Ruotsalaisen Doctor Entertainmentin pulmapeli nojaa yksinkertaiseen perusideaan, josta on saatu sangen mittava määrä haastavia variaatioita. Pelaajan tehtävä on ohjailla suurta marmorikuulaa erilaisista laatoista koottujen kolmiulotteisten kenttien lävitse, keräten kaikki kukkaset matkan varrelta. Marble Madness -tyylisestä tasapainoilusta ei silti ole kyse, vaan kuula liikkuu tottelevaisesti ruutu kerrallaan, ellei alla ole esimerkiksi jäätä.
Kentät ovat alussa yksinkertaisia, vaatien pientä perustason pähkäilyä. Pelin edetessä laattojen vaihtelevuus kasvaa, ja pian pelaaja löytää itsensä todellisen ajatustyön äärestä. Puzzle Dimensionin kolmiulotteisuus nostaa monimutkaisuutta entisestään, sillä kuula tykkää pysyä kiinni alustassaan, ja kenttä saattaa kääntyä ylösalaisin useampaankin otteeseen yhden pulman aikana. Kaiken lisäksi näitä kenttiä on pelissä kokonaiset sata.
Jos tämä ei jo houkuttelisi ongelmapelien ystäviä seireenin tavalla, on Puzzle Dimension kaiken lisäksi todella kaunista katseltavaa. Avaruudessa leijuvat kolmiulotteiset rakennelmat ovat sekä selkeitä, että komean näköisiä. Kuulan eteneminen aluksi kahdeksanbittiseltä näyttävässä ympäristössä "vapauttaa" laatat nykyaikaan, jossa ne loistavat täydessä resoluutiossaan. Myös kuula on koristeellinen, ja siinä on aidon painon tuntua, jota ääniefektit tukevat.
Muuten pelin äänimaailma ottaa nuottinsa kasibittisestä aikakaudesta. Retrohenkisyyttä piisaa satunnaisista piippauksista aina taustamusiikkeihin asti. Ne on kuitenkin toteutettu hyvällä maulla, eivätkä ryhdy rasittaviksi.
En varsinaisesti pysty keksimään mitä Puzzle Dimensionissa voisi olla enemmän. Ehkä musiikkiin olisi mahtunut enemmän vaihtelua, mutta tämä on lähes täydellinen pulmapeli, edulliseen hintaan, ja voin suositella sitä kaikille genren ystäville vailla varauksia.