Suomi
arviot
Crosscode

Crosscode

Koodinmurtajan ristiretki

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

CrossCode-roolipeli herätti mielenkiintoni aikoinaan Newgrounds-sivustolla pelattavissa olleella demoversiollaan. Pelin laadukas toteutus ja pelimekaniikkojen runsaus teki nopealla kokeilulla vaikutuksen, joka hiipi mieleeni hauskasti ihmetellessäni, miksi CrossCoden alku tuntuu niin tutulta. Heinäkuun alussa konsoleille livahtanut valmis seikkailu vasta tekeekin kauppansa kokonaisena laitoksena. Tämä teksti sisältää muutamia arvioinnin kannalta välttämättömiä juonipaljastuksia CrossCoden tarinasta.

CrossCode käynnistyy, kun pelaajan ohjaama sankaritar palaa Shadoon-planeetalle yrittämään onneaan elämänsä seikkailun kanssa. Kyseisellä taivaankappaleella käynnissä oleva CrossWorlds-simulaatio on vienyt Leaksi kutsutun päähenkilön hengen, ja Lea palaa uuden taustatiimin tuella selvittämään, mitä edellisellä pelikerralla on tapahtunut. Lea ei kuitenkaan taita taivalta yksin, vaan CrossWorld on MMO-piireistä ammentava virtuaalinen joukkotapahtuma, jonka myötä Shadoonilla hortoilee tuhansia muitakin "pelaajia" selvittämässä CrossWorldsin salaisuuksia.

CrosscodeCrosscodeCrosscode

CrossCoden tarinan suurin jännite rakentuu Lean kokeman muistinmenetyksen ympärille - samalla saadaan toki aikaan luonteva tekosyy kerrata ohjaukseen ja taisteluihin liittyviä ja varsin kiinnostavia nyansseja, joihin palaan tuonnempana. Seikkailun edetessä Lea saa itselleen menettämiään erikoiskykyjä ja taitoja takaisin, joiden myötä pelaajan käyttöön avautuu tavaravalikon ja karttaruudun kaltaisia ylellisyyksiä. Muistinmenetyksestä seuraavat vierauden ja ulkopuolisuuden tunteet pääsevät nekin valokeilaan varsin kouriintuntuvilla tavoilla, kun Lean sanavarasto koostuu aluksi lähinnä oman nimen toistelemisesta - onneksi värikkäät ja suulaat sivuhahmot hoitavat suunpieksännän sankarittaren puolesta. Dialogi on varsin sujuvasti ja hauskasti kirjoitettua, enkä ainakaan itse jäänyt kaipaamaan ääninäyttelyä. Juttelua ei kuitenkaan tarvitse seurata täysin sivusta, sillä esimerkiksi jalankulkijoiden rupattelujen seassa vilisee oranssilla maalattuja avainsanoja, joita nähtyään pelaajan kannattaa Switchillä näpäyttää X-painiketta. Tuolloin varomattomasta puhelijasta voi saada irti yllättäviä tietoja.

CrossCode tuo aluksi pikseligrafiikoineen mieleen Secret of Manaa henkivän ysärihenkisen, yläilmoista kuvatun rooliseikkailun, mutta kokonaisuus pääsee vaivihkaa yllättämään pelaajan. Vaikka CrossWorldsin taustalta ei löydykään vaikkapa Westworldin kaltaista synkkää tulevaisuudennäkymää, yllätyksiä ja syvyyttä piisaa paljon enemmän kuin olisin arvannutkaan. Muistinmenetyksen selvittäminen vie Lean Shadoonin historian jäljille, jota planeetan eri ihmisryhmittymät yrittävät paljastaa ja valjastaa omiin tavoitteisiinsa sopivaksi. Hahmoja, juonenkäänteitä ja kiitettävän mielikuvituksellisesti suunniteltuja ympäristöjä pursuavassa pelimaailmassa riittää kyllä tahkottavaa ja selvitettävää luvattujen 80 tunnin edestä, mikäli pelaaja innostuu suorittamaan kaikki mahdolliset sivutehtävät päätarinan päälle.

CrosscodeCrosscodeCrosscode

Ilahduin myös siitä, kuinka hienosti CrossCoden kentät ja eri alueet on suunniteltu - tasot pursuavat nimittäin erilaisia kielekkeitä ja korokkeita, joille Lea osaa kiivetä ja joista pääsee livahtamaan piilotettuihin nurkkiin ja luoliin. Kirjaimellisen monitasoisiin alueisiin on myös yhdistetty mainioita aivopähkinöitä CrossCoden ammuskelumekaniikan muodossa, kun Lean pitää tulittaa aktivoitavia kristalleja ja vipuja huomioiden kyseisen huoneen tai luolaston korkeuseroja. Eri ratkaisujen kokeileminen ja yhdisteleminen tuntuu miellyttävän koukuttavalta, sillä ratkaisu on hyvinkin usein juuri pelaajan silmien edessä. Samainen räiskiminen toimii hienosti ja sulavasti Switchin ohjaimilla suojakilpineen ja vaaran tieltä turvaan heittäytymisineen. Yksityiskohtainen, hieman Stardew Valley'ta henkivä pikselinen grafiikka näyttää kivalta myös Switchin omalla ruudulla. Valitettavasti Switchillä ruudunpäivitys ei pysy täysin tasaisena tiukimmissa väännöissä, ja pelaamista tahmaavia lataustaukoja esiintyy hieman hämmentävästi pelinsisäisissä valikoissa; esimerkiksi tehtäväkansion avaamiseen menee aikaa tuskastuttavan kauan.

CrossCode on muokattavuudeltaan miellyttävän monipuolinen roolipelielämys, jota voi rukata yllättävän vapaasti henkilökohtaisten mieltymysten mukaan. Valmiiden vaikeusasteiden välillä valitsemisen sijaan pelaaja voi käydä asetuksissa säätämässä esimerkiksi vihollisten liikkumisnopeutta ja iskujen tuhoisuutta mutta myös aikarajoitteisten tehtävien tiukkuutta. Asetusten kanssa temppuileminen on kuitenkin jäänyt CrossCoden oman peliruudun suhteen puolitiehen, sillä pelisovelluksen oma näyttökoko surkastuu pelikertojen välillä pienimpään mahdolliseen kokoon riippumatta siitä, minkä kokoiseksi pelaaja on säädellyt räppänän edellisessä pelisessiossa. Huomasin kyseisen ongelman ilmenevän Switchillä sekä televisiossa että konsolin omalla näytöllä, ja pulma lienee ratkaistavissa julkaisua seuraavilla päivityksillä. Toisaalta taas ymmärrän, että lähtökohtaisesti pikkuiseksi säädetty sovellusikkunan koko tukee tietyllä tavalla CrossCoden vahvaa retrotunnelmointia, mutta haluaisin ainakin itse nauttia pelin hienosta grafiikasta ja omintakeisesta tunnelmasta kaikilla näytöilläni jokaista tuumaa ja senttiä myöten. Deniz Akbulutin säveltämä soundtrack sisältää melkoisen kovan kokoelman retrohenkistä pelimusiikkia aina päävalikon pianonpimputtelua myöten.

CrossCode on tunnelmallinen ja laaja roolipelieepos, joka onnistuu runsaine pelimekaniikkoineen ja kiinnostavine tarinallisine ansioineen erottumaan edukseen pikselisten roolipeliseikkailuiden vuolaasta virrasta.

CrosscodeCrosscodeCrosscodeCrosscode

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Koukuttava ja kiinnostava tarina, sujuvaa ja näyttävää räiskinnän varaan rakentuvaa toimintaa, monipuoliset peliympäristöt oveline pulmineen, audiovisuaalinen näyttävyys, vaikeusasetusten muokattavuus
-
Ajoittaiset ruudunpäivitysongelmat, lataustauot pelivalikoissa, itsestään pelikertojen välillä pienenevä peliruutu
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.