Suomi
arviot
Crisis VRigade 2

Crisis VRigade 2

Virtuaalinen kriisiosasto suuntaa näyttävästi oikeaan suuntaan

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Eihän tästä ole kuin hetki, kun arvioin ensimmäisen Crisis VRigaden ja Sumalab on työntänyt jo jatkoa pihalle. Mutta ei se mitään, sillä virtuaaliräiskintää ei voi olla koskaan liikaa. Ehkä ensimmäisen pelin virheistä on opittu jotain.

Crisis VRigade 2 on survottu samaan muottiin kuin ensimmäinenkin peli. Pelaaja aloittaa poliisitalolta pyssy kourassa ja voi valita asetusten, ampumaradan ja tehtävän väliltä. Vakiopistooli on kuitenkin vaihtunut konetuliaseeseen, ja peli tukee nyt AIM-ohjainta. Suunta on todellakin oikea. Muutama erillinen paikka on myös lukolla suljettuna, ja ne vaativat ensimmäisen tehtävän läpäisyä auetakseen.

Pankin sijaan Crisis VRigade 2:n päätehtävä vie pelaajan rikollisten valtaamille sivukaduille kaupungissa. Ideana on tyhjentää kadut rikollissaastasta kylmän viileästi ampumalla kaikki. Pelaajaa viedään automaattisesti suojasta toiseen sitä mukaa kuin edellinen on tyhjennetty. Mukaan alussa lähtee muutama virkaveli, joista voi olla apua rikollisten suolaamisessa. Vastarinnan ollessa heti alusta lähtien todella intensiivistä ei näistä koppalakeista juuri ole kuin tykinruoaksi. Tosin tähän voi vaikuttaa omalla sihdillä ja nopeudella.

Crisis VRigade 2

Crisis VRigade 2 jatkaa jo ensimmäisessä pelissä nähdyllä brutaalilla vaikeustasolla. Vihollista puskee päälle jatkuvalla syötöllä, jolloin kuolettava osuma tulee hyvinkin nopeasti ja yllättäen. Sumalab on kuitenkin ottanut asian huomioon, ja selkeästi ainakin yrittänyt hiukan parantaa virtuaalisen poliisin mahdollisuuksia rikollisaaltoja vastaan. Muun muassa nyt pelaaja kestää useamman osuman ennen kovin tutun Game Over -tekstin ilmaantumista. Aikaisemmin mainitun AIM-ohjaimen tuen myötä osumatarkkuus paranee huomattavasti verrattuna Move-ohjaimiin, ja aseella paukuttelu on muutenkin kaikin puolin mielekästä. Tosin jo ensimmäisessä pelissä kummastuttanut osumiseen vaadittava supersihti pakottaa AIM-ohjaimellakin tiiraamaan kunnolla aseen jyvän läpi, jos haluaa toivottuja tuloksia vihollisen kellistämisen suhteen. Jokaisesta pelikerrasta palkitaan kolikoin, joilla voi ostaa helpotuksia seuraavalle kierrokselle esimerkiksi paremman aseen, lasertähtäimen tai lisäelämän muodossa. Nyt kolikoilla voi myös jatkaa peliä kuoleman korjattua, mikä on oikein tervetullut lisä.

Näistäkin parannuksista huolimatta lupaava poliisinurani ammuttiin alas viimeistään puoleen väliin ensimmäistä tehtävää. Liian monen tuskaisen yrityksen jälkeen päätin kokeilla peliä istuen jatkuvan kyykkimisen sijaan, ja tulokset olivat enemmän kuin positiiviset. Istuen hahmoni piiloutuu kokonaan annettujen suojien taakse, ja sieltä napsien pahiksia alkoi myös syntyä tulosta. Kadut tulivat siivottua kuin John Woon elokuvissa, ja olo oli kuin ruudinkatkuisella toimintasankarilla.

Crisis VRigade 2Crisis VRigade 2

Katutason selvittämisen jälkeen peliin avautuu uusi tehtävä, joka vie pelaajan siivoamaan huumeparonin kartanoa. Sama istumistekniikka auttaa puhdistamaan kovasti Scarface -elokuvasta (1980) muistuttavan pääpomon tiluksia, vaikka vaikeustaso kasvaa entisestään. Ärsyttävästi kartano jää kuitenkin putsaamatta kokonaisuudessaan, kiitos pelin toistuvan bugahtelun. Jo tehtävän siirtymävaiheissa seinien läpi menemiset enteilivät pahaa, mutta kun ase lopettaa yllättäen lataamisen kokonaisuudessaan, ei pelissä jää tehtäväksi muuta kuin tulla ammutuksi. En usko, että ammukset voisivat loppua kokonaan, sillä missään ei mainita asiasta ja näen hahmoni vyöllä useamman täyden lippaan odottamassa latautumista. Pahimmillaan lipas pysähtyy ilmaan vain senttien päähän aseesta, eikä enää liiku siitä mihinkään. En myöskään voinut edetä pelissä ilman ammuksia, sillä esimerkiksi huoneen tyhjentämisen päätteeksi pitää ampua suuntamerkkiä, mitä en voinut tehdä bugin takia. Kun pelissä ei ole edes mitään nappia, millä palata takaisin valikoihin, oli vaihtoehtona joko odottaa tehtävään annetun ajan loppumista, tai palata Playstationin työpöydälle.

Graafisesti Crisis VRigade 2 on tehnyt ison suunnanmuutoksen aikaisempaan. Minecraftmainen palikkamaailma on vaihdettu realistista ilmettä havittelevaan näyttävään kokonaisuuteen. Tekstuurit ovat tarkkoja, ja kentät ovat täynnä efektejä sekä yksityiskohtia. Harmillisesti ympäristöä ei voi vieläkään ampua palasiksi lukuun ottamatta ikkunoita ja joitain betonipalkkeja. Hahmomalleissa riittää yksityiskohtia ja niiden ilme on korostettu tyylikkäästi vivahteella sarjakuvamaista tussausjälkeä. Hahmojen animointi on ehkä jopa tarkoituksellisesti hieman tönkköä muistuttaen esimerkiksi Virtua Cop -pelin (1994) hahmojen liikkeitä. Veri kuitenkin suihkii reippaasti röpöttäessä autenttisen näköisistä aseista sarjan päin vihollisen näköä. Latausajat ovat miellyttävän nopeat, ja muutenkin toiminta rullaa ilman ongelmia Playstation 4 Pro:lla.

Crisis VRigade 2Crisis VRigade 2

Pelin äänipuoli ei ole aivan yhtä onnistunut kuin graafinen ilme. Aseiden äänet ovat hiukan vaimean oloiset, ja tulitaistelusta tulee lähinnä mieleen papattimattojen poksuminen. Ensimmäisen pelin ärsyttävä, lakoninen kertojaääni tekee paluun, eikä ole juuri oppinut virheistään. Kuivia toteamuksia ja lievää päänaukomista harrastavan äänen sentään voi ottaa pois käytöstä asetuksista.

Crisis VRigade 2 parantaa huomattavasti menoa ensimmäiseen peliin verrattuna, ja vie potentiaalisesti parasta virtuaaliräiskintää selkeästi oikeaan suuntaan. AIM-ohjaimen tuki jo itsessään on huima parannus, mitä räiskinnän sujuvuuteen ja yleiseen tunnelmaan tulee. Mutta kun myös graafinen ilme on näyttävä ja brutaaliin vaikeustasoon on tehty lievityksiä, alkaa pelaaminen sujumaan. Silti vaikeustaso syö edelleen hauskanpitoa aivan turhaan, ja täysin ylitsepääsemättömät bugit rampauttavat tunnelman. Sumalabilla edelleen on petrattavaa VR-ammuskeluissa, mutta selkeästi yritystä löytyy.

Crisis VRigade 2Crisis VRigade 2
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
AIM-ohjaimen tuki, hienot grafiikat, useita parannuksia ensimmäiseen osaan
-
Vaikeustaso syö hauskuutta, pelin rampauttavat bugit, ympäristöä ei voi ampua palasiksi, ärsyttävä kertoja
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.