Suomi
Gamereactor
arviot
Shadow Empire

Shadow Empire

Hävyttömän monimutkainen 4X tosipelaajille

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Puskaradion kautta haaviini tarttui joulukuussa valmistunut Shadow Empire, jonka luvataan olevan monimutkainen kokemus raskaiden sotastrategioiden ja 4X-pelien ystäville. Kyseessä on eräs parhaista osoituksista siitä, mitä tietokonepeli voi tarjota innokkaille heksastrategikoille.

Taustatarinana ihmiskunnan tulevaisuudessa galaktinen imperiumi on saavuttanut huippupisteensä ja lopulta romahtanut. Imperiumin jäänteet ovat taantuneet barbariaan, jossa erilaiset heimot ja valtiot taistelevat planeettansa herruudesta ilman yhteyttä muihin planeettoihin. Aivan kivikaudelle saakka ei ole pudottu, mutta oletusasetuksilla aloitusteknologia on konekiväärin tasolla - panssarivaunut ja lentokoneet kehitetään vasta hieman myöhemmin.

Shadow EmpireShadow Empire

Ensimmäisenä vastaan iskee planeetan luonti. Kiertolaisen perustyypin ilmakehättömästä kuusta maankaltaiseen vesiplaneettaan saa valita itse, mutta loput ominaisuuksista valitaan arpomalla. Monimutkaisuus iskee vastaan jo tässä vaiheessa: mikä on planeetan etäisyys tähdestä? Akselin kallistuskulma? Biosfäärin ikä? Ilmakehän kaasukoostumus? Kaikki nämä vaikuttavat monimutkaisesti kentän mahdollisuuksiin, kuten viljelymahdollisuuksiin, hengityssuojaimien tarpeeseen, vihamieliseen eläinkuntaan tai siihen, mahdollistavatko painovoima ja ilmakehä lentokoneet. Osa planeetoista on todella vihamielisiä, vedettömiä säteilypalloja, joissa vaikeustaso on huomattavan korkea.

Siirryttäessä itse asiaan on painikkeita kuin lentokoneen ohjaamossa. Ainoa ero ohjaamoon on vain siinä, ettei ammattilaitteissa tärkeitä asioita piiloteta alivalikkoihin. Pelin päänäkymä on kartta, joka tarjoaa näkymän valtakuntaan ja sen tärkeimpiin resursseihin, kuten metalleihin, rahaan ja ohjaamiseen tarvittaviin poliittisiin pisteisiin. Näiden lisäksi erilaisia valikoita ja raportteja on kymmeniä, mutta niiden merkitys jää ensivaikutelmana osittain epäselväksi.

On siis aika pysähtyä miettimään sitä, miten koko homma toimii. Mukana tulee 365-sivuinen ohjekirja, joka ei edes selitä kaikkia yksityiskohtia, vaan opettelussa on turvauduttava Youtube-videoihin ja aiheeseen erikoistuneisiin foorumeihin. Ensimmäisen epätoivon ja parin tunnin opiskelun myötä asiat alkavat aueta. Koko hommahan on oikeasti hyvin monipuolinen ja mielenkiintoinen!

Shadow EmpireShadow Empire

Käytännössä peliä pyöritetään kolmella toisiinsa liittyvällä kokonaisuudella: resursseilla, toimintakorteilla ja joukkojen hallinnalla. Resurssienhallinnassa pidetään huoli valtion ja sotakoneiston pyörittämisestä rakentamalla teollisuutta, kaivoksia ja muita toimintaa edistäviä rakennuksia. Toimintakortit ovat mielenkiintoinen tekniikka valtiojärjestelmän kehittämiseen ja erilaisiin bonuksiin. Kortit tarjoavat käyttöön mitä erilaisimpia etuja, ehkä tärkeimpänä uusia johtajia hallitukseen ja upseeristoon. Joukkojen hallinnalla ja logistiikalla valloitetaan planeetta ja voitetaan peli.

Erilaisia tuotettavia resursseja on vajaa parikymmentä erilaista. Näiden lisäksi mukana on runsaasti erilaisia valikoiden sisään piilotettuja resursseja, kuten ministeriöiden toimintaan vaadittavia byrokratiapisteitä sekä joukkojen ja tavaroiden siirtelyyn käytettäviä logistiikkapisteitä. Resurssien hallinta on pelin helpoiten hallittavia ulottuvuuksia, sillä rakennuksia ei tarvitse mikromanageroida kovinkaan tarkasti.

Mielenkiintoisesti mukaan on mallinnettu yksityisten markkinoiden toiminta. Kun kaupungit kehittyvät tarpeeksi ja poliittinen malli kannustaa yritteliäisyyteen, alkaa esiin putkahdella yksityisiä kirjastoja, sairaaloita ja kasinoita. Näitä tarvitaan kaupunkien sivistystason ja onnellisuuden kasvattamiseen. Itse asiassa pelaaja ei edes voi rakentaa näitä itse, vaan valtion kontrollissa ovat ainoastaan sotilasteollisen kompleksin tarpeita palvelevat rakennukset. Yksityiset toimijat voivat rakentaa jopa kaivoksia, jotka tuottavat valtiolle lähinnä verotuloja - nämä rakennukset voi halutessaan sosialisoida.

Shadow Empire

Toimivat ministeriöt tuottavat pelaajan käyttöön kortteja, joiden pelaaminen vaatii poliittisia pisteitä sekä osaavan ministerin. Paremmat megakortit kuluttavat kohtalopisteitä, joita on vaikeaa saada. Kohtalopisteitä syntyy joko pelissä tapahtuvista läpimurroista, kuten kaupunkien valtaamisesta tai pelaamalla vaikutuksiltaan hyvin haitallisia riskikortteja. Korttipeli on hauska ja tyylikäs tapa vaikuttaa mitä erilaisimpiin asioihin. Esimerkiksi veroastetta voi nostaa ainoastaan perustamalla sisäministeriön, joka tuottaa talouskortteja, joilla erilaisia veroja muutetaan. Hyvin mielenkiintoista!

Sisäpolitiikka muistuttaa jonkin verran Crusader Kingsien järjestelmää. Pelaaja ohjaa suurta johtajaa, jonka alla ovat ministerit, kaupunkien kuvernöörit ja muut avustajat. Jokaisella heillä on omat poliittiset näkemyksensä sekä puoluekantansa, joka on syytä ottaa huomioon päätöksiä tehdessä. Nimittääkö ulkoministeriksi pätevin vai poliittisesti sopivin henkilö, siinä vasta pulma!

Yhteiskuntajärjestelmän osalta tarjolla on yhdeksän erilaista, keskenään yhteensopimatonta poliittista kantaa meritokratiasta kapitalismiin. Mitä syvemmälle yhtä poliittista järjestelmää vie, sitä enemmän etuja tulee tarjolle. Samalla se kuitenkin syrjäyttää kilpailevia järjestelmiä. Lähes jokaisella vuorolla pelaajalle tulee vastaan tiukkoja valintoja, jotka vaikuttavat poliittiseen järjestelmään ja valtion toimintaan, sekä tietysti alaisien suhtautumiseen.

Shadow EmpireShadow Empire

Korttijärjestelmän lisäksi myös teknologian kehitys on toteutettu uniikilla tavalla. Asia toimii kaksivaiheisesti: teknologian on ensin löydettävä ja sen jälkeen kehitettävä. Nämä kaksi erillistä vaihetta vaativat molemmat resurssien allokointia. Löytäminen tapahtuu satunnaisesti kaikista avoinna olevista teknologioista, jolloin pahimmillaan voimalaitoksen kaltaiset perusteknologiat jäävät löytämättä, mikäli kehitysvauhti on liian nopea. Kun teknologioita avautuu, saa pelaaja valita mikä niistä kehitetään käytettäväksi tuotteeksi asti.

Sotimisjärjestelmä on kaikkein monimutkaisin. Näin monipuolista taistelun simulaatiota olen nähnyt lähinnä Paradox Interactiven suurstrategiapeleissä. Valtava määrä asioita tarjoaa bonuksia ja miinuksia: huolto, komentajat, valmiusaste, maasto ja joukkojen laatu, näin alkajaisiksi. Ovelana yksityiskohtana tiedustelu on erittäin tärkeää, sillä vastustajan ruudun tieto voi olla hyvinkin epätäydellistä. Hyökkäys heikon, mutta huonosti tiedustellun vihollisen kimppuun voi johtaa yllätysturpasaunaan, kun alueelta paljastuukin tankkeja.

Shadow Empiren taso on taktisempi kuin vaikkapa Europa Universalis -sarjan peleissä, sillä divisioonien sijaan liikuteltavana on pataljoonatason yksiköitä. Näin taistelukentälle muodostuu rintamalinjoja ja mahdollisuuksia manöövereihin. Komentoketju strategisesta päämajasta yksikköön asti on mallinnettu ja sitä voi muokata.

Shadow Empire

Kuitenkin lopulta kaiken sotimisen aa ja oo on logistiikka, ja työtä sen parissa riittää. Oikeastaan se on myös kaikkein vaikein ymmärrettävin mekaniikka huolimatta lukuisista mallinnustyökaluista. Olennaisesti käytössä on kaksi logistiikkaresurssia: kuljetuskapasiteetti, eli kaistanleveys ja kuljetusmatka, eli kuinka kauas tavaraa voidaan rahdata joukkojen tai tuotantolaitosten tarpeisiin. Pullonkaulojen hallinnointia varten on erilaisia työkaluja, mutta järjestelmän opettelu ja tehokas käyttö vie runsaasti aikaa. Yllättäen mukana ei ole lainkaan laivastoa tai merilogistiikan mallinnusta, mutta toisaalta monilla planeetoilla ei ole riittävästi vettä merien muodostamiseen.

Viime kädessä fokuksessa on sotiminen, ei niinkään valtakunnan kehittäminen. Mukana on runsaasti elementtejä laajentumiseen ja kansalaisten hyvinvoinnin parantamiseen, mutta ote ei-sotilaalliseen rakentamiseen on varsin strateginen. Kyseessä ei ole Civilization, jossa jokainen kirjasto pitää rakentaa itse, vaan yksityiset markkinat hoitavat nämä automaattisesti. Sen sijaan erilaisten yksikkömallien ja logistiikkaketjujen hinkkaamiseen tulee käytettyä valtavasti aikaa.

Harmillisesti toteutus on monella tapaa kuin 90-luvulta. Käyttöliittymä onnistuu piilottamaan tärkeitä tietoja valikoiden alavalikkoihin, eikä systeemiä ole mahdollista opetella ilman ulkoisia apumateriaaleja. Grafiikalla ei yritetä edes brassailla, ja osa kuvituskuvien ukkeleista on todella tönkköjä. Symbolien käyttäminen olisi ollut paljon luontevamman näköistä.

Shadow EmpireShadow Empire

Kaikesta tästä huolimatta huomasin käyttäväni kokonaisia päiviä pelaamiseen. Kun erilaiset kiemurat oppii, on hallinnointi todella mielenkiintoista. Uusia käsitteitä ja googlattavia asioita tulee vastaan jatkuvasti. Tämä on positiivinen asia, kunhan perusasiat ovat vahvasti hallussa. Mielenkiinto syntyy juuri tästä uteliaasta tutkinnasta., sillä oppimiskäyrä vaikuttaa loputtoman pitkältä. Vaikeustaso on hyvin korkealla, joten ensikertalaisten on syytä valita suoraan helpoin vaikeusaste.

Yksittäinen vuoro voi kestää kymmeniä minuutteja, kun yksiköiden siirtelyä ja korttien käyttöä pohtii harkitusti. Juuri tästä syntyy intensiivinen "vielä yksi vuoro" -tunne, sillä kun vuoroon on käyttänyt runsaasti aikaa, vaatii suurta itsekuria olla katsomatta tietokoneen siirtoja. Kun seuraava vuoro alkaa pöydälle putoavilla poliittisilla valinnoilla, ei aloitettua vuoroa voi luonnollisesti jättää kesken. Tästä syntyy herkullinen kierre.

Shadow Empire on poikkeuksellinen niche-peli, jossa monet sen mekaniikoista ovat ainutlaatuisia. Raskaan strategian ystäville kyseessä on pakko-ostos, mutta myös Civilizationeihin tottuneet pelaajat voivat saada tästä suurta hupia, jos he ovat halukkaita investoimaan aikaa opetteluun. Väitän, että mikäli käyttöliittymä ja työkalut pelimekaniikan oppimiseen olisivat parempia, olisi kyseessä lähes kympin teos.

Shadow EmpireShadow Empire
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Todella syvällinen pelitekniikka, monia ei-sotilaallisia aspekteja voi hallinnoida korkealla tasolla
-
Grafiikka ja käyttöliittymä on 90-luvulta, yksin perussääntöjen opettelu kestää tunteja
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.