Suomi
Gamereactor
arviot
Spellbreak

Spellbreak Chapter 1: The Spellstorm

Oivallinen Battle Royale kehittyy edelleen

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Sen peruspelin arvion pääsee lukemaan täällä.

Battle Royale -pelien markkina on laaja. Armoton kilpailu on pitänyt laatutason erittäin korkeana ja hinnan lähtökohtaisesti ilmaisena, joten pelaajilla on todelliset kissanpäivät. Suurimpien ja tunnetuimpien kylkeen on syntynyt runsaasti mielenkiintoisia kakkoskategorian teoksia, kuten syksyllä 2020 julkaistu Spellbreak. Vaikka Spellbreak ei ole noussut suosituimpien listan kärkikahinoihin, on se silti löytänyt ilahduttavasti oman pelaajakuntansa.

Pelimekaniikkansa puolesta taikamaailma tarjoaa mahdollisuuksia rikkoa totuttuja ammuskelupelien toimintamalleja. Pelaaja ohjaa loitsunikkaria, jolla on käytössään kaksi elementtimagiaa ja yksi erikoistaito. Yksi taikuuden lajeista lukitaan heti kierroksen käynnistyessä, mutta toisen pelaaja saa valita maastosta löytyvistä laatikoista tai vihollisten raadoista. Elementit vuorovaikuttavat toistensa kanssa, ja esimerkiksi myrkkypilveen pamahtava tulipallo aiheuttaa tehokkaan räjähdyksen. Näiden ristikkäisvaikutusten ymmärtäminen ja soveltaminen on tärkeää pärjäämiselle.

Nopeasti latautuvaa manaa käytetään loitsimiseen ja levitoimiseen. Leijuminen on taistelussa kätevää, sillä taivaista tähtääminen on helpompaa, mutta itseensä osuminen vaikeaa. Sorrun kuitenkin jatkuvasti aloittelijavirheeseen, jossa käytän kaiken manani taivaisiin kohoamiseen, eikä puhtia riitä tulipallojen viskomiseen.

SpellbreakSpellbreak

Chapter 1 tuo mukaan joukon erilaisia mielenkiintoisia uudistuksia. Pelkän vastustajien mättämisen lisäksi mukaan on rakennettu tarinallinen juoni. Tarina nytkähtää eteenpäin viikoittain, kun tarjolle tulee normaalien kierroksien aikana suoritettavia tehtäviä. Periaatteessa kyseessä on aivan vastaava palkintojärjestelmä kuin muissa lajityypin peleissä, eivätkä tehtävätkään ole sen ihmeellisempiä: esineiden keräilyä tai vahingon tuottamista. Näihin linkitetyt tarinaelementit ovat kuitenkin mielenkiintoista lihaa loottiluurangon ympärille.

Peruspelaajat saavat viikoittain ratkottavakseen kolme tarinallista tehtävää, ja maksaville pelaajille tulee lisäksi kolme ylimääräistä kunniatehtävää. Onhan Apex Legendsissäkin taustalla jonkinlainen juoni, mutta tarinallistamista ei ole muissa peleissä viety näin pitkälle. Juoni ei ole valtavan ihmeellinen, eivätkä pelaamattomat väliviikot tuota Googlen ansiosta päänsärkyä. Tästä huolimatta kyseessä on niitä pieniä asioita, jotka vaikuttavat hyvään pelikokemukseen.

SpellbreakSpellbreak

Pienempinä uudistuksina mukaan on tuotu uusia muista lajityypin peleistä tuttuja parannusesineitä, kuten terveyttä ja panssaria kerralla parantavia esineitä. Myös kierroksen alussa valittavia lisäbonuksia tarjoavia talentteja on lisätty ja tasapainotettu. Lähes jokaista loitsua on buustattu tai nerfattu palautteen perusteella.

Pelimuotojen määrää on kasvatettu. Tavallista kuninkaallistaistoa voi pelata yksin, kaksin tai kolmen hengen joukkueissa. Näiden lisäksi tarjolla on Clash-pelitila, jossa kierros ei ole kuolemasta poikki, vaan kentälle palautuu 45 sekunnin kuluttua. Keräämänsä esineet saa pitää, mutta vastustajat saavat noukkia samat esineet ruumiin ääreltä. Näin jokaisella pelaajalla on pian käytössään täysi setti legendaarisia esineitä.

SpellbreakSpellbreak

Clash-kierroksissa parannusesineitä on tarjolla vain vähäisesti. Yhdeksän hengen joukkueen tulee kerätä riittävä määrä päänahkoja saavuttaakseen voiton. Kyseessä on siis uudelleenbrändätty deathmatch ilman ihmeellistä twistiä. Rehellisesti sanoen kyseessä ei ole yhtä mielenkiintoinen pelimuoto kuin Battle Royale.

Mikäli monenlaiset toinen toistaan samankaltaisemmat räiskintä-BR:t alkavat kyllästyttää, on Spellbreak kokeilemisen arvoinen toimintapläjäys. Sarjakuvamainen grafiikka, vertikaalinen toiminta, tehtävien kautta tapahtuva maailmanrakennus ja loitsujen yhteisvaikutukset ovat ainutlaatuisia mekaniikkoja, jotka erottavat Spellbreakin muista genren teoksista. Ja miksipä tätä ei kokeilisi, kun homma on ilmaista?

SpellbreakSpellbreak
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Tarinaelementit ovat mielenkiintoinen lisä, vihdoinkin panssaria ja terveyttä parantava esine
-
Clash-pelitila ei ole kovin mielenkiintoinen
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.