Tarinaa sen kummemmin etukäteen pilaamatta Hawke & Co. lähtee liikkeelle kyllästyttyään rikollisorganisaatio Cartan jatkutaan häiriköintiin. Varricilla on muuten normaalia enemmän tekemistä tapahtumien kanssa, joten kääpiövaras kannattaa napata mukaan. Cartan tukikohdassa vierailu kääntyy tietenkin pian reissuksi kohtaamaan Jotain Ihan Muuta. Soppaan sekoitetaan muinainen vankila, sen vähemmän ystävälliset asukit ja Hawken isäpappa. Pääjuonen paljastama sukuhistoria lienee tarinallisesti lisärin parasta antia. Sivujuonet jäävät lyhykäisiksi ja ohkaisiksi, ja käsittävät lähinnä X kappaletta tavaranmetsästystä loppukohtausta kohti taistellessa.
Legacy on hyvin taistelupainotteinen sisällöltään. Varsinaisia pulmia ei vastaan tullut kuin yksi, ja keskustelujen kautta tehtäviä valintoja viljellään kitsaasti. Mitään uudistuksia mättöön ei ole rakennettu, joten vanhat tavat ja taktiikat pätevät edelleen. Erityisenä lisäharmina muutamat viholliset kestävät tolkuttoman paljon rankaisua tarjoamatta kuitenkaan varsinaista vastusta edes hieman hereillä olevalle pelaajalle normaalivaikeustasolla.
Kestopisteiden ryöstöviljelyn voi pahamielinen väittää olevan pelin pitkittämistä varten.
Lisäosa on nimittäin todella lyhyt ihan millä mittatavalla laskettuna. Kun loppu koittaa jo kahden pelitunnin jälkeen huolellisen paikkojen nuohoamisenkin jälkeen, ei voi kuin ihmetellä 8 euron hintalappua. Yksi uusi haarniska (jonka viimeinen osa tulee vasta lopputaistelun jälkeen) ja ase ei paljoa lämmitä, kun vasta alkuun päästyään koko paketti on nähty ja koluttu. Hinta/peliaikasuhde esimerkiksi Fallout New Vegasin lisäosiin verrattuna on varsin aneeminen.
Kohtuullinen tarinapuoli ei pelasta Legacya päätymästä ladattavien lisäosien "Varoittavat esimerkit" -laatikkoon. Jos Dragon Age 2 on tämän hetken suosikkipelisi, ja koko peruspeli on jo kolmasti läpi pelattu, Legacylle voi antaa mahdollisuuden. Ostopäätöksen molemmin puolin keikkuvan kannattaa heittää alimittaiset takaisin järveen kasvamaan.