Suomi
Gamereactor
arviot
Fantasian

Fantasian

iOS-peli Fantasian on yksi Final Fantasyn luojan, Hironobu Sakaguchin, parhaista.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

24 vuotta sitten, eli vuonna 1997, oli se edellinen kerta, kun arvioin perinteisen japanilaisen roolipelin. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta (Secret of Mana, FFVII, Zelda) JRPG ei ole lajityyppi, josta pitäisin. Mutta sitten Final Fantasyn luoja Hironobu Sakaguchi ilmoitti tekevänsä vielä yhden pelin, joka innoittuisi vahvasti klassisen Final Fantasy VII:n tyylistä. Fantasian onkin monella tavalla ihanan retroileva paluu siihen kaikkeen, mikä teki Final Fantasy VII -pelistä niin mahtavan silloin joskus.

Leo herää palavasta teollisuuslaitoksesta sokaisevien lasersäteiden kummastuttamana, ja muistikin on melkein kokonaan mennyt. Jäljellä on ainoastaan pieni muisto tytöstä, joka jossain vaiheessa pelasti Leon hengen. Maailma palaa, paha robottien rotu on hyökännyt, ja hitaasti mutta varmasti kaikki luonnonvaroista henkilökohtaiseen vapauteen on menossa pois. Leon täytyy saada muistinsa takaisin, ja palauttaa maailma takaisin raiteilleen. On siis löydettävä mysteerinen tyttö, selvitettävä mitä oikein on menossa, kenen tekemänä ja miksi. Tarina on hyvin samanlainen kuin Final Fantasy VII:ssä aina ympäristön tuhoa, muistinmenetystä ja viatonta romanssia myöten. Juoni on hyvin kerrottu ja mieleenpainuva, joskaan samoihin sfääreihin ei päästä kuin muinoin Final Fantasy VII:ssä.

Lähtökohta on erittäin perinteinen, ja kumartaa syvään innoituksensa lähteelle. Luvassa on vuoropohjaista roolipelaamista, ja tietysti myös osoita ja klikkaa -tyylin pelaamista paikkoja tutkiessa, tekoälyn ohjastamille henkilöhahmoille puhuessa, ovia koputellessa, salaisuuksia etsiessä ja sivutehtäviä tehdessä. Niin ja on tietysti etsittävä vihjeitä, ja koetettava edistyä itse tarinassakin. Kaikki tapahtuu rauhallisella ja tyydyttävällä tempolla. Onkin hienoa, että peli pystyy rakentamaan jännitystä ilman kiirehtimistä. Sitä paitsi vuoropohjaiset taistelut ovat yhtä hyviä kuin lajityypin parhaissa peleissä.

Fantasian

Ennen julkaisua puheenaiheena oli Fantasianin suunnittelu, ja kehittäjä Mistwalker on onnistunut luomaan jotain erityistä. Mahtavan tutun ja retroilevan Final Fantasy VII -tunnelman luodakseen Sakaguchi on valinnut luoda pelin maailman 150 käsin tehdystä dioraamasta. Näin luodaan selkeä kontrasti ympäristön ja pelihahmon välille. Tuloksena on erityinen tunnelma, jota osaan kyllä itse arvostaa. Savesta, lasista, kivestä ja puusta käsin tehdyt mallit ovat erittäin kauniita, joten sekään ei haittaa. Voi vain kuvitella, millainen aika tällaiseen toteutukseen on mennyt.

Musiikin on tehnyt Final Fantasyn veteraani Nobuo Uematsu, ja mukana on kaikkiaan 60 kappaletta. Myös musiikki muun suunnittelun lailla suorastaan henkii Final Fantasy VII -peliä. Vaihtelua tapahtuu kauniin pianon kautta aina tuomiopäivän kaltaisiin orkesteripauhauksiin. On selvää, että musiikki luo ison osan kokonaisuuden tunnelmasta.

Peli on hyvä. Erittäin hyvä. Se on omanlaisensa, mutta samaan aikaan tuttu, ja hyvin kerrottu kera loistavien henkilöhahmojen. Käsikirjoitus on hyvää varsinkin ottaen huomioon yksinkertaisen lähtökohdan. Käsin tehdyt maisemat yhdessä päähenkilöiden ja retroilevan taistelumekaniikan musiikkia unohtamatta ovat kaikki mahtavuutta. Jos se muinainen Final Fantasy VII on rakas, kannattaa Fantasian ehdottomasti katsastaa. Sitä paitsi tässä on Hironobu Sakaguchin viimeinen roolipeli.

FantasianFantasian
Fantasian

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Mahtava tarina, mahtavat henkilöhahmot, hyvä suunnittelu, mahtava musiikki
-
Alkaa turhan hitaasti
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.