Suomi
Gamereactor
arviot
Hearthstone: Heroes of Warcraft

Hearthstone: Madness at the Darkmoon Faire

Varoitus! Tässä arviossa voi mielenterveytesi olla koetuksella. Lue omalla vastuullasi.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Hulluutta ja sirkushuveja oli tiedossa marraskuun puolivälistä lähtien, kun Blizzardin digikeräilykorttipeli Hearthstone sai jo 16. lisäosansa. Madness at the Darkmoon Faire paljastaa kupletin juonen heti alkuunsa. Wanhat WoW-pelaajat muistavat aina Darkmoon-saaren ja siellä juhlitut kuukausittaiset Darkmoon Faire -tivolijuhlat. Tosin lystikkään pinnan alla vaanii jotain synkkää ja muinaista. Lisäri tuokin takaisin tutut Azerothin syövereissä nuokkuvat vanhat jumalat. Whispers of the Old Gods -lisäri on yksi HS-pelaajien suosikeista vuosien varrelta, joten neljän hurjan muinaisen ryökäleen paluu on hieno juttu.

Ensi vilkaisulta lisuri vaikuttaa varsin normaalilta. Se tuo peliin 135 uutta korttia, uuden avainsanan sekä tietysti kosmeettista härpäkettä uuden pelilaudan, korttitaustojen ja sen sellaisten muodossa. Taustalla kuitenkin jylläävät isot uudistukset, jotka on myös väistämättä otettava mukaan tähän arvioon. 16. marraskuuta HS:ään julkaistiin myös uusi Reward Track -palkkiojärjestelmä, saavutukset sekä uusi pelimoodi Duels, josta viimeisestä voi lukea ennakkokatsauksen täältä.

Tässäpä päästään varoitettuun hulluuteen. Lisärin kortit ovat mielenkiintoinen paketti ja Duels on loistava lisä pelin valikoimaan... mutta palkkiouudistus on pelottavan huono, ja sillä voi olla hyvin vakavat seuraukset koko pelin tulevaisuudelle. Aloitetaan kuitenkin hyvistä puolista ennen kuin aletaan maalaamaan piruja seinälle.

Tämä on mainos:

Darkmoon Fairen uusi avainsana on nimeltään Corrupt. Se sopii teemaan täydellisesti, sillä mitäpä muutakaan muinaiset tekisivät, kuin salavihkaisesti turmelisivat tivolin vieraat ja ylläpitäjät kääntymään muuta maailmaa vastaan. Corruptin aktivoimiseen pitää pelata manaltaan kalliimpi kortti, jonka jälkeen se muuttuu voimakkaammaksi versioksi. Esimerkiksi Strongman-niminen neutraali kortti maksaa normaalisti seitsemän manaa, mutta kalliimman kortin pelaamisen jälkeen se muuttuu ilmaiseksi. Eikä seitsemän manan alennus ole edes hulluimmasta päästä. Miltä kuulostaisi Tickatus, joka korruptoituneena tuhoaa viisi päällimmäistä korttia vastustajan pakasta, tai Carnival Clown, jotka täyttää koko pöydän puolesi 4/4 Taunt -pelleillä?

Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft

Lisärin tähdet ovat kuitenkin vanhat jumalat C'Thun, N'Zoth, Yogg-Saron ja Y'Shaarj, jotka esiintyvät uusina 10-manan legendaarisina kortteina. Kortit seuraavat tuttua teemaa: Yogg-Saron on sattumanvaraisuuden ja hulluuden ilmentymä, N'Zoth herättää henkiin kuolleita minioneja, C'thun pommittaa kokonaiseksi rakennettuna 30 pientä ammusta ympäri vihollisen pöytää, ja lopuksi Y'Shaarj palauttaa käteen kaikki pelatut Corrupt-kortit nollahintaisina. Hurjaa menoa on siis tiedossa, mutta nelikon onnistunut käyttö edellyttää tarkkaa dekin suunnittelua. Ihan miten sattuu kortteja ei voi heittää kokoon, eikä viikon pelaamisen jälkeen esimerkiksi C'Thun ole onnistunut löytämään paikkaa oikein missään korkean voittoprosentin kokoonpanossa. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö niillä olisi hauska pelata, vaan päinvastoin ne innostavat kokeilemaan ja ovat erittäin onnistuneita temaattisesti.

Hearthstone: Heroes of Warcraft
Tämä on mainos:

Muutenkin Corrupt on mukava lisäys, joskin se tekee monien korttien arvioimisesta yksistään vaikeaa. Meta onkin ollut koko lisärin alkuajan todella eläväinen, eikä pelaamista voi ainakaan yksitoikkoiseksi haukkua. Uusia dekkejä ja arkkityyppejä on putkahdellut esiin runsaasti, ja kädenvääntö superaggressiivisten ja superahneiden kontrollidekkien kanssa on silmiinpistävää. Tämä ei sinänsä ole yllättävää, sillä HS:n Standard-moodissa ei koskaan ole ollut yhtä paljon kortteja samaan aikaan. Lisääkin on tulossa, sillä puolessa välissä rotaatiota on tiedossa vielä 35 kortin minilisäri.

Hyvä uutuus on myös uusi pelimuoto Duels, joka tarjoaa mukavaa vaihtelua ennalta tuttuihin pelimoodeihin. Darkmoonin julkaisun myötä siihen avautui runsaasti uusia aarteita, jotka etenkin uuden lisärin korttien kanssa luovat paljon fantastisia yhdistelmiä. Pelattavaa siinä siis riittää, ja onneksi siinä on ilmainen Casual Duels. 150 kullan tai kahden euron maksaminen Heroic-taisteluista ei lämmitä etenkään nyt, kun kulta on kalliimpaa premium-valuttaa kuin koskaan.

Edellisestä seikasta onkin loogista nostaa kissa pöydälle. Hearthstone on aina ollut kallis peli. Vaikka maksaisi 50-100 euroa per lisäri, niin ei silti saisi lähestulkoonkaan kaikkia sen kortteja. F2P-pelaaminen on ollut mahdollista, jos on kiltisti säästänyt ansaitut kultaroponsa aina seuraavaa lisuria varten, mutta nyt monien näiden pelaajien aika HS:n parissa voi olla vaakalaudalla.

Blizzard lupasi uudesta Reward Track -progressiojärjestelmästä paljon. Sen piti lisätä resursseja ja tehdä pelaamisesta saavutettavampaa useammille pelaajille. Ikävä kyllä tämä ei näytä pitävän paikkaansa. Kokemuksen keräämiseen perustuva 50-portainen järjestelmä vaikuttaa laskelmien perusteella olevan sekä työläämpi että luovan enimmäismäärän kullalle, joka on ylipäätänsä mahdollista kerätä. Ymmärrettävästi fanit ovat keskustelupalstoilla olleet lupausten rikkomisesta raivoissaan. Järjestelmä vaikuttaa ahneelta tavalta pakottaa pelaajat käyttämään enemmän rahaa peliin, ja jos et siihen suostu, niin voi sanoa hyvästit ainakin kilpailulliselle pelaamiselle. Tilannetta ei auta, että Blizzard hieroo suolaa haavaan uudella 20 euron Tavern Pass -paketilla, joka sinänsä ei edes sisällä mitään muuta kuin nopeampaa kokemuksen keräämistä ja kosmeettisia lisukkeita eri askelmilla.

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Harmittavinta on, etteivät Reward Track ja uudet saavutukset pohjimmiltaan ole huono idea. Ne on vain toteutettu puolivillaisesti ja liian ahneesti. Erityisen paljon minua kismittää, ettei suurimmasta osasta saavutuksista tienaa mitään. Joistain saa vähän kokemusta, mutta pääosin niistä saa vain tyhjänpäiväisiä saavutuspisteitä. En kerta kaikkiaan ymmärrä, miksi niillä ei voi ostaa jotain konkreettista, kuten juurikin jotain kosmeettisia juttuja tai kultaisia kortteja. Kaiken lisäksi Darkmoon Fairen julkaisussa ei ollut juuri mitään erityistä. Uudet viikkottaiset Quest-tehtävät ovat tervetulleita, mutta niissäkään ei jaeta mitään muuta kuin kokemuspisteitä. Lisärin julkaisussa saatiin muutenkin ennätysvähän ilmaisia korttipaketteja.

Madness at the Darkmoon Fairen julkaisu voi jäädä pelin aikakirjoihin synkkänä päivänä, josta sen lopullinen alamäki alkoi. Pelkään pahasti, että monet jättävät pelin tämän seurauksena. Häkellyttävää on myös, että Blizzardille fanien reaktio näyttää tulleen yllätyksenä. Vastaukset ongelmakohtien esilletuomiseen ovat olleet vaisuja, vaikka sentään jotain muutoksia kultapalkkioihin on jo tehty. Ne tosin ovat olleet ainoastaan Reward Trackin loppupäässä, joten se ei muuta sitä tosiseikkaa, että kullan keräämiseen vaaditaan aivan kohtuuttomasti grindaamista. Onneksi sentään kokemusta saa nyt kaikista pelimoodeista, joten pelaaminen on yleisesti palkitsevampaa. Lisäksi positiivisena on myös sanottava, että saavutusten kerääminen on aina kivaa. Kaikkea ei siis ole menetetty. Blizzardin on vain herättävä, kuunneltava pelin faneja ja ennen kaikkea pidettävä lupauksensa. Se ei edes olisi kovin vaikeaa lisäämällä kultapalkkioita saavutuksiin, palkkioradalle tai kenties palauttavan ohelle vanhan kolmesta voitosta netottavan pienen kultapalkinnon.

Miten sitten antaa arvosana lisärille, joka on itsessään kiva mukanaan hauska pelimuoto, mutta kyljessä kelju järjestelmämuutos, joka saattaa pahimmillaan johtaa koko pelin tuhoon? Hulluksihan tässä tulee. Olen pelannut Hearthstonesia vuosia, ja annan pelille vielä mahdollisuuden. En kuitenkaan itse enää uskalla laittaa rahaa kiinni peliin, vaan pelataan tämä kausi, katsotaan mihin päästään ja tehdään päätöksiä sitten. Arvosanana tämä tarkoittaa, että se pääsee juuri ja juuri positiivisen puolelle.

Hearthstone: Heroes of Warcraft
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Old Gods, Duels, saavutukset
-
Lupausten pettäminen, F2P:n potentiaalinen romuttuminen, bugiset questit, merkityksettömät saavutuspisteet
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä