aloittamasta samoja kenttiä jatkuvasti alusta. Onneksi pelissä on useampi vaikeustaso valittavana, joka on hyvä tiedostaa, sillä eldoradolaiset eivät halua sinua planeetalleen.

BE-A WalkerBE-A WalkerBE-A Walker

BE-A Walker on visuaalisesti oikein suuri ilo silmälle. Välidemoissa nähtävät hahmot ovat kuin suoraan laatusarjakuvien sivuilta, ja itse mech-rymistely teknisen kliinistä positiivisessa mielessä. Peli hyödyntää näppärästi 2D-grafiikkaa kerroksittain luoden mukavan syvyysvaikutelman kenttiin ja tehostaen tunnelmaa esimerkiksi näyttävillä silhueteilla. Myös tyylikkäitä valo- ja partikkeliefektejä riittää. Erityiskiitoksen peli saa kuitenkin yksityiskohtaisesta goretuksesta, jolla luodaan hyvää särmää näyttävälle ulkoasulle. Viholliset roiskahtavat tykkitulessa palasiksi ja päälle astuttaessa jättävät huvittavasti veriset vanat ja roikkuvat suolenpätkät mechin jalkoihin. Näin mukaviin yksityiskohtiin yltävän pelin parissa onkin harmittava huomata, ettei hahmoille olla luotu minkäänlaista fysiikkaa, vaan esimerkiksi mechin niskasta tippuvat vihulaiset mätkähtävät maahan laskelmoidusti ilman aitoa painon tuntua.

Ääniefektit osaavat tehostaa graafisen puolen verihurmosta menemättä liiallisuuksiin. Pientä litinää ja lätinää kuulee tykkitulen laulaessa ja raskaiden jalkojen polkiessa maata. Paikallisten asukkien vieraskieliset huudahdukset ovat myös varsin osuvia ja hauskoja. Kokonaistunnelmaa vahvistaa vielä vaikuttava alkukantainen rummuttelumusiikki, jonka noustessa esiin tietää, että vihollisia on taas tiedossa.

Aimo annoksella potentiaalia ladattu BE-A Walker päätyy ampumaan tuhnuja täysin väärään asiaan keskittyessään. Kävelysimulaattorin ja räiskintäpelin yhdistelmässä varsinkin jälkimmäinen pelityyli kärsii pahasti. Odotuksiin nähden koettu pettymys lievenee hiukan huolitellun audiovisuaalisen ulosannin ja sympaattisen retroilun läsnäolosta, mutta kyllä tästä itselleni lähinnä jää mieleen karvas pettymys. Aika kaivaa siis Amiga taas naftaliinista.

BE-A WalkerBE-A WalkerBE-A Walker
05 Gamereactor Suomi
5 / 10
+
Retrotunnelma, huoliteltu grafiikka, "goretus"
-
Kauhea kävelymekaniikka, fysiikan puute, vaikea
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

BE-A WalkerScore

BE-A Walker

ARVIO. Kirjoittaja Ossi Mykkänen

Tulevaisuuden näyttävät mech-taistelut kaatuvat huonoon ohjaukseen



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.