Suomi
Gamereactor
arviot
Iron Harvest

Iron Harvest

Iron Harvest nostaa hattua klassisille reaaliaikastrategianaksuille.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Pyssyttelypeli Iron Front sijoittui vaihtoehtoiseen todellisuuteen, jossa ensimmäinen maailmansota ei koskaan päättynyt. Tämä mahdollisti sanalla sanoen erikoisen kehityksen aseissa ja muussa teknologiassa. Sama pätee myös Iron Harvestiin. Tarina sijoittuu 1920-luvulle maailmaan, jonka on luonut puolalainen taiteilija Jakub Rozalski. Nyt sekoitetaan keskenään Puolan ja Neuvostoliiton välisen sodan jälkitunnelmia dieselpunk-estetiikkaan ja -teknologiaan. Samaa pohjaa hyödyntää myös lautapeli Scythe. Taiteellinen tyyli on mahtavaa, ja mukana on aimo annos puolalaista nationalismia. Kyseessä ei ole peli ensimmäisestä maailmansodasta, mutta itse asiassa on. Ja mukana on myös mecha-koneita.

Iron HarvestIron HarvestIron HarvestIron Harvest

Tarinassa liikutaan ensimmäisen maailmansodan jälkeisessä Euroopassa, joka on suurimmaksi osaksi tuhoutunut. Tarkastelussa on kolme erillistä maata heidän kamppaillessaan pahiksia vastaan. Omaa puoltaan ei voi valita, sillä tarina kulkee ennalta määrättyä rataansa kolmessa erillisessä kappaleessa. Jokaisen osapuolen näkökulmasta siis katsellaan samaa isoa tarinaa. Ratkaisu ei ole kovin omaperäinen, mutta siitä saisi hyvän toimintaelokuvan.

Juonessa Polania (siis ei Puola) on tehnyt aselevon Rusvietsin (siis ei Neuvosto-Venäjän) ja Saxonyn kanssa (siis ei Saksan kanssa). Sitten Rusvietin sotilaat ilmaantuvat pieneen Polanian kylään, ja tilanne muuttuu rumaksi. Mikäli Dishonored-pelin maailma miellytti, on Iron Harvest myös mieleen.

Iron HarvestIron HarvestIron HarvestIron Harvest

Kyseessä on klassinen reaaliaikanaksu eli RTS-peli, jossa on sekä yksinpeli että moninpeli (3v3-taistot voivat olla hieman sekavia). Resursseista tarvitsee huolehtia ainoastaan teräksestä ja öljystä. Joukkoja on yllättävän rajoitettu määrä. Jos siis strategianaksujen perusteet ovat jo valmiiksi hallussa, on pelaaminen sujuvaa alusta alkaen.

Klassiseen RTS-tyyliin väärin käytettynä yksiköt ovat lähes hyödyttömiä, mutta onneksi tilannetta voi kääntää edukseen muilla tavoin. Jos kaatunut pahis pudottaa maahan aseen, voi sen ottaa käyttöön. Jos taas maastosta löytää liekinheittimiä, ne on syytä antaa käyttöön päivitetyille kiväärimiehille. Liekeillä saa hoidetuksi myös mecha-koneet, ellei sellaisia satu itsellä olemaan.

Myös mecha-koneita on erilaisia. Toiset ovat tehokkaita vain lähietäisyyden ahdisteluun, kun taas toiset loistavat pitkän matkan taistossa. Osa toimii myös panssaroituna miehistönkuljetusajoneuvona. Pelkästään yhdellä mecha-tyypillä ei pärjää, ja niitä on aina suojattava muilla yksiköillä.

Oma sankariyksikkö on toki tehokas ja vahva, mutta sekin voi kaatua taistelussa, jos ei pidä varaansa. Lisäksi raskas vastahyökkäys voi kaataa oman puolustuksen, ellei pidä huolta omasta tilanteestaan. Toisin sanoen Iron Harvest tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia vastustajien kukistamiseen, ja toisaalta myös vastustajilla on useita keinoja pelaajan kukistamiseksi. Meno muistuttaa shakkiottelua, ja on erittäin viihteellistä.

Melkein kaikki esteet ovat tuhottavissa. Tämä on erittäin tärkeää muistaa, sillä usein se oma tukikohta on yksinkertaisesti räjäytettävissä. Sitä paitsi suojattu konekivääribunkkeri on tuhottavissa, mutta se on syytä tehdä pommittamalla vähän kauempaa.

Ajoittain tavoitteisiin taisteluissa voi olla vaikea päästä, koska inhottavasti osa keinoista on lukittuna tietyn ranking-tason taakse. Toisin sanoen pioneerit eivät voi rakentaa tietynlaisia rakennuksia, jolloin niitä on käytettävä huonoina jalkaväen yksikköinä. Olisi ollut parempi, jos yksiköiden saavutettu ranking-taso säilyisi tehtävästä toiseen. Tai ainakin niiden sankariyksiköiden ranking-taso.

Kullakin osapuolella on vain muutama sankariyksikkö, kahdeksaa erilaista sotilasta, kuusi erilaista mecha-konetta, kuusi erilaista rakennusta, neljä puolustusrakennelmaa ja tietenkin öljyn ja teräksen tuotanto, jotka rakennetaan valmiiksi. Toisin sanoen ilmavoimat puuttuvat, ja rakennukset saisivat olla monipuolisempia. Sotimisen painopiste on mekaanisissa ratkaisuissa, mikä on tietysti koko pelin idea.

Iron HarvestIron HarvestIron HarvestIron Harvest
Iron HarvestIron HarvestIron HarvestIron Harvest

Useimmissa kartoissa asiat voi hoitaa useammalla eri tavalla. Isoimmilla mecha-koneilla suoraviivaisesti vihollisen kimppuun ryntääminen toimii yleensä, mutta tulee myös kalleimmaksi. Ja kun huomioidaan tuhoutuvat ympäristöt, on tarjolla varsin monipuolinen taistelukenttä niin yksin- kuin moninpelissäkin. Harmillisesti väripaletti on vahvasti harmaa ja ruskea, joten Rozalskin töiden värikkyyttä ei tavoiteta.

Mukana on myös pieniä tasapainotusongelmia, mikä välillä jättää pelatessa huonon maun suuhun. Esimerkiksi noin yleensä pelaajalle kertyy resursseja paljon enemmän kuin oikeastaan tarvitsee. Rajoitukset joukkojen lukumäärälle aiheuttaa lisäksi sen, ettei aivan täyttä hauskaa pääse pitämään suurilla joukoilla.

Yksiköiden ohjauksessa ja ryhmittämisessä on myös ongelmansa, Esimerkiksi yhtä lisäyksikköä ei voi lisätä jo valmiiksi rajattuun joukkoon mukaan. Lisäksi reitinvalintaan liittyviä hienouksia ja mahdollisuuksia ei kerrota lainkaan. Tekoäly on hyvin pätevä, mutta itse vaikeustaso tuntuu olevan osittain satunnainen. Lisäksi opastusosio kestää ehkä 3-4 tuntia. Lisäksi yksikkövalikko saisi olla sellainen, että kaiken näkee kätevästi yhdellä kertaa.

Iron HarvestIron HarvestIron HarvestIron Harvest

Toisaalta se peruspelimekaniikka on tehty hyvin varsinkin maaston ja suojien käyttämisen osalta. Koukkaaminen on erittäin tärkeää, ellei omassa joukossa ole mecha-koneita. Liian pitkälle rynnätessä nekin saavat helposti panssarintorjunnasta takamukseensa. Sotiminen muuttuu ajoittain niin kiihkeäksi, että ruudulle on suorastaan pakko huutaa törkeyksiä aina ajoittain.

Pelaamisen alkuun pääsee helposti, mutta suvereeni hallinta onkin kokonaan toinen juttu. Teoksesta on jo nyt tullut e-urheilupeli, mikä puhuu omaa kieltään pelillisestä syvyydestä. Teknisellä tasolla pelaamani versio oli uusin beta, jossa kaikki ominaisuudet olivat avattuna ja käytössä. Muutamia pieniä bugeja oli havaittavissa. Olen silti hieman huolissani, sillä 35 ruutua sekunnissa 1440p-monitorilla käyttäen RTX2080 ja Ryzen 3900X luo mielikuvan siitä, että pelikone on raskaan kuormituksen alla. Graafinen loisto on kohtuullisella tasolla. Toisin sanoen ulkoasu tekee tehtävänsä, mutta ei erityistä vaikutusta.

Kaiken kaikkiaan tarjolla on erittäin vankka peruspelattavuus, ja Rozalskin maailma on herätetty henkiin huolella. Se toimii hyvin, kuulostaa hyvältä ja näyttää riittävän hyvältä.

Iron HarvestIron HarvestIron Harvest
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Hyvä peruspelattavuus, tarina ja sen mukavat henkilöhahmot, hyvä tasapaino, pätevä tekoäly
-
Turhan ruskea, kovat laitevaatimukset PC:lle, pienet suoritusongelmat
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Perjantain ennakossa Iron Harvest

Perjantain ennakossa Iron Harvest

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

On perjantai, ja viikonloppu on alkanut. Siksi kannattaa ennakoida 1. syyskuuta julkaistava lupaavan oloinen strategianaksu Iron Harvest, joka sijoittuu vaihtoehtoiseen...



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.