Suomi
arviot
Assassin's Creed Valhalla

Assassin's Creed Valhalla

Salamurhaajien veljeskunta paranee entisestään viikinkien brutaalilla aikakaudella

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Videomainokset Assassin's Creed Valhallasta näyttävät toki makeilta, mutta viikinkien ja itse Assassin's Creedin yhteys tuntuivat varsin etäisiltä ja väkisin päälle liimatuilta. Toisaalta viikingit ovat erittäin mielenkiintoinen aihe, ja Ubisoftin suosittu salamurhaajasarja on yleisesti ollut laadukas, joten ei Valhallan kanssa pitäisi pahasti mennä metsään.

Norja on luvattu kokonaisuudessaan kuningas Haraldin käskyn alle. Vaikka pelaajan ohjaama Eivor ei ole mitenkään huonoissa väleissä Haraldin kanssa, ei häntä tai hänen veljeään Sigurdia kiinnosta elää toisen kuninkaan alla. Niinpä nämä nuoret viikinkisisarukset lähtevät perustamaan kokonaan uutta yhdyskuntaa Englantiin, joka on jo saanut maistiaisen viikinkien läsnäolosta kuuluisan viikinki Ragnarin poikien jo riehuessa siellä.

Assassin's Creed ValhallaAssassin's Creed ValhallaAssassin's Creed Valhalla

Tarinallisesti Assassin's Creed Valhalla nojaa jälleen sarjalle tutusti historiallisesti tunnettuihin hahmoihin ja paikkoihin. Jos Viking-sarjaa (History Channel, 2013) on tullut seurattua, on pelissä lukuisia yhtäläisyyksiä, mikä on kiva lisä tunnelman ja autenttisuuden luonnissa. Hahmon tarina on mielenkiintoinen, ja avoimen maailman ollessa näin iso ja rikas sisällöltään peli vie helposti mukanaan. Valhallassa itse Assassin's Creedin veljeskuntatoiminta ja Animus ovat tosin selkeästi taka-alalla, eivätkä juuri vie tarinaa eteenpäin samaan tahtiin kuin päähahmon henkilökohtaiset tavoitteet.

Assassin's Creed Valhalla myötäilee pelattavuudeltaan aika lailla kahta edellistä sarjan osaa. Tekemistä riittää päätehtävien lisäksi aina lukuisista sivutehtävistä kaiken maailman haasteisiin ja kisailuihin, joita viikingit harrastivat. Miltä esimerkiksi kuulostaa runonlausunta rap-taistelun hengessä, tai lukuisan oluttuopin tyhjentäminen ennen kilpailijaa?

Assassin's Creed ValhallaAssassin's Creed ValhallaAssassin's Creed Valhalla

Toiminnallisuuksista kiipeily onnistuu lähes jokaisella pinnalla vaivattomasti ja taistelusta on muodostunut varsin monipuolista, sillä pelaaja voi hyödyntää hahmon molempia käsiä vapaasti osana taistelua. Hahmo voi käyttää esimerkiksi kahta pienempää lyömäasetta samanaikaisesti, heiluttaa kahden käden raskaita aseita tai yhdistää lyöntiaseen ja kilven tehokkaaksi keinoksi taistella. Lyöntiaseiden lisäksi hahmo kantaa mukanaan jousta pitkän matkan hyökkäyksiä varten, ja pelisarjasta tuttua piilotettua terää hiljaisia lähitappoja silmällä pitäen. Vihollisina vastaan tulee lähinnä tyypillisiä rivisotilaita, mutta on havaittavissa, että Valhalla tarjoilee aikaisempia osia enemmän niin sanottuja välipomotaistoja ja isompia vastuksia, joiden kukistamiseen joutuu jo tekemään töitä.

Taistelu tuntuu alkuun hiukan ilmavalta hahmojen ollessa kuin höyhenen kevyitä. Kuitenkin pidemmälle edetessä ja hahmon taitojen parantuessa taisteluun saa parempaa otetta. Tällöin menosta kehkeytyy varsin kiehtovia yhteenottoja hyökkäyksiä, suojauksia ja väistelyä yhdistelemällä. Ohjaimen napit on linkitetty käskyihin loogisesti, mikä auttaa pitämään taistelut dynaamisena. Napit reagoivat muutenkin hyvin painalluksiin, ja tappokäskyt menevät perille ilman viivettä.

Assassin's Creed ValhallaAssassin's Creed ValhallaAssassin's Creed Valhalla

Avoimen seikkailun ja kiihkeän taistelun lisäksi Assassin's Creed Valhallassa hahmonkehitys on isossa osassa. Pelaaja voi keräillä kaiken maailman roinaa mukaansa, joita voi hyödyntää tavaroiden kehityksessä. Muun muassa ryöstöretkiltä mukaan tarttuneet arvotavarat ja vuorilta hakatut mineraalit voi kiikuttaa kylän sepälle, joka takoo annettujen materiaalien pohjalta pelaajan aseista ja panssareista tehokkaampia. Vähän väliä vastaan tulee myös riimuja, joita voi lisäillä varusteisiin antamaan esimerkiksi vastustusta myrkkyjä vastaan tai parantamaan suojauksia. Maailmassa eteneminen palkitsee pelaajaa myös kokemuspisteillä, jotka voi hyödyntää pitkän matkan hyökkäysten, lähitaistelun ja salamurhaamisen tehostamiseksi. Hahmo voi myös oppia taistelua varten erikoisliikkeitä löydettyjä kirjoja lukemalla, joita voi yhdistää osaksi tehokkaampia hyökkäyksiä. Vaikka kerättävää ja kehitettävää on pelissä pilvin pimein, kokonaisuus tuntuu yllättävän selkeältä ja hyvin organisoidulta. Jopa minä, vastaavanlaisista valikkokikkailuista yleensä ahdistuneena, en kokenut viikinkisoturini kehittämistä mitenkään tylsänä tai liian monimutkaisena. Kehittäminen nostaa hahmon kokemuspisteitä, joka lähinnä kertoo ketä vastaan kannattaa hyökätä ja mihin tappeluun ei ole vielä mitään asiaa. Seuratessa vastustajien tasoja käy selväksi, että pelaajalla riittää kehitettävää kymmeniksi ja jopa sadoiksi tunneiksi. Tällainen täyden palvelun peli lähes loputtomalla sisällöllä on kuin kaksiteräinen miekka. On hienoa, että monipuolista pelattavaa ja tutkittavaa riittää yllin kyllin, mutta sisällön ähky saattaa myös alkaa ahdistamaan, niin kuin itselleni loppujen lopuksi kävi Assassin's Creed Odysseyn (Ubisoft Montreal, 2018) parissa.

Assassin's Creed Valhallan suurimmat uudistukset aikaisempiin osiin tulevat joukkojen käytöstä ja asutusten rakentelusta. Viikinkejä kun ollaan, valtaukset kuuluvat isona osana toimintaan. Pelaaja hallitsee laivallista viikinkisotureita, joiden avulla voi tehdä hyökkäyksiä ympäristön luostareihin ja linnakkeisiin. Uskollisella korpilla pelaaja voi käydä aluksi tarkistamassa hyökkäysalueen ja merkkaamassa oleelliset kohteet. Käskystä omat joukot rynnistävät taistelemaan sitten alueiden sotilaiden kanssa. Taisteluissa on kivaa kaaosmaista tunnelmaa, kun ympärillä miekat kalskaavat ja uhrit huutavat kivusta. Kahakoihin voi yhtyä itse tai käyttää hyödykseen sekasortoista tilannetta ja käydä jo etukäteen keräämässä aarteita tai tekemässä muita tehtävän edellyttäviä toimia. Tekoälyhahmot tuntuvat toimivan varsin loogisesti hyökkien vihollisia vastaan, mutta toki vastaan tulee tilanteita, jossa taistelu ikään kuin pysähtyy odottelemaan pelaajan väliintuloa. Myös tehtävissä, joissa pitää pysyä poissa näkökentästä, avustavat hahmot saattavat juoksennella suoraan vihollisten nenän edestä näiden kuitenkaan välittämättä tilanteesta ollenkaan. Kummallista, että näitä samaisia bugeja koetaan vuodesta ja pelistä toiseen.

Assassin's Creed ValhallaAssassin's Creed ValhallaAssassin's Creed Valhalla

Harmillisesti ryöstöretket ovat oikeastaan sivuuttaneet aikaisempien pelien itsetehtävät linnoitusten siivoukset. Edelleen linnakkeita voi lähteä yksin valtaamaan, mutta jo helpoimmalla vaikeustasolla riittää haastetta tässä vähän liiaksikin, ja osa ryöstelyihin kuuluvista tavoitteista vaatii aina muiden ryöstöretkeläisten apua. Onneksi hiiviskelyä ei ole kokonaisuudessaan unohdettu, sillä pelaajalle tulee vastaan tehtäviä, jotka vaativat esimerkiksi tiedon keruuta vihollisleiristä ilman sotatoimia.

Koska viikingit toimivat joukkoina, tarvitaan kaikille suojapaikka. Valhallassa päästään kehittelemään omien joukkojen leiriä pelin edetessä. Pelaajan pitää tuoda ryöstöretkiltä tarvittavia rakennuspalikoita, jotta leirin saa kukoistamaan hevostalleista sepän ahjoihin, ja omasta jengistä tulee myös entistä tehokkaampi. Varsin kevyt ja suoraviivainen rakennusmekaniikka tuo hyvää irtiottoa pelkälle seikkailulle, ja antaa pohjaa joukossa toimimiselle.

Assassin's Creed ValhallaAssassin's Creed Valhalla

Grafiikkansa puolesta Assassin's Creed Valhalla on aika huikea. Laaja maailma piirtyy todella yksityiskohtaisesti lumisilta huipuilta auringonvalon kimalteleviin metsäpuroihin. Varsinkin valoefektit ja heijastukset ovat todella autenttisen näköisiä. Myös lumeen jäävät jäljet kiinnittävät huomiota, ja positiivisena uudistuksena taisteluissa lentävät kipinöiden lisäksi nyt myös irtoraajat. Viikinkien myötä menoa on selvästikin uskallettu karaista ja nyt lähes jokaisessa taistelussa irronneet raajat suihkivat verta ja irtopäät pyörivät. Myös ammutut nuolet jäävät hauskasti törröttämään kohteisiinsa, vaikka nämä vielä jatkaisivatkin liikkumista. Uskoisin grafiikan vielä parantuvan, kun pelistä julkaistaan Xbox Series X:n oma versio, mutta jo nyt peli piirtyy kauniisti 4K-resoluutiossa tyylikkäiden HDR-efektien kanssa. Latauksetkaan eivät kestä kohtuuttomia aikoja.

Pelin äänimaailma on myös kaikin puolin laadukasta ja huoliteltua. Maailman äänet ovat todella moniulotteiset saaden pelin elämään. Koko ajan ympärillä kuuluu joko muiden hahmojen keskustelua, puron solinaa, tuulen huminaa tai eläinten ääntelyä. Ääninäyttely on myös vahvaa ja tunteikasta, johon lisäpotkua antaa muinaisen viikinkikielen käyttö osana keskustelua. Tunnelmallinen musiikki sinetöi ensiluokkaisen äänimaailman sielukkailla hoilailuilla ja vahvoilla orkesterisovituksilla.

Assassin's Creed Valhalla ei lähde kehittämään pyörää uudestaan, vaan parantaa jo hyväksi todettua konseptia muutamilla uusilla ja piristävillä lisäyksillä. Lisäksi kun aiheena ovat kiehtovat viikingit ja niiden historiaa tuodaan reilusti esille vapaan maailman samoamisella ja brutaaleilla ryöstöretkillä taisteluineen, peli kolahtaa itselleni varsin vahvasti. Laadukas tekninen toteutus sinetöi paketin, joka kyllä pärjäisi jo ilman hiukan väkinäistä Assassin's Creedin Animus-yhteyttäkin.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
Assassin's Creed ValhallaAssassin's Creed Valhalla
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Viikingit, tekninen toteutus, reilusti tekemistä
-
Animuksen turha mukanaolo, paikoittaiset tekoälyongelmat
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.