Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
arviot
Spellbreak

Spellbreak

Yllättävän hyvä, maaginen Battle Royale

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Ilmaisia Battle Royale -pelejä on tulvinut lähiaikoina ovista ja ikkunoista. Yleensä peleissä ei ole teknisesti ottaen mitään vikaa, mutta uudet, virkistävät ideat ovat silti kovassa kurssissa. Positiivista kyllä, Spellbreak tarjoaa uusia ideoita sopivina annoksina, ja osoittautuu oikein mainioksi peliksi.

Käytännössä Spellbreak on tyypillinen Battle Royale, jossa yksin, kahdestaan tai kolmen hengen joukkueissa pyritään selviytymään viimeisenä elossa kentällä, jonka alue kutistuu hetki hetkeltä. Entistä parempia varusteita kerätään niin kentältä kuin tapetuilta vastustajilta, ja hahmon kuoltua hän jää hetkeksi eloon hitaasti liikkuvana henkipallona, jonka joukkueen jäsen voi elvyttää, tai vihollinen tappaa lopullisesti. So far, so good, mutta kaikeksi onneksi uusia ajatuksia on lisätty tyydyttävän paljon.

SpellbreakSpellbreak

Ensimmäinen uutuus on sijoittuminen taikamaailmaan. Rynnäkkökiväärit ja kranaatit on korvattu myrkkypilvillä ja tulipalloilla, jotka vaikuttavat pelimekaniikkaan enemmän kuin ensivaikutelmasta voisi päätellä. Aseiden kantama on melko lyhyt, eikä tarkkuuskiväärien kaltaisia taikavastineita ole varsinaisesti tarjolla. Aseet ovat melko ballistisia, joten korkeuserojen hyödyntäminen nousee tavallista tärkeämmäksi.

Toinen pelillinen innovaatio ovat roolipelimäiset elementit. Kierroksen alussa hahmo valitsee yhden kuudesta taikuuden lajista, joita ovat esimerkiksi tuli- tai ilmamagia. Erikoistuminen määrittää pysyvästi kierroksen ajaksi yhden käytössä olevista taika-aseista, sekä siihen liittyvän erikoistaidon. Aina selviytyessään yhdestä pelialueen supistumisesta saa pelaaja tason, joka voimistaa taitoja.

Tarvikkeiden kerääminen erityisesti kierroksen alkuvaiheessa on hyvin tavanomaista Battle Royale -syöksähtelyä, mutta näiden lisäksi jokaisella hahmolla on käytössään kolme kykyä, joita on mahdollista parantaa kentältä löytyvillä kääröillä. Kykyvalikoima on ensimmäisten pelien ajan varsin rajoittunut, mutta pelaajan kerätessä pelien myötä kokemusta laajenee valikoima melkoisesti. Yksikään kyvyistä ei vaikuta ylitehokkaalta, mutta ne mahdollistavat erilaisia, mielenkiintoisia hahmobuildeja.

SpellbreakSpellbreakSpellbreak

Myös monia pieniä asioita on tuunattu. Pelin aloitus tapahtuu tyypillisenä pudotuksena taivaalta, mutta aloituspaikan saa valita parinkymmenen sijainnin joukosta. Koko joukkueen ei ole edes pakollista aloittaa samasta paikasta, vaikka tässä ei olekaan varsinaisesti järkeä. Liikkuminen tapahtuu joko jalan, levitoimalla tai käyttämällä taikoja. Pitämällä välilyöntiä pohjassa hahmo voi kohota hetkeksi ilmaan käyttämällä nopeasti palautuvaa manaa. Manan määrä on kierroksen aluksi vähäinen, mutta se kasvaa parempien varusteiden myötä.

Kiinteän hahmokohtaisen alkuaseen lisäksi kentältä voi poimia toisen aseena toimivan hansikkaan, erikoistaidon antavan riimun, sekä muita varusteita, kuten suojaavan vyön, manaa kasvattavan amuletin, nopeuttavat kengät ja erilaisia parannusesineitä. Useimmat riimuista tarjoavat erilaisia lentämisen ja jättiloikkien kaltaisia liikkumiskeinoja, mutta mukana on myös muita lyhyen näkymättömyyden kaltaisia taitoja.

Koska pelaajalla on lähtökohtaisesti käytössään kaksi aseen ja taidon tuottavaa hansikasta sekä riimu, on käytössä kaikkiaan viisi erilaista taikaa. Osa taioista kuluttaa manaa, toisilla taasen on yksinkertaisesti lyhyt latausaika. Erilaisilla taidoilla on lisäksi erilaisia synergioita: esimerkiksi tulitaika voi räjäyttää myrkkypilven, tai tuulitaikuudella voi torjua ballistisia ammuksia.

SpellbreakSpellbreakSpellbreak

Erilaisissa hahmobuildeissa, taikalajien synergioissa ja riimuvalikoimassa on siis melkoisesti opeteltavaa, vaikka minkäänlaisiin League of Legendsin tai muiden taisteluareenapelien tasoiseen monimutkaisuuteen ei onneksi päästä. Tämän monipuolisuuden takia uskon, että Spellbreakilla tulee olemaan pidempi elinikä kuin muilla geneerisemmillä Battle Royale -kopioilla.

Tärkein kysymys on siinä, onko peliä hauskaa pelata. Vastaus on kyllä; homma toimii erinomaisesti! Pelikenttä on varsin laaja, ja se on lähempänä Playerunkown's Battlegroundsin massiivisia kenttiä kuin Hyper Scapen nopeita kontakteja. Tämä on hyvin toimivaa, sillä kun jokaista joukkuetta kohti on riittävästi neliömetrejä, ei kierroksesta tule väistämättä nopeaa härväystä.

Merkittävä osa peliajasta tapahtuu ilmassa, sillä leijuntataito ja erilaiset pomppimisriimut ohjaavat akrobaattiseen pelityyliin. Tämä vaatii pelaajalta korkeampaa taitoa varsinkin tasojen kertyessä ja seuranhaun heittäessä vastaan taitavampia pelaajia. Peli tukee myös monialustapelaamista, vaikkakaan en löytänyt tarkkaa tietoa siitä, paljonko PC- ja konsolipelaajia tosiasiassa sekoitetaan satunnaispeleissä.

SpellbreakSpellbreakSpellbreak

Graafinen toteutus on hyvin sarjakuvamaista, mutta toimivaa sellaista. Kentät ovat hyvin ja kauniisti toteutettuja, kumpuilevia linnamaisemia, joita kelpaa ihastella rauhallisina hetkinä. Kehittäjien tavoitteena on ollut eräänlainen zeldamainen tunnelma, ja tässä myös onnistutaan. Äänimaisema sen sijaan on melko tavanomaista räiskettä ja poksuntaa.

Spellbreak on selvästi edelleen hieman käymisvaiheessa, ja käytössä olevia taito- ja riimuvalikoimia muokataan edelleen. On hyvä, että tasapainotustyö jatkuu, vaikka arvosteluhetkellä mikään taidoista ei vaikutakaan täysin ylivoimaiselta. Sen sijaan pieniä bugeja on edelleen mukana, esimerkiksi hyvin kiusallisena ensivaikutelmana opastusosiota ei ole mahdollista läpäistä.

Olen aidosti ja positiivisesti yllättynyt siitä, miten monipuolinen Spellbreak on. Minun täytyy myöntää, että olin varautunut peliin, jossa rynnäkkökivääri ja kranaatit on vain korvattu vastaavilla loitsuilla. Näin ei ole, vaan sen sijaan erilaisten loitsuelementtien yhteispeli on enemmän kuin osiensa summa. Kun peli on ilmainen, eivätkä pelin sisäiset mikromyynnit ole kovin aggressiivisia tai peliin vaikuttavia, ja mukana on monialustapelaaminen, on Spellbreak ehdottomasti kokeilemisen arvoinen. Harri, sie oot veleho!

HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Tarjoaa uusia ajatuksia BR-genrelle, teemaan soveltuva grafiikka ja tunnelma, paljon opittavaa buildien ja elementtisynergioiden ansiosta
-
Jatkuva lentely turhauttaa, ärsyttäviä pieniä bugeja
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä