Suomi
Gamereactor
arviot
Two Worlds II

Two Worlds II

Mikä voisi uhata The Elder Scrollsin asemaa yhtenä addiktoivimmista fantasiapeleistä? Sellaista haastajaa ollaan lähdetty urheasti tavoittelemaan uudessa Two Worlds II:ssa lohikäärmeiden, demonien ja samuraisotureiden ja barbaarien kera.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Rohkeudesta ei pelinkehittäjä Reality Pumpilla ole pulaa. Jo toistamiseen se lähtee haastamaan fantasiapelien valtiasta The Elder Scrolls IV: Oblivionia. Ensimmäisellä kerralla yritys tosin meni täysin päin prinkkalaa. Two Worlds oli kaikin puolin huonompi kuin Oblivion ja suorastaan kuhisi bugeja ja suoranaisia pelisuunnittelun aivopieruja. Kauas on kuitenkin tultu niistä ajoista. Reality Pump vaikuttaa todella kuunnelleen palautetta ja jatko-osaan on selvästi suhtauduttu oikein tosissaan.

Olisi paljon parempi jos ei olisi koskaan kuullutkaan ensimmäisestä osasta. Two Worlds II on kuin eri planeetalta ja parantaa esitystään jokaisella osa-alueella jättäen edellisosan pökäleen kauas taakseen. Kiitosta pitää antaa tekijätiimille kunnianhimosta. Kaikki pelissä on tehty täysin uusiksi. Se on melkoinen työmäärä, kun puhutaan hiekkalaatikkopelistä.

Kaikki alkaa tietysti pelihahmon tekemisestä. Tuttuun tyyliin lähes kaikkea ulkonäöstä voi muokata ja siihen kannattaakin panostaa. Peli pelataan kolmannesta persoonasta, ja tapahtumat sijoittuvat suureen fantasiamaailmaan täynnä hirviöjahtejä, valintoja ja loputtomia sivutehtäviä.

Hahmon kehittyessä voi seikkailu vinoutua eri poluille. Elämä fantasiamaailmassa voi johtaa eri ammatteihin, kuten soturiksi, varkaaksi, alkemistiksi, maagiksi tai vaikka kaikiksi yhdellä kertaa. Mitään erikoisia innovaatioita fantasiapelien perinteisiin on turha odottaa, mutta miksi korjata jotain, mikä ei ole rikki?

Reality Pumpille on nostettava hattua siitä, että Two Worlds II yrittää tehdä kaiken omassa lajityypissään. Aarteiden etsiminen, loitsujen tuottaminen, alkemia, taistelu, ratsastus, purjehtiminen, yhteistyö, moninpeli - kaikki on mukana. Tekeminen ei taatusti lopu kesken, mutta on sääli, ettei Two Worlds II varsinaisesti loista millään osa-alueella pelillisesti.

Ohjaus on usein kömpelö, ja paikasta toiseen siirtyminen vie liikaa aikaa. Jos on kuitenkin valmis antamaan heikkoudet anteeksi, peli voi kaapata mukaansa päiväkausiksi. Pelkästään yksinpelissä seikkailuun ja hahmon viilaamiseen voi upottaa jopa 100 tuntia.

Ulkoasultaan Two Worlds II on kaksiteräinen miekka, jossa teknisesti korkeatasoinen grafiikka yhdistyy hirveisiin suunnitteluratkaisuihin. Erityisesti PC:llä peli näyttää erittäin yksityiskohtaiselta. Kynnys itseironiasta typeryyteen ylitetään, kun suuri osa hahmoista on Conan Barbaari -asenteella ja -ruumiinrakenteella varustettuja lihaskasoja. Pelin ympäristöt ovat mukavan vaihtelevia ja makeita, mutta samalla myös paradoksaalisesti oudon sekavia ja mauttomia. Itämäiset vaikutteet yhdistettynä barbaarimeininkiin ja dinosauruksiin tuntuvat yksinkertaisesti hämmentäviltä. Tunnelma on kuitenkin yleisesti ottaen kunnossa.

Myös musiikeissa sävyt ovat mukavan vaihtelevia. Howard Shoren tuotokset on selvästi kuunneltu tekijätiimissä tarkoin. Sormusten herran leffamusat tulevat pelatessa väistämättä mieleen kerran jos toisenkin.

Pelin tarina on fantasiaa perinteisimmillään, eikä viittauksia Tolkieniin, Dungeons and Dragonsiin ja moniin muihin lajityypin kantateoksiin voi olla huomaamatta. Kaikki on vain kuorrutettu reilulla juustokerroksella. Tarina käynnistyy siskon pelastamisessa pahalta pimeyden herralta, mutta saa yllätyskäänteen, kun edellisosan pahikset örkit siirtyvätkin pelaajan puolelle. Mielenkiintoisia hahmoja matkan varrella riittää. Harmi vain, ettei käsikirjoitus oikein pysy mukana ja vähän liian usein saa kärsiä myötähäpeästä kuunnellessaan pelihahmojen umpikliseisiä jorinoita.

Two Worlds II on peli, joka yrittää olla kaikkien kaveri. Peli, joka venyy tuhanteen eri suuntaan. Se koettaa tehdä kaiken kerralla onnistumatta missään täydellisesti. Se yrittää niin kovasti, että natisee liitoksistaan. Jotenkin se vain silti toimii. Sen eräänlainen naiivius ja energisyys on jopa vetoavaa - kasarityylisesti mauttomalla tavalla.

Tuntuu kuin Two Worlds II:lla olisi sydän paikallaan. On lopulta vaikea olla edes vähän innostumatta maagisista miekoista, aarteista, suippohatuista, dinosauruksista, samuraista, prinsessoista, lohikäärmeistä ja demoneista. Oikealla asenteella Two Worlds II onkin koukuttava seikkailu toiseen maailmaan.

[Käännös: Arttu Rajala]

Two Worlds II
Two Worlds II
Two Worlds II
Two Worlds II
Two Worlds II
Two Worlds II
Two Worlds II
Two Worlds II
Two Worlds II

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Mahtavasti sisältöä, suuri pelimaailma, graafisesti vakuuttava ja vaihteleva
-
Pelisuunnittelun virheet, banaali pelattavuus ja hankalat valikot
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Two Worlds IIScore

Two Worlds II

ARVIO. Kirjoittaja Viktor Eriksson

Reality Pump kulkee jälleen The Elder Scrollsin jalanjäljissä, mutta Two Worlds II on selvästi edeltäjäänsä parempi kokonaisuus.



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.