Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
arviot
Imperiums: Greek Wars

Imperiums: Greek Wars

Suurstrategian kentillä marssiva peli on toistaiseksi hiomaton korukivi

Tilaa uutiskirjeemme tästä! - Katso lisätietoa joulukalenterista

* Pakollinen tieto
HQ

Imperiums: Greek Wars on yllättävä tsekkiläinen indie-julkaisu, joka pyrkii haastamaan kokoaan suuremmat pelit. Vaikka esimerkiksi Paradoxin peleissä voi kokea Euroopan historiaa 1000-luvulta maailmansotiin asti, on varhainen historia jäänyt Ruotsin pojilta toistaiseksi käsittelemättä. Helleeninen maailma on kuin luotu suurstrategian taistelukentäksi, sillä kreikkalaispersialainen maailma oli ennen Aleksanteri Suuren aikoja jakaantunut pieniin ja suurempiin kinasteleviin kaupunkivaltioihin, jotka löysivät toisensa lähinnä yhteisiä vihollisia vastaan.

Ensivaikutelma on hyvin kiehtova. Se muistuttaa monessa mielessä sekoitusta Civilizationista ja Europa Universaliksesta painottuen jälkimmäiseen. Valtakunnanhallinnassa on valtaisa määrä erilaisia ulottuvuuksia otettavaksi huomioon, mutta opastusosio on onneksi varsin kattava ja pitkäkestoinen kampanja, jonka aikana nippeleitä tulee käytyä runsaasti läpi. Myös tanakka ohjekirja tarjoaa tukea aloittamiseen. Hienoa!

Toinen vaikutelma on valtaisa turhautuminen. Teknisesti peli aiheutti jatkuvia ongelmia, sillä aluksi se käynnistyi tuplaresoluutiolla, eikä näytölle jääneestä vasemmasta yläkulmasta voinut muuttaa resoluutiota. Tämä korjaantui lopulta initialSettings.config-tiedostoa muokkaamalla.

Seuraavaksi eivät toimineet äänet, sillä ne vaativat jostain syystä Windows Media Playerin, joka ei kuulu eurooppalaiseen Windows 10:een automaattisesti. Lopulta en saanut ääniä toimimaan lainkaan, mutta onneksi sopivaksi korvikkeeksi taustalle pystyi laittamaan soimaan Europa Universaliksen soundtrackin. Kaiken huipuksi peli sai päivitystensä yhteydessä Steamin jumiin, joten monenlaista pientä tuunausta on vielä odotettavissa.

Imperiums: Greek WarsImperiums: Greek WarsImperiums: Greek WarsImperiums: Greek Wars

Civilization-vaikutelma syntyy esimerkiksi siitä, että mukana on uudisasukasyksikkö, jonka tehtävänä on rakentaa tiet, sillat ja pellot, sekä tietysti lopulta uudet kaupungit. Sotajoukot kulkevat yksittäisinä yksikköinä, eikä niiden kerääminen yhteen ruutuun muodosta suurempia armeijakuntia. Myös teknologiapuu vaikuttaa varsin civimäiseltä haarautuvalta puulta, vaikka ajanjakso onkin selkeästi rajoitetumpi. Loput maailmassa ovatkin sitten Paradoxin peleistä vaikutteita kahmineita sodan ja rauhan välineitä kaupankäynnistä valtiomuodon hallinnointiin.

Yleisesti ottaen ratkaisevaa suurstrategiapelien toimivuudelle on se, miten hyvin peli pysyy tasapainossa ja se, miten monimutkaisuus saadaan tarjoiltua hyvin käytettävässä muodossa. Tasapaino on tärkeää, jotta haaste pysyy mielekkäänä. Erityisen vaikeaa on tehdä peli, jossa pienemmillä valtioilla on järkevää pelata. Tässä Imperiums: Greek Wars vaikuttaa onnistuneen ainakin testipelailun perusteella, sillä vaaran uhatessa pikkuvaltioiden tekoäly osaa mennä roikkumaan itkien isoveljen jalkaan puolustusliittoa hakien.

Imperiums: Greek WarsImperiums: Greek WarsImperiums: Greek Wars

Käytettävyyden suhteen onnistuminen on kohtuullinen. Perusnäyttö toimii melko hyvin, ja olennaiset tiedot ovat löydettävissä lähtökohtaisesti yhden klikkauksen kautta. Sen sijaan hiiren hallinta vie hetken aikaa oppia, vaikka peruslogiikka onkin selkeä - vasemmalla hiiren painikkeella valitaan yksikkö, oikealla tehdään oletustoiminto. Paitsi että usean yksikön ollessa päällekkäin tehdään valinta oikealla painikkeella. Muutenkin tuntui jatkuvasti siltä, että painikkeet olivat hieman hakusessa. Tämä voi johtua hieman tottumattomuudesta ja siitä, etteivät pikavalinnat ole uponneet vielä selkärankaan, mutta jotain määrittelemättömän erikoista käyttöliittymässä silti on.

Vaikeinta on tehokas resurssien- ja kaupunkienhallinta. Käytössä on kymmenkunta resurssia puusta ja kivestä vaikutusvaltaan. Resurssien hallinnointi sekä niillä kaupankäynti ovat avaimena menestykseen. Malmien tuotantomäärien hahmotus on vielä melko selkeää, sillä niitä saadaan kartalla olevista kaivoksista, mutta abstraktimpien resurssien, kuten teknologian tai vaikutusvallan tuotantomäärä ei ole lainkaan yhtä selvää. Tämä vaikeuttaa merkittävästi optimoinnin (mikro)managerointia.

Imperiums: Greek WarsImperiums: Greek WarsImperiums: Greek Wars

Erityisen harmillista on kaupunkien hallinnointi, sillä käytössä ei ole civimäistä hallinnointiruutua, vaan kaikki kaupungin valinnat tehdään kartalta yleisnäkymästä. Sinänsä valtavaa määriä valintoja ei ole käytettävissä, mutta olisi mukavaa nähdä esimerkiksi kaupungin tuotantoarvot ja siihen vaikuttavat rakennukset jotenkin yhdellä kertaa. Minusta tuntuu, etten oppinut ensimmäisellä pelikerralla kaikkia kommervenkkejä, mikä on tietysti myös hyvä asia.

Mukana on myös hieman Master of Magicia, eli yliluonnollisia elementtejä. Pelaajan käyttöön voi tulla sankareita, jotka voivat suorittaa kuuluisia tehtäviä ja saada sitä myötä erilaisia bonuksia. Tämä on mielenkiintoinen ja uniikki lisäidea.

Suuri osa peliajasta on sotimista, mikä toimii onneksi kohtuullisen hyvin. Ilahduttavasti strategoksien työkaluina eivät ole ainoastaan suorat hyökkäykset, vaan myös huoltolinjat on mallinnettu. Näin ollen linjojen katkaisu ratsuilla ja vihollisen motittaminen on oikein suositeltava strategia. Harmillisesti yksiköiden terveyttä ja moraalia ei näe suoraan karttanäkymästä. Erikoisesti käytössä ovat nimenomaan ruudut, eivät kuusikolmiot eli "heksat". Tämä on hieman vanhahtava tapa, sillä heksojen kautta liikkuminen on tasaisempaa joka suuntaan ilman nopeita vinottaissiirtymiä.

Imperiums: Greek WarsImperiums: Greek WarsImperiums: Greek Wars

Vaikka kovana pihvinä on yksinpelikampanjoiden pelaaminen, on mukana myös moninpeli, jota voi pelata jopa hotseatina ja play-by-emailina. Kampanjan voi pelata Peloponnesoksen sijaan myös satunnaisesti karttageneraattorin luomalla kartalla, mutta itse koin varsinaisen pääkartan ainoana mielekkäänä muotona. Moninpelissä satunnaiskartta voi tosin olla tasapuolisempi.

Imperiums: Greek Wars on ottanut monella tavalla hyviä vaikutteita genren merkkiteoksista. Kyseessä on indie-peli, joten olisi yllättävää, mikäli se olisi kaikilla ulottuvuuksilla kehittyneempi kuin miljoonabudjeteilla operoivat kilpailijansa. Monta asiaa onnistutaan tekemään hyvin, mutta varsinkin käytettävyyden ja pellin alla tapahtuvan vakauden kanssa on selvästi vielä tekemistä. Strategiaketuille tarjolla on melko mieluinen välipala, vaikkakin muiden kannattaa todennäköisesti odottaa vielä kuukausi, jolloin Crusader Kings III tulee ulos.

Imperiums: Greek WarsImperiums: Greek WarsImperiums: Greek Wars
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Mielenkiintoinen sekoitus Firaxiksen ja Paradoxin pelejä, hyvin monipuolinen pelikokemus
-
Teknisesti epävakaa, käytettävyydessä vielä parantamisen varaa, resurssienhallinta haastavaa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä