Suomi
arviot
Spiritfarer

Spiritfarer

Huoletonta puuhailua Tuonelan lautturin seurassa

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Kanadalainen indie-paja, Thunder Lotus, on onnistunut ihastuttamaan kummallakin aikaisemmin julkaisemallaan ja tyyliltään erilaisella pelillään. Niin Jotun (2015) kuin Sundered (2017) nojasivat vahvasti käsin piirrettyyn grafiikkaan, henkimaailmaan ja retroiluun tehden niistä varsin kiehtovia pelejä. Nyt puljun vuosia työn alla ollut Spiritfarer on saapunut kauppoihin, ja vaikka tyyliltään peli on seilannut uuteen suuntaan yrityksen muista julkaisusta, on Thunder Lotuksen ydinarvot siinä vahvasti läsnä.

Stella herää Tuonelan lautalta, mutta asiat eivät ole niin synkästi kuin voisi luulla. Lautturi on päättänyt jäädä eläkkeelle hommistaan ja siirtää vastuut Stellalle. Reipas nuori tyttö on innoissaan uudesta pestistään, ja aloittaa hommat välittömästi. Tehtävänkuvaan kuuluu etsiä ja kyydittää henkiä laivalla pitkin meriä ja pitää heidät tyytyväisinä toteuttaen heidän viimeisiä toiveitaan.

SpiritfarerSpiritfarerSpiritfarer

Toisin kuin Thunder Lotuksen muissa peleissä, Spiritfarerissa otetaan rennosti. Sivulta kuvatussa tasoloikkamaisessa rakenteessa pelaaja ohjailee Stellaa liikkumaan ja hyppimään fantasiamaailmassa. Toiminta on kuitenkin toissijaista pelaajan lähinnä käydessä keskusteluja muiden hahmojen kanssa. Keskustelut paljastavat pelaajalle seuraavia tavoitteita ja matkustuskohteita. Hahmot myös opettavat Stellaa ehostamaan laivansa toiminnallisuutta erilaisilla käytännön opetuksilla. Laivan ylläpito ja ehostaminen ovatkin keskustelun ohella pelin toinen ydintoiminta.

Kaikessa rauhassa käynnistyvästä Spiritfarerista kuoriutuu hiljalleen hyväntuulinen puuhailupeli. Laivalla seilaillaan pitkin meriä ja kerätään kaikenlaista tavaraa uusien toimintojen saavuttamiseksi. Esimerkiksi kaadetuista puista saa rakennusmateriaalia, jonka avulla voi kyhäillä laivaan kasvimaan. Haaksirikkoutuneiden laivojen taakse jättämistä laatikoista voi löytää siemeniä, jotka kylvämällä kasvimaahan voi kasvattaa esimerkiksi riisiä. Riisi taas muuttuu herkulliseksi lounaaksi kyökin uunissa. Valmiilla aterialla saa sitten pidettyä laivan alati nälkäiset henget ravittuina ja tyytyväisinä.

Yhden napin varaan rakennetusta suoraviivaisesta toiminnasta kehkeytyy nopeasti monitahoinen tehtävärakenne. Kun laivalle saa kyhäiltyä keittiön ja kasvimaan kylkeen muun muassa valimoa ja sahaa, Spiritfarerin tekemisen paljous moninkertaistuu. Erilaista tavaraa voi väsäillä ties minkälaista, ja näitä hyödynnetään monin eri tavoin laivan kehitykseen ja tarinan eteenpäin viemiseen.

SpiritfarerSpiritfarerSpiritfarer

Lukuisista puuhasteluista huolimatta pelissä vallitsee miellyttävä harmonia ja rento tunnelma, sillä Spiritfarerissa pelaaja ei voi epäonnistua. Esimerkiksi ruoka ei pala pohjaan, vaikkei sitä heti joutaisikaan hakemaan uunista pois tai viljelmät eivät nuudu, vaikka ne olisivat olleet kypsiä poimittavaksi jo pidemmän aikaa. Tässä juuri piilee pelin positiivinen ja sympaattinen tunnelma. Tekemistä riittää kuin pienen kylän pyörittämisessä, mutta kaiken saa tehdä täysin omalla aikataulullaan pelkäämättä minkäänlaista rankaisua. Ainoastaan pienet toiminnalliset sivutehtävät, joissa pelaajan pitää kerätä erilaisia resursseja, kohottavat hiukan pulssia. Esimerkiksi salamoiden vangitseminen pulloihin tai leijuvien meduusojen kiinniottaminen juoksuttavat pelaajaa pitkin laivan kantta mahdollisimman hyvän tuloksen perässä. Jokaisen tarjolla olevan resurssin kiinniottaminen vaatii jo todellista sorminäppäryyttä, mutta tämäkään ei ole ongelma, sillä pelialueena toimiva suuri meri tarjoilee uusia mahdollisuuksia rajattomasti.

Koska jaettu ilo on paras ilo, Spiritfareria voi fiilistellä kaverin kanssa samalta ruudulta. Kaveri voi hypätä Stellaa seuraavan kissan, Daffodilin (eli Narsissin), karvoihin ja auttaa puuhasteluissa. Harmillisesti peli ei mahdollista näppiksen jakamista vaan toisen pelaajista on osallistuttava ohjaimella.

SpiritfarerSpiritfarerSpiritfarer

Spiritfarer jatkaa Thunder Lotuksen laadukasta graafista linjausta. Pelin ihastuttava käsin piirretty ilme tuo mieleen lähinnä 80-luvun Ghibli-animaatiot. Oudosti graafinen laatu hiukan horjuu muutamissa tilanteissa halvemman näköiseksi tv-piirretyksi. Niin hahmosuunnittelu kuin animaatiot ovat kuitenkin todella näyttäviä ja eloisia saaden pelimaailman elämään omaa elämäänsä. Dynaamiset taustat vaihtuvien vuorokaudenaikojen ja sääolosuhteiden myötä tehostavat pelin lämmintä tunnelmaa entisestään, ja erityisesti erilaiset valoefektit tekevät pelikokemuksesta satumaisen.

Äänimaailma on rakennettu oivasti tehostamaan pelin animaatiomaista ulkoasua ja sympaattista tunnelmaa. Pehmeät äänitehosteet istuvat kivasti maailmaan jokaista yksityiskohtaa myöten, ja hahmojen tunnetiloista ilmoittavat ääntelyt on valittu osuvasti, tosin hieman liikaa kierrätettynä. Musiikin taianomaiset sävelet auttavat pelaajaa syventymään omaperäiseen - ja hiukan kaihomieliseen - seikkailuun, ja vahvistavat maailman syvyyttä entisestään.

Thunder Lotus onnistuu jälleen luomaan oman näköisensä ja persoonallisen pelikokemuksen, vaikka tyylilaji onkin taas vaihtunut. Spiritfarerin rauhallinen tahti ja keskusteluiden paljous aluksi hiukan hirvittivät, mutta upea graafinen ilme ja yleinen sympaattinen ilmapiiri valloittavat kuitenkin nopeasti puolelleen, ja huoleton puuhailu vie mennessään. Paljon tätä kauniimmin kuolemaa ja sinne johtavaa matkantekoa ei voi tehdä.

SpiritfarerSpiritfarer

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Satumainen tunnelma, huoleton meno, upea graafinen ilme...
-
...jossa pientä heittoa muutamaan otteeseen, hiukan kierrätystä hahmojen äänitehosteissa, paljon tekstiä
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.