Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
arviot
Journey of the Broken Circle

Journey of the Broken Circle

Vahvasti alkava minimalistisen romanssikuvauksen performanssi heikkenee rajusti, mitä pidemmälle esitys etenee.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Jos parisuhteet haluaa tiivistää mahdollisimman yksinkertaiseksi metaforaksi, on ympyrä siihen paras. Täydellisen tasainen pyörylä näyttää muotona aina hyvältä, ja irrottamalla siitä paloja katsojalle saa välittömästi iskostettua mieleen, että nyt jotain puuttuu. Tähän muodollisen ilmaisun voimaan luottaa kehittäjä Lovable Hat Cult, jonka Journey of the Broken Circle sukeltaa rakkauden perusongelmaan. Kenen kanssa sovin yhteen?

Pelaaja omaksuu hahmokseen ympyrän, josta puuttuu palanen. Väistämättä itsensä vaillinaiseksi mieltävä muoto alkaa pohtia, katoaisiko tuo tunne, jos löytäisi jonkun aukkoa täyttämään. Näin lähtee liikkeelle matka tunteiden syöveriin, mikä pelin minimalistiselle tyylille uskollisesti välitetään yksinkertaisena tasoloikkana. Pelaaja voi ainoastaan ohjata ympyrää vasemmalle ja oikealle sekä hyppiä. Tunnetutkiskelu ei siis vaadi erityistä sorminäppäryyttä.

Journey of the Broken CircleJourney of the Broken CircleJourney of the Broken CircleJourney of the Broken Circle
Tämä on mainos:

Pelin ydin on sen kuvaamat parisuhteet. Matkallaan ympyrä kohtaa muita muotoja, joiden kanssa hynttyiden lyöminen yhteen tekee elämästä hetkeksi helpompaa. Tätä tuetaan niin tarinallisesti kuin pelimekaniikallisesti. Tuore suhde kirvoittaa taustamusiikin pirteämmäksi ja saa ympyrän höpisemään iloisesti. Samassa uusi kumppani tuo mukanaan aina jonkin peruspomppimista hiukan muuttavan mekaniikan.

Esimerkiksi pelin ensimmäinen ehdokas vaillinaisen ympyrän täydentäjäksi on Sticky. Hänen liittymisensä mukaan avaa pelaajalle mahdollisuuden hyppyjen yhteydessä tarttua seiniin, mikä tehostaa kiipeilyä huomattavasti. Yllättäen mikään ei vaikuta enää olevan ympyrälle saavuttamattomissa. Muutos on näppärä tapa osoittaa pelaamisen kautta, kuinka kumppanin tuki saa kaikki elämän haasteet tuntumaan helpommilta.

Journey of the Broken CircleJourney of the Broken CircleJourney of the Broken CircleJourney of the Broken Circle
Journey of the Broken CircleJourney of the Broken CircleJourney of the Broken CircleJourney of the Broken Circle
Tämä on mainos:

Valitettavasti mikään ei kestä ikuisesti, joten lopulta ympyrän ja Stickyn sukset menevät ristiin. Tämä paljastaa aiemmin voimaannuttavalta tuntuneen suhteen nurjan puolen, kun itsepäinen Sticky päättää ilman pelaajan suostumusta tarttua koko ajan lattiaan tehden liikkumisesta todella vaivalloista. Pelaamisen muuttaminen lempeän vaivattomasta ärsyttäväksi kituuttamiseksi on täydellinen tapa välittää rasittavaksi muuttuneen romanssin tuntua peleille uniikilla tavalla.

Stickyn viimein lähtiessä pelaajalle jää ristiriitainen fiilis. Toisaalta on hienoa päästä eroon pahemman luokan tarrautujaksi paljastuneesta valittajasta, mutta olihan se kyllä hienoa kiipeillä yhdessä. Kun tilannetta on hetken ehtinyt surkutella, ympyrä kohtaa uuden romanssiehdokkaan ja matka jatkuu. Koko peli koetaankin toisiaan seuraavien suhteiden syklinä, jossa tuore ihastus tuo tullessaan suhdetta kuvastavan uuden pelimekaniikan. Euforiaa seuraa aina romahdus sekä uusi tuttavuus, eikä pelaajalla ole mahdollisuutta vaikuttaa suhteiden lopputulokseen.

Journey of the Broken CircleJourney of the Broken CircleJourney of the Broken CircleJourney of the Broken Circle
Journey of the Broken CircleJourney of the Broken CircleJourney of the Broken CircleJourney of the Broken Circle
Tämä on mainos:

Journey of the Broken Circle olisi parisuhteen haasteita minimalistisesti kuvaavavana pelinä suorastaan erinomainen, jos Stickyn kanssa koettu matka muodostaisi koko pelin. Kerronnallinen toisto ja heikkous verottavat kokemusta, kun jokainen suhde päättyy samalla tavalla. Hahmot kyllä puhuvat paljon toisilleen pelaajan hyppiessä eteenpäin, mutta dialogi on liian yleisellä tasolla liikkuvaa kiukuttelua, joten suhteet näyttävät eskaloituvan aina melko mitättömistä syistä. Ongelmien merkityksiä tai ratkaisuja niiden korjaamiseksi ei jäädä pohtimaan.

Vaikka toistoa sietäisi, vaikein pala nieltäväksi on pelin tunnekuvauksen latistuminen. Stickyn kanssa koetut vaikeudet ovat kaikista haasteista ainoat, jotka on saatu toimivasti näkyviin pelimekaniikoissa. Muissa hahmoissa haittoihin liittyvät negatiiviset tunteet eivät välity pelaajalle asti. Esimerkiksi liian nopeasti etenevää suhdetta kuvataan kasvattamalla liikkumisvauhtia, mutta ongelman sijaan tämä on pelaajalle helpotus, sillä lisätty vauhti mahdollistaa näppärät syöksyt ja monet rotkot vaivattomasti selättävät jättiloikat.

Journey of the Broken CircleJourney of the Broken CircleJourney of the Broken CircleJourney of the Broken Circle
Journey of the Broken CircleJourney of the Broken CircleJourney of the Broken CircleJourney of the Broken Circle

Tällaisena hetkenä pelaajan on hankalaa samastua tilanteen rasittavuudesta väittelevään ympyrään ja kumppaniin, koska liikkuminen tuntuu ihanammalta kuin koskaan ennen. Kiihtyneen vauhdin pelimekaniikka itsessään ei siis välitä sitä tunnetta, joka tarinan mukaan kohtaukseen kuuluu. Tilanne olisi varsin eri, jos kohtauksessa liikkumisvauhti heittelisi aika ajoin. Näin pelaaja kokisi konkreettisesti ongelman, jossa tappelevasta pariskunnasta toinen haluaa mennä nopeammin ja toinen hitaammin.

Vastaavasti lohtua antavan laastarisuhteen sylissä taas tarina sanoo ympyrän rauhoittuvan täydellisesti, mutta pelaajalle rentous ei välity tippaakaan, kun samassa sylissä koetaan pelin vaativin ja kömpelöin tasoloikkaosuus. Samanlaisia ristiriitoja, joissa tarina ja pelattavuus herättelevät aivan päinvastaisia tuntemuksia, tulee loppua kohden vastaan kiihtyvällä tahdilla. Loikkiminen itsessään taas on sen verran perinteistä, ettei se yksinään pidä mielenkiintoa yllä.

Koska ainoastaan Stickyn kanssa koettu tarina sopii yhteen kerronnalliselta sävyltään ja pelituntumaltaan, jää yli puolet ympyrän romanssimatkasta tunteiden osalta etäiseksi. Se on sääli, sillä aloitus osoittaa, että lähtökohdiltaan Journey of the Broken Circle osaa huomioida mekaniikkojen vaikutuksen pelaajan tunteisiin. Lyhyen alun ulkopuolella pelin kertoma tarina on kuitenkin vaillinainen ympyrä, johon kiinnitetty pelimekaniikallinen täytepala ei oikein istu paikalleen.

Journey of the Broken CircleJourney of the Broken CircleJourney of the Broken Circle
Journey of the Broken Circle
05 Gamereactor Suomi
5 / 10
+
Erinomainen aloitus, metaforinen mutta helposti lähestyttävä
-
Alun jälkeen tunteiden välittämistä pelaajalle ei ole mietitty yhtä tarkkaan, aina tarinan ja pelattavuuden herättämä tunne eivät vastaa toisiaan, käsittelee parisuhteita pohtimatta ongelmien ratkaisuja
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Journey of the Broken CircleScore

Journey of the Broken Circle

ARVIO. Kirjoittaja Onni Ratala

Vahvasti alkava minimalistisen romanssikuvauksen performanssi heikkenee rajusti, mitä pidemmälle esitys etenee.



Ladataan seuraavaa sisältöä