Suomi
Gamereactor
arviot
Dead or Alive: Dimensions

Dead or Alive: Dimensions

Uusi Dead or Alive: Dimensions niputtaa koko Dead or Alive -taistelupelisarjan nättiin pikku pakettiin Nintendon uudelle 3DS:lle. Selviääkö peli elossa loikasta kotikonsoleilta kannettavalle vai koittaako jo kuolema?

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Team Ninjan Dead or Alive -taistelupelisarja on pyörinyt oudoilla vesillä viimeiset viisi vuotta. Fanit on turhaan odotelleet sarjan viidettä osaa samalla, kun julkaisija on keskittynyt kyseenalaisiin pikkutuhmiin rantapallopeleihin Dead or Alive Xtreme -sarjan merkeissä. 3DS:n myötä Tecmo Koei on taistelufanien iloksi tarttunut tilaisuuteen palauttaa Dead or Alive vaihteeksi juurilleen Dead or Alive: Dimensionsin avulla.

Dead or Alive: Dimensions ei ole uusi luku pelisarjaan, vaan poikkileikkaus koko sarjan tapahtumiin ja pelimuotoihin. Pelattavaa onkin tarjolla melkoisesti. Pääpelimuoto Chronicles toimii sekä tarinapelimuotona että tutoriaalina DoA:n pelimekaniikkaan. Taistelupeleille tyypillisesti juoni on melkoista huttua. Neljän pelin tapahtumia käydään aluksi suhteellisen kronologisesti, mutta pian alkaa melkoinen pomppiminen hahmojen ja tapahtumien välillä.

Tutoriaalista pelimuoto käy tosin täydellisesti. Dead or Aliven taistelut perustuvat iskujen (strikes), vastaiskujen (holds) ja heittojen (throws) kivi-paperi-saksetmekaniikkaan. Iskut ohittavat heittoyritykset, vastaiskuilla käännetään vastustaja iskut omaksi eduksi ja lopulta vastaiskua turhaan yrittävä on haavoittuva heitoille. Jokainen merkittävä osa pelisarjan taistelujärjestelmästä käydään läpi tarkasti kädestä pitäen. Samalla myös tarjotaan alaruudulla koko ajan tiedonjyviä pelisarjan hahmoista ja taustoista. Taisteluiden aikana alaruudulla näkyvät puolestaan kätevästi liikelistat, joten niitä ei jatkuvasti tarvitse käydä etsimässä start-valikon kautta kuten monissa muissa taistelupeleissä.

Dead or Alive: Dimensions
Tämä on mainos:

Kaikesta huomaa, että Dead or Alive: Dimensionsissa on otettu huomioon erityisesti vasta-alkajat. Haaste on alussa kaikissa pelimuodoissa mitätön ja pelata saa melkoisesti, ennen kuin haastekäyrä kääntyy nousuun. Harmittavasti kaikki vaikeustasot, kuten myös suurin osa pelihahmoista, pitää avata pelaamalla joko Chroniclesia tai jotain toista pelimuotoa. Uusia pelaajia tämä tuskin haittaa, mutta veteraanille asia voi aiheuttaa alkuunsa turhautumista.

Pelattava ei muutenkaan Dead or Alive: Dimensionsissa hevillä lopu kesken. Chroniclesin lisäksi löytyvät Arcade, Survival, Tag Challenge, Training sekä Free Play, jotka edustavat taistelupelin peruspelimuotoja. Ekstra-avattavaa riittää hurjasti vaihtoehtoisten asujen, hahmopokaaleiden, dioraamojen, taisteluareenoiden ja ääniraitojen muodossa. Mukana ovat lähes kaikki pelisarjassa esiintyneet hahmot eli yhteensä 25 taistelijaa.

Nintendo 3DS:n erikoisominaisuuksia ei ole myöskään unohdettu. Showcase-valikossa voi katsella avattuja hahmoja ja asetelmia ja ottaa niistä 3D-kuvia myöhempää katselua varten. Ikävästi homma on jäänyt puolitiehen, eikä kuvia voi esimerkiksi lähettää eteenpäin tai jakaa kavereiden kanssa. Throwdownissa puolestaan peliin voi ladata lisähaasteita Spot Passin avulla ja avata sitä kautta yhä uusia palkintoja. Esimerkiksi pelin julkaisuviikolla tarjolla on joka päivälle uusia haasteita ja palkintoja.

Dead or Alive: DimensionsDead or Alive: Dimensions
Tämä on mainos:

Taistelupeli ei olisi nykypäivänä kummoinen, jos siinä ei olisi kunnon moninpelimahdollisuuksia. Tällä osa-alueella Dead or Alive: Dimensions suoriutuu vain tyydyttävästi. Taisteluita voi käydä niin lähiverkon kuin internetinkin välityksellä, ja nettiottelut pyörivät mukavan sujuvasti. Taistelut tuntuvat kuitenkin kurjan irtonaisilta, eikä vastustajien kanssa voi kommunikoida millään tavalla. Heitä ei edes voi haastaa uudestaan ottelun jälkeen, vaan aina on lähdettävä etsimään uutta vastusta. Kunnon listaus ja rankkaus -järjestelmät uupuvat latistaen entisestään moninpelikokemusta.

Dead or Alive: Dimensions ulkoasu ansaitsee sen sijaan tunnustusta. Peli näyttää pienellä 3DS:n ruudulla komealta, ja hetkittäin 3D-efekti toimii todella hienosti. Täytyy silti tunnustaa, ettei peruspeli oikeastaan 3D:tä kaipaa, mutta sen vaikuttavuutta välivideoissa ei voi kiistää. Ensimmäistä kertaa 3D oli niin hyvin tehty, että objektit näyttivät paikoitellen tulevan ulos ruudusta. Se on pieni saavutus, sillä aikaisemmin 3D-efekti on rajoittunut melko tiukasti sisään päin. Välivideoiden laatu ei kuitenkaan ole aivan tasaista. Chroniclesissa välipätkiä on japanilaispelille tyypillisesti ehkä jopa rasittavan paljon. Osa niistä on siten tehty kuin puolittaisina pysähdyskuvina, mikä iskee silmään, kun vain hetki nennen välivideon toiminta on saattanut olla oikein sulavaa ja animoitua.

Pienistä kupruistaan huolimatta Dead or Alive: Dimensions on kuitenkin hyvä lisä Nintendo 3DS:n taistelupelivalikoimaan Super Street Fighter IV 3D Editionin rinnalle. Dimensions tarjoaa riittävästi pelattavaa ja toteutus on hyvää tasoa. Parannettavaa löytyy silti niin paljon, ettei peli ansaitse aivan huippuarvosanoja. Erityisesti suppeat verkkopelimahdollisuudet jättävät toivomisen varaa. Silti taistelupeliä 3DS:lle kaipaavalle Dead or Alive: Dimensions on oiva vaihtoehto ja epäilemättä sarjan fanille vastustamaton paketti.

Dead or Alive: Dimensions
HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Paljon pelimuotoja, mukavasti pelattavaa ja avattavaa, 3D välillä toimii hienosti
-
Verkkopelivaihtoehtoja olisi voinut olla lisää, haastetta avautuu lisää tuskastuttavan hitaasti
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

2
Dead or Alive: DimensionsScore

Dead or Alive: Dimensions

ARVIO. Kirjoittaja Arttu Rajala

Tecmo Koein Dead or Alive -taistelupelisarja tekee ansiokkaan debyytin Nintendo uudella kannettavalla konsolilla.



Ladataan seuraavaa sisältöä