Suomi
Gamereactor
arviot
Hearthstone: Heroes of Warcraft

Hearthstone: Forged in the Barrens

Hearthstonessa tapahtuu hurjia. Uusi lisäri ja järjestelmäpäivitys näyttävät uutta suuntaa digikorttipelin tulevaisuudelle.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
Hearthstone: Heroes of Warcraft

Ei ole liioittelua sanoa, että Forged in the Barrens on merkkipaalu Hearthstonen aikakirjoissa. Linjoille saapui uuden lisäosan ohella Hearthstonen historian suurin sisältöpäivitys, ja Standard-pelimoodissa tapahtui rotaatio uuden tapahtumavuoden alkaessa. Eikä kyseessä ole pelkkä rotaatio, vaan massiivinen määrä kortteja muutettiin takaisin alkuperäiseen muotoonsa eli niiden "nerffit" peruttiin. Kaiken päälle peliin saapui uusi nostalgiaa huokuva Classic-pelimoodi.

Forged in the Barrens käynnistää uuden vuoden pelin tapahtumissa. Feeniksin vuosi jää taakse ja Griffonin vuosi alkaa. Tämä tarkoittaa käytännössä, että Rise of Shadows, Saviors of Uldum, Descent of Dragons ja Demon Hunter Initiate -setit toissa vuodelta siirtyvät Wild-moodin puolelle. Samalla myös tuttu Classic- ja Basic-korttikokoelmat tekevät tilaa uudelle Core-setille. Uutuus on yhdistelmä vanhoja kortteja kaikista julkaistuista seteistä, ja Blizzard on luvannut muokata sitä jokaiseen tulevaankin rotaatioon. Näin pelaaminen pitäisi olla entistä vaihtelevampaa, ja kehittäjällä on suurempi mahdollisuus tasapainomuutoksiin sekä uusiin kortteihin. Tätä nimenomaista uudistusta on toivottu ja odoteltu pitkään, joten on hienoa, että se vihdoin on todellisuutta.

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Core-setti koostuu 235 kortista, ja tuo takaisin monia hienoja klassikkoja mutta myös uusia kortteja. Näistä erityisimmät ovat uudet versiot Legendaarisista Aspect-lohikäärmeistä, jotka kaikki vaikuttavat todella mielenkiintoisilta. Core-kortit ovat ilmaisia kaikille pelaajille, jonka pitäisi laskea kynnystä aloittelijoille ja palaaville pelaajille päästä kiinni kilpailullisiin dekkeihin.

Uusi vuosi tuo mukanaan myös uuden Reward-trackin. Blizzardin mukaan sen pitäisi korjata lisää pelaajien pettymyksiä järjestelmän alkuperäisessä lanseerauksessa. Se näyttääkin antavan pelaajille enemmän pelinsisäistä kultaa ja kortteja, mikä on totta kai tervetullut korjausliike. Myös Duels-moodi saa osakseen rakkautta uusien aarteiden, uuden ranking-kauden aloituksen, rotaation sekä tasapainotusten myötä. Hauska, mutta kallis uutuus ovat myös uudet esteettiset lisäkilkkeet. Tietyistä korteista on nyt saatavilla kultaisten lisäksi timanttikoristeiset ja animoidut versiot. Nämä näyttävät todella siisteiltä, mutta ovat maksullisen kausittaisen Tavern Passin tai todella vaikeiden keräilysaavutusten takana.

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Uudistuksista nostalgisin on uusi Classic-pelimuoto. Se tuo takaisin alkuperäisen vuoden 2014 Hearthstone: Heroes of Warcraft -kokemuksen. Kortit on muutettu sitä varten vanhaan muotoonsa. Eli monet tasapainokorjauksia läpikäyneet kortit, kuten vaikkapa Leeroy Jenkins, Unleash the Hounds ja Starving Buzzard ovat juuri siinä tilassa, mihin pelaajat tutustuivat ensimmäistä kertaa seitsemän vuotta sitten.

Nostalgiamittari värähtääkin maksimiin, kun pääsin pelaamaan vanhaa kunnon Miracle Rogue, Handlock ja Freeze Mage -dekkejä alkuperäisillä kokoonpanoilla. Vanhoja kortteja ja valintoja katsellessa voi huomata, kuinka paljon peli on muuttunut ja kehittynyt. Blizzardin tiimi teki 2014 korttipelinsä kanssa urotyön. Classic-kokemus on uskomattoman eheä, viimeistelty ja hauska pelipaketti. Niinpä pelimuotoa pelaa mielellään nytkin, ainakin välillä vaihtelun vuoksi. Aika ajaa kaikessa ohi, joten tuskin Classic-moodi jaksaa itseäni enää niin paljoa vetää puoleensa, mutta sen lisääminen tuntuu ainakin nyt todella iloiselta ja elämänmakuiselta korttihuvilta.

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Vastapainoksi tiistaina 30. maaliskuuta päästiin puolestaan kiinni uuteen Forged in the Barrens -lisäriin. Se pamautti kerättäväksi 135 korttia, jotka ovat erityisen tuttuja World of Warcraftin Kalimdorin mantereelta aloittaneille veteraaneille. Tiedossa on siis savanneja, piikkiselkäisiä villisikoja ja muita hirviöitä erityisesti Horden historiasta. Lisäri esittelee myös 10 uutta Mercenaries-erikoishahmoa, jotka saavat jokainen oman Legendary-korttinsa. Koko Griffonin vuosi käsittelee näiden palkkasotureiden tarinaa, jota syvennetään lisäreiden väleissä ilmestyvillä miniseteillä sekä loppuvuodesta kokonaan uudella ja samalla Mercenaries-nimellä kulkevalla pelimoodilla. Näiden palkkasolttujen tarina ei kuitenkaan vielä tässä lisärissä avautunut, vaan Forged in the Barrens keskittyy lähinnä esittelemään uudet kasvot. Lisää tarinallisuutta on tiedossa lisäreiden välissä ilmestyvässä minisetissä sekä yksinpeliin keskittyvässä Book of Mercenaries -tarinoissa.

Forged in the Barrensin uusi avainsana on nimeltään Frenzy. Se on kertalaatuinen kyky, joka aktivoituu minionin saadessa vahinkoa. Sen on kuitenkin selvittävä siitä hengissä, joten Frenzyjen aktivoinnissa joutuu miettimään ketä vastaan hyökkää, selviääkö ukkeli hengissä vai olisiko jopa kannattavaa itse vahingoittaa sitä, jotta asiasta voi olla varma. Onkin selvää, että erityisesti Rush-minionit ovat vahvoja Frenzyn kanssa. Yksi hyvä esimerkki on yksi lisurin Neutraaleista legendaryistä Blademaster Samura, joka iskee tällä kombolla vahinkonsa koko vastapuolelle kenttää. Jos Samuran statseja pääsee sitten vielä korottamaan, niin mies on monikäyttöinen pelitempon kääntäjä.

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Mielenkiintoinen ja pysyvä muutos on myös Spell-korttien uudet tyypit. Englanniksi Spell Schools -ajavat saman asian kuin minioneissa Tribe-tyypit. Nyt Blizzard voi suunnitella uusia synergioita näiden koulukuntien välille. Esimerkkinä voisi olla Shamanin uusi Mercenary Legendary nimeltään Bru'kan, joka antaa peräti +3 Spell Damagea, mutta vain Nature-tyyppisiin loitsuihin. Kaikkiaan loitsuja on seitsemää tyyppiä: Arcane, Fel, Fire, Frost, Holy, Nature ja Shadow. Lisäksi on yleisloitsuja, jotka eivät sovi mihinkään kategoriaan, eivätkä tarjoa kummempia synergiaetuja.

Loitsupuolella on myös toinen uutukainen: Ranked Spells. Ranked viittaa tasoihin, joita näillä on kolme eri voimakkuutta. Ensimmäisen tason loitsu on melko vaatimaton, mutta kun pelaaja yltää viiteen manaan, niin se potentiaali nousee jo arvokkaammaksi hintaansa nähden. Kolmannella tasolla 10 manassa voimataso pomppaa sitten överiksi. Malliesimerkkinä voisi olla Roguen Wicked Stab, joka maksaa kaksi manaa ja tekee kaksi vahinkoa. Viidessä manassa vahinko kasvaa neljään ja 10 manalla kortti on kahden manan tulipallo tehden kuusi vahinkoa mihin tahansa. Eli voi jo tietää mihin moni tulee kuolemaan Rogue-pelaajien tullessa vastaan.

Uutuuksia leimaa mukavasti taitovetoinen suunnittelu. Esimerkiksi juuri Ranked Spells vaativat kärsivällisyyttä ja ajoitustajua, kun taas loitsujen tyypit tarjoavat mietintää dekin rakennuksessa. Blizzardin linja on tässä suhteessa hyvin kohdallaan, ja kun firma on vielä luvannut ja osoittanut olevansa valmis tasapainokorjauksiin lyhyelläkin varoajalla, niin kiitosta voi antaa vuolaasti.

Kokonaisuudessaan 20.0-päivitys ja Forged in the Barrens ovat kiitettävä suoristus. Viime arviota kirjoittaessa olin masentunut Blizzardin epäonnistumiseen Reward Trackin suhteen, mutta korjausliikkeet ovat olleet suhteessa yhtä lailla ilahduttavia. Uuden lisäosan tasapainosta on vielä vaikea sanoa. Tämä on kuitenkin aina parasta aikaa pelissä, sillä koskaan ei tiedä mitä tulee vastaan. Ei siis kannata vielä rynnätä tekemään kortteja vaivoin kerätyllä Crafting Dustilla, vaan odottaa mihin meta asettuu. Mage, Paladin ja Rogue näyttävät erityisen vahvoilta, mutta todella moni yhdistelmä muissakin hahmoluokissa ovat näyttäneet kyntensä. Hyvällä tuurilla tästä Hearthstone-kaudesta tulee kautta aikain tasapainoisin, monipuolisin ja tietenkin hauskin, mitä on nähty.

Hearthstone: Heroes of Warcraft
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Classic-pelimoodi, taitovetoiset uudistukset, roimat parannukset Reward Trackiin, rohkeat uudistukset rotaatioon Core-setillä
-
Lisärin tarinallinen asetelma ei vedä mukaansa, timanttikortit ja uudet skinit ovat maksumuurin takana
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Hearthstone: Duels

Hearthstone: Duels

ENNAKKO. Kirjoittaja Arttu Rajala

Ihkauusi pelimuoto Hearthstonesissa! Testasin ja tässä mielipiteeni tulevasta uutuudesta...



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.