Suomi
Gamereactor
arviot
Carrion

Carrion

Omaperäinen kauhupulmailu luikertelee tiensä suoraan kauhuelokuvien ja tasoloikkafanien sydämeen

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Gamereactorin aiemman arvion voi lukea täältä.

Kauhuilevia pelejä on tehty iät ja aamenet. Jahdatuksi tuleminen ja kiinni jäämisen pelko turvallisesti koettuna peliruudun läpi nostattaa alkukantaisia tunteita ja koukuttaa jännityksellään. Phobia Game Studio kuitenkin päätti nokkelasti kääntää pelissään roolit ylösalaisin, ja mahdollistaa pelaajien sisäisen pedon vapautuksen panikoivien tietokonehahmojen kimppuun.

Tutkimuslaitoksen eristyskammiosta puskee raivokkaasti ulos epämääräinen kasa lonkeroita. Tämä hirviö on päässyt vihdoin vapaaksi ja se on päättänyt, ettei sitä enää vangita. Alkaa armoton pako kohti vapautta, jonka yhteydessä selvitellään myös olion taustoja.

CarrionCarrionCarrion

Phobia Game Studio on onnistunut ottamaan Carrionin yksinkertaisesta ideasta irti paljon. Jo pelkkä ajatus ohjata ihmisiä lahtaavaa monsua on mainio, mutta omalaatuiset pelimekaniikat tekevät menosta loistavaa. Sivulta kuvatussa kauhupulmailussa pelaaja voi vapaasti ohjata vasemmalla tatilla syömäkelvotonta lihakasaa pitkin lattioita, seiniä ja kattoja olion lonkeroiden pitäessä automaattisesti huolen pitävästä otteesta. Oikealla tatilla otetaan käyttöön lonkeroiden tähtäys, jolloin hirviön saa repimään irti kaikkea mahdollista tuuletusritilöistä juoma-automaatteihin enemmän tai vähemmän etenemisen nimissä. Hauskuus pääsee kuitenkin uudelle asteelle ihmisiin kohdistuvan hyökkäyksen muodossa, sillä näitä onnettomia reppanoita voi paiskoa pitkin seiniä, repiä palasiksi ja pistellä poskeen hulvattoman brutaalein ottein.

Siinä missä hirviön ohjaus sujuu mallikkaasti, on tähtääminen asetettu yliherkäksi. Toivottuun kohteeseen osuminen saattaa vaatia useampia yrityksiä, jolloin meno voi äityä varsin kaaosmaiseksi. Tämä tietysti sopii hyvin pelin tunnelmaan, ja aiheuttaa toinen toistaan hupaisampia tilanteita, mutta myös hiukan häiritsee aiheuttamallaan turhalla ponnistelulla. Samalla hieman kummastuttaa, että ihmisen ohjaaminen on taas varsin kömpelöä ja jäykkää.

CarrionCarrionCarrion

Carrion ei kuitenkaan jää pelkäksi verellä ja suolenpätkillä höystetyksi toimintarymistelyksi. Salaisesta tutkimuslaitoksesta pakeneminen vaatii pelaajalta sisäisen pedon vapauttamisen ja väkivaltaisten mielitekojen lisäksi hoksottimia. Peli on täynnä pieniä pulmia lähinnä suljettujen ovien ja panssaroitujen porttien muodossa, joista pelaajan pitää päästä läpi edetäkseen. Tie eteenpäin avautuu esimerkiksi vetelemällä erilaisia vipuja ja käynnistelemällä laitteistoja. Matkallaan olio törmää siitä itsestään irti leikattuihin biomassanäytteisiin, joita keräämällä lonkeroläjä saa massan lisänä myös uusia erityisominaisuuksia. Muun muassa verkon ampumista, tuhoisaa työntövoimaa ja läpinäkyvyyttä hyödynnetään osana ihmisten teurastusta, mutta ennen kaikkea pulmien ratkaisuissa.

Carrion tasapainottelee onnistuneesti hiiviskelyn, toiminnan ja pulmailun kanssa luoden viihtyisän ja tunnelmallisen kokonaisuuden. Tässä monipuolisuudessa auttaa erityisesti mainio kenttäsuunnittelu. Peli jaottelee tasot yksittäisiin ja ruudulle kerralla mahtuviin tiloihin, joissa pääsee liikkumaan. Vastauksia pulmiin voi joutua etsimään useammankin tilan takaa mutta ratkaisut tuntuvat aina loogisilta ja sopivan haastavilta, jottei meno pääse sakkaamaan. Itseasiassa, epämääräisenä oliona ongelmien ratkaisu tuntuu erittäin tyydyttävältä, antaen brutaalille hirviölle pelkän vaistonvaraisen reagoimisen sijaan aivot ja persoonallisuutta. Kentät kun sisältävät vielä useita reittejä ja ominaisuuksia, mahdollistaen lukuisia toimintamalleja sekä ratkaisuja päämäärään, tuntuu pelaaminen erittäin miellyttävältä.

CarrionCarrionCarrion
CarrionCarrionCarrion

Kaiken muun positiivisen ohessa Carrionin grafiikka osuu myös ihan nappiin. Retroileva 2D-grafiikka on sopivan särmikäs luodakseen oikeanlaista tunnelmaa, mutta ei mene synkistelyn puolelle brutaalin sisällön kanssa. Hahmot ovat sopivan interaktiivisia irtoraajojen lentäessä ja torsojen revetessä, eikä verta ole säästelty hirviön mellastaessa. Erityisesti luonnonoikun eloisat lonkerot on animoitu pelottavan eloisiksi, eikä yhteyksiä John Carpenterin The Thing -elokuvaan voi olla tekemättä. Ympäristö on ilahduttavan täynnä yksityiskohtia, joita voi laittaa palasiksi, tai jotka värjäytyvät uhrien verestä ja suolenpätkistä. Xbox Series X:llä peli rullaa moitteetta, eikä latauksiin tarvitse juuri aikaa laittaa.

Äänipuoli on täysin linjassa onnistuneen grafiikan kanssa. Metalliketjut kalskaavat heiluessaan ja lamput poksuvat hajotessaan niin kuin klassisissa kauhuelokuvissa konsanaan. Hirviön liikkeessä on sopivasti epämiellyttävän limaista lotinaa, ja murinat ovat juuri sopivan uhkaavia aiheuttamaan pakokauhua. Show'n kuitenkin varastaa ihmisten kirkuminen kuoleman edessä. Raadollisen tuskaiset karjumiset ja kiljumiset aiheuttavat yhtäaikaisesti myötätuntoa ja huvittuneisuutta. Pitkän linjan musiikintekijä Cris Velascon laadukkaat musiikit vahvistavat myös onnistuneesti pelissä leijailevaa pahaa enteilevää tunnelmaa.

Carrion yhdistelee erittäin onnistuneesti kauhuilua, pulmailua, seikkailua ja toimintaa. Meno on tasapainotettu upeasti saaden päälle neljässä tunnissa läpäistävän kokonaisuuden menemään kuin siivillä. Pienet ohjaukselliset lapsukset eivät paljoa vaa'assa paina, kun omaperäinen Carrion luikertelee pelottavasti tiensä yhdeksi viime vuoden parhaista pelillisistä kokemuksista.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
CarrionCarrionCarrion
CarrionCarrion
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Monipuolisuus, omaperäisyys, audiovisuaalinen anti
-
Yliherkkä tähtäys, jäykät ihmiskontrollit
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

CarrionScore

Carrion

ARVIO. Kirjoittaja Ossi Mykkänen

Omaperäinen kauhupulmailu luikertelee tiensä suoraan kauhuelokuvien ja tasoloikkafanien sydämeen

GR Livessä tänään Carrion

GR Livessä tänään Carrion

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

On uusi viikko, ja sehän tarkoittaa, että GR Livessä pelataan joka arki-ilta parin tunnin ajan kuumia pelejä. Maanantain kunniaksi on luvassa hiljan julkaistu Carrion....



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.