Suomi
Gamereactor
arviot
It Takes Two

It Takes Two

Hazelight on taas tehnyt kaverin kanssa pelaamista painottavan teoksen.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Monesta pelistä on sanottu, että se on suunniteltu kaverin kanssa pelaaminen mielessä. Yleensä tämä on tarkoittanut pelikaverin auttamista korkeammille kielekkeille, tai sitten ampumista toisen ajaessa autoa. Peliohjaaja Josef Fares studionsa Hazelightin kanssa on halunnut ajatella pidemmälle. Uskallan sanoa, että It Takes Two luo uuden standardin sille, mihin niin sanotut co-op-pelit pystyvät.

Aluksi esitellään kaksi vanhempaa: Cody ja May, joiden rakkaus on valitettavasti kuihtunut johtaen riitoihin pienimmistäkin asioista. Asiat vaikeutuvat aina entisestään, kun kuvioon liittyy lapsia jääden kaiken keskelle. Codyn ja Mayn tytär itkee perheen huussissa toivoen, että vanhemmat lopettaisivat riitelemisen ja sopisivat välinsä. Sen jälkeen molemmat vanhemmat muuttuvat taianomaisesti pieniksi nukeiksi todellisen maailman fantasiaversiossa, jossa lelut ovat heränneet eloon, ja eläimet ovat muuttuneet älykkäiksi.

Kirja, ja samalla henkilöhahmo, Dr. Hakim on ainoa, joka tuntuu tietävän mitä on meneillään. Hakim toimii jonkinlaisena liimana tarinassa, joka on hyvin kirjoitettu komedia. Kahden vanhemman on kohdattava tehdyt virheet ja autettava toisiaan pyrittäessä ulos huussista takaisin kotiin ottamaan yhteyttä tyttäreensä.

Tämä on mainos:

Mikäli kyseinen matka, joka tapahtuu tavallisessa talossa, olisi ollut helppo, ei olisi juuri peliä pelattavaksi. Mutta kuten kuvitella saattaa, asiat muuttuvat paljon vaikeammiksi, jos on kooltaan peukalon kokoinen. It Takes Two on suunniteltu ennen kaikkea viihtyminen mielessä ja jos realismia odottaa, kannattaa suunnata muualle. Pelin kuluessa tehdään muun muassa koskenlaskua, tutkitaan avaruutta ja autetaan terroristisia oravia niin talossa kuin sen ulkopuolellakin.

Olen tarkoituksella ylimalkainen kuvauksessani, sillä haluan pelaajien tekevän löydöt itse. Arkisesta tapahtumapaikasta huolimatta pelin ympäristöt eivät missään nimessä ole yksitoikkoisia sen enempää grafiikan kuin pelattavuudenkaan osalta. Ja juuri se co-op-painotus tekee pelistä niin mahtavan.

Hazelightin edellistä peliä A Way Out pelanneet tunnistavat jossain määrin uuden pelin lähtökohdan ja pelattavuuden. Miltei koko seikkailu esitetään jaetun ruudun avulla, pelaa sitten paikallisesti tai verkossa. On nimittäin nähtävä, mitä pelikaveri tekee voidakseen toimia optimaalisesti yhdessä. Ominaisuutta on kuitenkin merkittävästi kehitetty edelliseen peliin verrattuna.

Haasteissa on mukana pulmailua, toimintaa, tasoloikkaa, muistin testaamista, harjoituksia koordinaatiolle, pomotaistoja ja niin edelleen. Pelin kuluessa yllätyin siitä, miten paljon luovuutta on saatu mahdutettua lähtökohtaan, jossa kahden pelaajan on määrä toimia yhdessä. Yksinpeliä ei ole, ja edistyminen on miltei mahdotonta, ellei pelikaverin kanssa kommunikoi aktiivisesti.

Tämä on mainos:
It Takes Two

Ajoittain yhdessä pelaaminen on melko yksinkertaista, kuten toisen ampumista tykistä ulos toisen hoitaessa sen tähtäämisen. Tai sitten toinen ohjaa autoa, ja toinen painaa kaasua. Usein kuitenkin se pelaaminen on paljon luovempaa, jollaista ei ole peleissä aiemmin nähty. Ideat ovat sellaista luokkaa, jota usein näkee vain Nintendolla. Lisäksi edistyessä tulee joskus eteen erilaisia työkaluja ja muita välineitä, joilla pelaamista piristetään edelleen. Missään vaiheessa It Takes Two ei tunnu tylsältä, tai että ideat olisivat loppuneet kesken.

Lisäksi mukana on minipelejä kautta koko pelin, ja silloin on mahdollisuus pelata kaveria vastaan. Alkutilanne on usein yksinkertainen ja intuitiivinen, mutta riittävän syvällinen ollakseen viihdyttävä. Mukana on esimerkiksi tankkiminipeli, hevosella ratsastamista ja tarkkuutta vaativaa heittämistä. Minipelejä voi tehdä myös alkuvalikossa, jos haluaa pelata vain niitä varsinaista tarinaa käynnistämättä.

Mukana on muutamia huonojakin puolia. Isoin puute koskee ohjausta. Koska on paljon kaikenlaista tehtävää, on kaikkea vaikea saada toimimaan täsmällisesti. Ohjaus ei tottele käskyjä niin hyvin kuin toivottavaa olisi, ja luulisi pelinkehittäjien tämän tiedostavan. Ongelma on ratkaistu tekemällä vaikeustasosta erittäin anteeksiantava, ja aina on mahdollista palata takaisin, kunhan vain toinen pelaajista on hengissä. Lisäksi välitallennuspisteitä on erittäin tiheässä jopa pomotaistoissa.

Pomotaistot ovat tavallisesti pelien kohokohtia, mutta It Takes Two tekee tästä poikkeuksen: pomotaistot ovat sitä kehnointa antia. Toisaalta pelin tempo muuttuu toimintapainotteisemmaksi, joka ei sitten sovi yhteen kehnohkon ohjauksen kanssa. Lisäksi ei ole aina selvää, millä tavalla pomovastusta pystyy vahingoittamaan. Ratkaisujen keksiminen itse ilman ulkopuolista apua on se yksi pelin kohokohdista, mutta pomotaistoissa ratkaisu muuttuu muotoon "yritys & erehdys".

Puutteistaan huolimatta It Takes Two on ehdottomasti hyvin tehty peli. Co-op-pelaaminen on parempaa kuin missään muussa pelissä aiemmin, ääninäyttely on laadukasta, musiikki hyvin sävellettyä ja grafiikka miellyttää silmää. Tarina ei ehkä ansaitse palkintoja säväyttävyydellään, mutta se toimii, ja Codyn ja Mayn matkan haluaa kokea loppuun asti. It Takes Two luo uuden standardin kaverin kanssa pelaamiselle, ja sellaisena sitä tullaan tulevaisuudessa muihin peleihin vertaamaan.

It Takes TwoIt Takes Two
It Takes Two
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Kaverin kanssa pelaaminen on tuoreen tuntuista ja jännittävää, ääninäyttely on hyvää, musiikki on hyvin sävellettyä
-
Ohjaus jättää toivomisen varaa, pomostaistot ovat yritystä ja erehdystä
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
It Takes TwoScore

It Takes Two

ARVIO. Kirjoittaja Ossi Mykkänen

Todella hauska ja omaperäinen yhteistyöpeli kärsii pahasti ristiriitaisesta sisällöstä ja heikosta ohjauksesta

0
It Takes TwoScore

It Takes Two

ARVIO. Kirjoittaja Onni Ratala

Kahdelle pelaajalle räätälöity pulmaloikinta on läpileikkaus yhteistyöpelien historian parhaista hetkistä.



Ladataan seuraavaa sisältöä