Suomi
arviot
Crusader Kings III

Crusader Kings III

Hajota ja hallitse keskiaikaista vasallilaumaa

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Lue se aiempi arvio täältä.

Kello tikittää jo myöhäistä iltaa, ja Irlannin kuningas pohtii ongelmallisen vasallinsa murhaamista perimysjärjestyksen muuttamiseksi. En huomaa lainkaan kellon etenemistä, saati sitä, että minun on herättävä aamulla kello 6.30. Kun tätä toistuu riittävän monta iltaa putkeen, olen vakuuttunut siitä, että Crusader Kings III on todella koukuttava peli.

Ruotsalainen Paradox on tunnettu suurstrategiapeleistään, jotka kestävät todella hyvin aikaa. Massiiviset pelit kulkevat läpi ihmiskunnan historian tarjoten pelaajalle mahdollisuuden kulkea antiikista tulevaisuuteen. Crusader Kings -sarja sijoittuu varhaisempaan tarjolla olevaan aikaan, eli ajanjaksoon varhaiskeskiajasta uuden ajan alkuun.

Kuten lähes kaikki Paradoxin itse kehittämät pelit, myös Crusader Kings III käyttää pelimoottorinaan Clausewitz Engineä, tällä kertaa hieman päivitettynä. Tämä tarkoittaa sitä, että monet peruselementit ovat tavalla tai toisella tuttuja, vaikka lukuisat yksityiskohdat ovatkin muuttuneet. Eikä tämä ole huono asia, sillä tutusta pelimoottorista huolimatta pelaajan käytössä olevat pelinappulat ovat jälleen uudenlaisia.

Crusader Kings IIICrusader Kings III

Sarjan edellistä peliä, Crusader Kings II:ta, ehdittiin hieroa lähes kahdeksan vuotta, ja tarjolle tuotiin peräti 15 pienempää ja suurempaa lisäosaa tasaiseen tahtiin. Verrattuna edelliseen osaan on tarjolla alusta alkaen yllättävän laaja osa maapallosta. Pelattavissa on Euroopan ja Pohjois-Afrikan lisäksi myös Etelä- ja Itä-Aasian valtioita. Mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa, tulee seuraavan 5-10 vuoden aikana tarjolla olemaan lähes koko maapallo.

Ohjattavana ei ole niinkään yksittäinen kuningas, vaan dynastia. Pelaaja on suvun päämies, mutta hänen kuoltuaan mantteli ja pelihahmo periytyy jollekulle suvussa perimysjärjestyksen mukaisesti. Näin pelin voi pelata läpi vuosisatojen nostaen vaikkapa lappilaiset Euroopan herroiksi. Viikinkivalloitusten myötä tämä ei ole niin kaukainen heitto kuin miltä se saattaa ensivaikutelmaltaan kuulostaa.

Pärjätäkseen tulee pelaajan hallussa olevat valtasuhteet hahmottaa. Käytännössä pelaajalla ja hänen vasalleillaan on kasa titteleitä, jotka oikeuttavat hallitsemaan määrättyjä läänityksiä. Nämä tittelit riippuvat runsaasti siitä, missä päin maailmaa toimitaan, mutta yleisesti ottaen Länsi-Euroopassa keisarikuntaan voi kuulua useampi kuningaskunta; kuningaskuntaan herttuakuntia; herttuakuntiin jaarlikuntia, ja näiden alle sijoittuvat vähäisemmät tittelit, kuten paronit tai kaupunkien pormestarit. Käytännössä jaarlin tittelit ovat alin aatelistaso, jonka kontrollointiin voi käyttää aikaa.

Crusader Kings IIICrusader Kings III

Crusader Kings III vie toiminnan suunnittelun feodaalisen henkilökohtaiselle tasolle. Vaikka hallittavana on kuningas- ja keisarikuntia, on kuninkaan valta usein hyvin riippuvainen hänen vasalleistaan, jotka eivät ota vastaan mitä tahansa pompottelua. Hallittavia ihmisiä on paljon, ja suuri osa peliajasta kuluu valtakunnan sijaan ihmissuhteita ja heidän aatelisarvojaan pohtiessa. Peli mallintaa käytännössä kaikkien hahmojen suhteet toisiinsa.

Lähtökohtaisesti lääninherran valtaa ei kyseenalaisteta, mutta siitä huolimatta vasallien tyytyväisyyteen on syytä kiinnittää huomiota. Mikäli voimakas vasalli toivoo pääsevänsä valtakuntaa ohjaavaan neuvostoon, on kieltäytymistä syytä harkita huolellisesti. Toisaalta valtakuntaa voi ohjata myös pelolla, jolloin alaiset eivät uskalla ryhtyä rettelöimään.

Valtaa voi kahmia paitsi valloitussodilla, myös taitavalla diplomatialla, henkilösuhteilla ja likaisilla tempuilla. Naapurin valtauksen voi toteuttaa vaikkapa naittamalla lapsensa naapurivaltakunnan perilliselle, ja kun kuninkaalle tapahtuu pelaajan toimesta "onnettomuus", ovat valtakunnat lähempänä toisiaan, tai ne saattavat jopa liittyä yhteen, jos perimysjärjestys on suotuisa.

Ylipäänsä aatelisten avioliitoissa ei ole kyse rakkausavioliitosta, vaan tyttäriä kohdellaan kuin prinsessoja - heidät naitetaan puolalaisille kuninkaille liittouman muodostamiseksi. Tällaiset liitot ovat hyvin henkilökohtaisia, ja ne saattavat purkautua epäonnisten tai "epäonnisten" kuolemien myötä.

Crusader Kings IIICrusader Kings III

Tarjolla on siis paitsi politiikkaa, myös konnankoukkuja. Kaikki hahmot on mahdollista saattaa joko suosioiden ja noituuden kaltaisten salaisuuksien kautta koukkuun. Koukkua voi käyttää painostamiseen, esimerkiksi vaatimaan vasalleilta korkeampia veroja tai nostoväen ottoja.

Fokus on vahvasti henkilökemioiden hallinnoinnissa, mutta taistelu ei ole silti mitenkään sivuroolissa. Taistelun mallintamista on yksinkertaistettu suhteessa Europe Universalis IV:een. Mekanismi on edelleen monipuolinen kattaen maaston, komentajan, yksikkötyyppien ja ritarien vaikutuksen. Siitä huolimatta taistelut ja piiritykset ovat vähemmän monimutkaisia tapahtumia, tai ainakin nämä mekaniikat on piilotettu pelaajalta.

Taisteluiden myötä pelaajalle voi jäädä vankeja, jotka voivat olla mitä tahansa säädyttömistä hovin jäsenistä korkeisiin aatelisiin. Vangit voi vapauttaa lunnaita tai lupauksia vastaan, mutta aateliset voi jättää lusimaan tyrmään vaikka vuosikymmeniksi. Vankeja voi myös kiduttaa ja teloittaa, vaikka tällä saattaakin olla seurauksia kirkon suhtautumiseen.

Crusader Kings IIICrusader Kings III

Keskiaikaa ei luonnollisestikaan ole ilman kirkkoa. Kirkko ei ole mikään yksittäinen mahtikone, vaan paavillinen valta on jakautunut paikallisille piispoille ja heidän hallinnassaan oleville läänityksille. Hallitsijan ei ole myöskään pakko juuttua tylsään katolilaisuuteen, vaan riittävällä panostuksella uskonnon vaihtaminen on hyvinkin mahdollista. Tarjolla on luonnollisesti erilaisia luonnonuskontoja, kuten suomenusko. Eräässä pelissäni Lapin heimopäällikkö Seppo onnistui valtaamaan puolet Englannista ja käännyttämään heidät suomenuskoon.

Eräs mielenkiintoinen ilmentymä hahmokeskeisestä pelimekaniikasta on kokemuspisteiden kertyminen. Hahmot kerryttävät kokemuksia, ominaisuuksia ja taitoja läpi elämänsä. Yksinkertaisimmillaan kyse on eri taitojen paranemisesta harjoituksen myötä, mutta myös erilaiset taudit ja tapaturmat vaikuttavat heihin. Lisäksi roolipelillistäminen on mennyt niin pitkälle, että hahmot keräävät myös konkreettisesti taitoja kykypuuhunsa, jotka vaihtelevat taistelemisen, valtakunnan hallinnoinnin ja uskonnollisuuden välillä.

Kaiken kaikkiaan jatkuvaa tekemistä ja valtakunnan kanssa nysväämistä riittää loputtomiin. Juuri kun kaikki vaikuttaa etenevän halutulla tavalla, saattaa lojaali vasalli kuolla jättäen valtatyhjiön, tai yllättävä ruttoepidemia tappaa kruununperillisen. Kaikeksi onneksi pelin saa hidastettua tai pysäytettyä pohdintojen ajaksi.

Crusader Kings IIICrusader Kings III

Ylipäänsä keskiaikaiset valtakunnat eivät olleet kovin vakaita rakennelmia, vaan monet langat ja liitot ovat kiinni yksittäisistä ihmisistä. Suuri osa energiasta kuluu paketin pitämisessä kasassa - ja näinhän asia oli oikeastikin keskiajalla. Vaikkapa Kaarle Suuren kuoltua vuonna 814 massiivinen frankkien valtakunta jakautui Verdunin sopimuksella kolmeen osaan, jotka muodostivat pohjan tuleville Ranskalle, Saksalle ja Italialle.

Paradoxin peleille on ominaista se, ettei niitä voi voittaa, vaan pelaaja asettaa itselleen erilaisia tavoitteita maailmanvalloituksesta älyttömän uuden uskontonsa levittämiseen - kuten eräs sankaripelaaja, joka kehitti kannibalismikultin ja söi paavin. Mikäli käytössä on alle 100 pelituntia, on tavoitteet syytä asettaa tätä maltillisemmaksi.

Jos haluat keskittyä sotimiseen, Crusader Kings III ei ole siihen ideaali peli. Tämä johtuu siitä, että laajeneminen on kallista ja poliittisesti herkkää. Myöskään valtakunnan rauhanomainen rakentelu ei ole kovin palkitsevaa, sillä keskiaikainen teknologia kehittyy kovin hitaasti, ja tarjoaa vain pieniä parannuksia valtakuntaan. Sen sijaan kuninkaan henkilökohtaiset ominaisuudet ovat paljon merkittävämpiä tekijöitä valtakunnan menestykselle.

Crusader Kings IIICrusader Kings III

Suurin osa peliajasta kuluu erilaiseen juonitteluun, diplomatiaan ja vasallisuhteiden pohdiskeluun. Ja juuri tässä peli loistaa - onnistunut avioliittokuvio tai salamurha on todella tyydyttävää, sillä juonien ja politiikan avulla on usein saavutettavissa suurempia askeleita kuin isommallakaan sodalla.

Onhan tämä kaikesta huolimatta todella samanlainen kuin aiemmat Paradoxin pelit, vaikka käytössä olevat pelinappulat ja resurssit ovat jälleen uudenlaisia. Tämä takaa sen, että uutta opeteltavaa riittää pitkäksi aikaa. Paradoxin magiaa on se, että huolimatta pelien samanlaisuudesta, on niissä silti jotain vanhaa, jotain uutta ja jotain lainattua.

Samanlaisuudesta ei vain yksinkertaisesti voi olla vihainen, sillä kokonaisuus toimii niin hyvin, ja pelisipulin sisältä kuoriutuu jatkuvasti uusia kerroksia ja yksityiskohtia, joita aikaisemmilla pelikerroilla ei ole tullut huomattua. Keskiaika oli hyvin vaikea aikakausi, joten pelaaminen ei ole voimafantasiaa, vaan pikemminkin ympäriinsä rimpuilevien vasallien paimentamista ja valtakuntien epätoivoista kursimista kasaan. Ja juuri sen takia kyseessä on vuoden parhaita pelejä.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Pelattavaa seuraavaksi seitsemäksi vuodeksi, todella paljon yksityiskohtia, mahdollisuus tehdä suomenuskosta maailmanuskonto
-
En voi uskoa, että minulle myytiin taas sama peli, ja pelaan sitä silti 100 tuntia
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Torstain ennakossa Crusader Kings III

Torstain ennakossa Crusader Kings III

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Syyskuun alussa julkaistaan seuraava osa varsin vaativaan sarjaan Crusader Kings. Brittien päätoimittaja Mike Holmes pääsi kokeilemaan erittäin syvällisesti jo ennakkoon...



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.