Suomi
Gamereactor
arviot
Cobra Kai: The Karate Kid Saga Continues

Cobra Kai: The Karate Kid Saga Continues

Mättöpeli potkaisee pelaajaa päähän heikolla laadullaan

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Cobra Kai -televisiosarja (Netflix, 2018) on varsin onnistunut jatkumo klassiselle kasarielokuvalle Karate Kid (1984). Ja niin kuin hyvin usein suosituille TV-sarjoille käy, myös Cobra Kai sai pelikäännöksensä. Flux Game Studion visio karateseurojen kamppailusta ottaa mielenkiintoisesti ja tyylille sopivasti mallia vuosikymmenten takaisista mätkintäpeleistä.

Suorana jatkumona TV-sarjalle karateseurat Cobra Kai ja Miyagi-Do Karate ovat edelleen tukkanuottasilla keskenään. Pelaaja voi valita puolensa vapaasti, ja potkia tiensä läpi erilaisten vihollisten täyttämien katujen.

Cobra Kai: The Karate Kid Saga Continues vaikuttaa idealtaan varsin mielekkäältä. Kasarifiilistely karatejoukkojen parissa yhdistettynä beat 'em up -peligenreen Double Dragon -tyyliin (Technôs Japan, 1987) sisältää kaikki ainekset hauskanpitoon. Vielä kun peliin on saatu vapaa valinta seurojen välillä, joka vaikuttaa pelitapaan hyökkäys- tai puolustuspainotuksella, odotukset nousevat korkealle. Harmillisesti pelin käynnistyttyä innostus pysähtyy seinään kuin Johny Lawrence kurkipotkuun.

Tämä on mainos:

Sivulta kuvatussa Cobra Kaissa pelaaja ohjailee hahmoa kulkemaan pitkin katuja lähinnä vasemmalta oikealle. Vastaan tulee erilaisia vastuksia, ja tavoite on pätkiä kaikki kumoon, jotta pääsy eteenpäin avautuu. Lähtökohtana käytössä on lyönti-, potku-, suojaus- ja hyppytoiminto. Pelin edetessä hahmo oppii erilaisia erikoishyökkäyksiä, joita pelaaja voi aktivoida useamman napin yhdistelmillä. Kenttiä suorittamalla pelaajaa palkitaan pistein, jotka on mahdollista hyödyntää hahmonkehitykseen uusin taisteluliikkein.

Kentissä on erilaisia aseita avuksi taistoon, mutta pelaaja voi myös hyödyntää kenttien esineitä, kuten isoja roskiksia tai koripallokoreja vihollisten kukistamiseen. Puulaatikoita hajottamalla on mahdollista saada ruokaa, jolla korjata energiavajetta ja niin edelleen. Kentissä liikkuessa pelaaja saa useammankin hahmon mukaan menoon. Pelattavaa hahmoa voi vaihtaa lennosta, mikä auttaa esimerkiksi energian ollessa vähissä. Nolosti peli ei kuitenkaan kiinnitä huomiota valittuun hahmoon välivideoissa, jotka näytetään aina tietyllä hahmolla pelaajan valinnoista huolimatta.

Siinä missä peli sisältää kaikki oleelliset palikat reippaaseen beat 'em up -menoon, itse ohjattavuus kamppaa ilon pelaamisesta jalkapyyhkäisyllä. Hahmon ohjaaminen on todella jäykkää ja epätarkkaa puuhaa. Hyökkäykset tuntuvat kohdistuvan lähinnä ilmaan, vaikka vihollinen edessä seisoisikin. 3D-hahmoista huolimatta animointi on toteutettu muutamin kuvin, jolloin mättö vaikuttaa todella tökeröltä ja irtonaiselta. Erikoisliikkeissä hahmot töksähtävät tiettyyn kohtaan suorittamaan liikettä ja pahimmillaan jopa vaihtavat puolta, jotta liike saadaan näytettyä vain siitä yhdestä annetusta kulmasta. Osa hahmojen liikkeistä on niin epärealistisia ja kaukana karatesta, että meno tuntuu jo hiukan nololta.

Graafisesti Cobra Kai on hiukan ristiriitainen kokemus. Pelin yleisilmeessä on miellyttävää retrotunnelmaa. Valaistus on lämpimän keltainen ja väripaletti pehmeän kylläinen kasarityyliin. Pelin välivideot ovat tyylikästä sarjakuvapiirrosta ja hahmojen ulkonäkö kivasti tunnistettavissa. Itse pelissä 3D-hahmot hyppäävät liiaksi esiin taustasta tussausreunojensa takia, ja näiden animaatiot ovat todella pökkelöt. Tilannetta ei helpota tiettyihin pisteisiin ja asentoihin pakottavat automaattiset liikkeet hahmoilla. Kokonaisuudesta tulee lähinnä mieleen hätäisesti kyhätty mobiilipeli.

Tämä on mainos:

Äänten puolella pitää nostaa hattua alkuperäisten näyttelijöiden mukana ololle. TV-sarjan ja elokuvien tähdet, kuten Ralph Macchio ja William Zabka, heittävät tunteella puheensa ja nostattavat fiilistä. Toisaalta tusinavastustajien huutelut ovat pelkkää perusääntelyä, ja erityisesti ensimmäisen kentän loppuvihollisen saman typerän pyörrytyshokeman kuuleminen saa raivon partaalle. Mätkimisäänissä ei ole mitään ihmetystä herättävää, mutta pelin musiikit osaavat vangita kasaritunnelman upeasti syntikkamelodioilla ja sähkökitarariffeillä.

Hyvän leffan ja onnistuneen TV-sarjan jälkeen Cobra Kai -pelistä uskalsi odottaa myös positiivista kokemusta. Varsinkin kun mukana on alkuperäisnäyttelijöitä, tunnelmallinen musa ja hyvännäköiset välivideot. Harmillisesti itse peli on kankea, epätarkka ja silkkaa ponnetonta mätkimistä töksähtelevillä animaatioilla höystettynä. Vaikka peli yrittää kaikkensa olla siisti pelikokemus monipuolisilla liikkeillä ja interaktiivisilla kentillä, lopputulos on täysin mielenkiinnoton ja suoraan sanoen rasittava. Sarjan ja karaten ystävät, pysykää vain telkkarin puolella.

Cobra Kai: The Karate Kid Saga Continues
04 Gamereactor Suomi
4 / 10
+
Tunnelmalliset musat, alkuperäisäänet, kivat välivideot
-
Kankea animointi, jäykkä ja epätarkka pelattavuus, mobiilinen ulkoasu
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä