Suomi
Gamereactor
arviot
Returnal

Returnal

Elä. Kuole. Toista.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ
ReturnalReturnalReturnalReturnal

Housemarque on pitkän linjan veteraani suomalaisten pelistudioiden tähtikartalla. Aikoinaan Supreme Snowboarding ja Transworld Snowboarding -lumilautailupeleillä suuren yleisön tietoisuuteen kiivennyt kehitystalo on sittemmin palannut juurilleen ja keskittynyt rehellisen rempseisiin arcade-räiskintäpeleihin niiden monissa eri muodoissa. Näistä hyviä esimerkkejä ovat Matterfall, Nex Machina ja Resogun. Kaikki kysyvät keskittymistä ja ripauksen ehtaa taitoa. Lisäksi ne tuntuvat nykypäivän elokuvamaisia tarinoita ja draamaa tihkuvien pelien keskellä harvinaisen tyylipuhtailta videopeleiltä.

Sonyn Playstation 5 möyrii edelleen saatavuusongelmien kanssa, mutta se kärsii näin vajaa puoli vuotta julkaisunsa jälkeen myös yksinoikeuspelien vähyydestä. Yksi välittömistä lääkkeistä vallitsevaan tilanteeseen on Returnal: rogueliten, tarinallisen scifi-räiskinnän ja kauhuelementtien yhdistelmä.

Tämä on mainos:
ReturnalReturnal

Kolmannen persoonan avaruusseikkailu vie pelaajansa mystiselle Atropos-planeetalle sankarittaremme Selenen pakkolaskeutumisen saattelemana. Estetiikaltaan vahvasti Prometheus-elokuvaa henkivä vieras maailma paljastuu pian vihamieliseksi ja kuolettavan vaaralliseksi paikaksi. Selenen kuollessa tutkimusmatkansa varrella kerta toisensa jälkeen, herätään aina uudestaan henkiin nollapisteessä pakkolaskupaikalla toistamaan sykliä. Asetelmasta tulee mieleen scifikauhusävytteinen Päiväni murmelina ripauksella kreikkalaista mytologiaa.

Jokainen henkiinherääminen ja "sykli" on uusi mahdollisuus edetä ja selvittää, mikä tai kuka on mystisen White Shadow -signaalin takana, jonka perässä siis vieraan planeetan pöpelikköön karautettiin. Peli ei tarjoa lainkaan tallennuspisteitä tai tallennusmahdollisuutta, vaan ainoastaan tietyt etenemisen kannalta tärkeät tarvikkeet jäävät pelaajan haaviin kuoleman korjatessa ja uuden kierroksen alkaessa. Toisto opettaa, mutta pidemmän päälle se myös turhauttaa.

ReturnalReturnalReturnalReturnal
Tämä on mainos:
ReturnalReturnalReturnalReturnal

Tarinaa edistetään tehokkaimmin pitkin pelin kuutta biomia ripoteltujen "talokohtauksien" aikana. Tämä tarkoittaa sitä, että pelaaja törmää seikkailunsa varrella Selenen vanhaan kotitaloon, jota tutkitaan ensimmäisen persoonan näkökulmasta. Juonen edetessä suurimmaksi osaksi näiden kohtausten eristetyssä kuplassa, saadaan se liimattua loogiseksi osaksi seikkailua, joka nojaa toistoon ja ennalta-arvaamattomiin polkuihin. Kokonaisuutena juoni on ihan viihdyttävää scifi-synkistelyä, vaikka se ei pelin pääpointti olekaan. Olen silti vaikuttunut kehittäjien kunnianhimosta ottaa se merkittäväksi osaksi näinkin monimutkaista ja arvaamatonta kokemusta.

Ensihetket Returnalin parissa ovat suorastaan sykähdyttäviä. Pelin audiovisuaalinen anti on upeaa, mutta eritoten Dualsense-ohjaimen integrointi pelin tapahtumiin tuntuu täysin uudelta ja ihmeelliseltä aina sateen ropinan tuntemisesta liipaisimien fiksuun monitoimisuuteen asti. Ensitunnit tuntuvat juuri siltä, mitä seuraavan sukupolven kokemukselta odottaakin. Yllättävää, tuoretta ja jännittävää!

ReturnalReturnalReturnalReturnal

Yleisen teknisen tuoreuden lisäksi aiemmin mainitsemaani toistoa virkistää rogue-peleistä tuttu, pelikerrasta toiseen muuttuva kartta vihollisineen. Kokonaisuutena peli etenee yksi planeetan taso, eli biomi, kerrallaan. Kunkin näistä alueista lopussa odottaa varsinainen luotihelvetti galaktisia megahirvityksiä vastaan. Onneksi vieraan maailman monsterit tottelevat Selenen aseistusta, ja mitä enemmän vihollisia kurmottaa, sitä vahvemmaksi itse muuttuu. Kun vuorostaan ottaa vahinkoa, laskee tulivoima takaisin perustasolle. Tykistö on viihdyttävä kokoelma melkoisen perinteisiä tieteistussareita pistoolista haulikkoon ja rynnäkkökivääriin. Näiden kehittyvää tulivoimaa ryyditetään myös arvokkailla lisäominaisuuksilla, kuten vaikkapa kiväärikranaatilla ja sähköshokilla, jotka kannattaa ajoittaa lähinnä isompien kahinoiden tueksi ja turvaksi.

Pelattavuudeltaan tätä kokemusta voisi nopeasti kuvailla luovaksi sekoitukseksi Controlia ja Metroid Primea. Haastavat pelit ovat Housemarquen leipälaji, eikä Returnal tee tässä suhteessa poikkeusta sääntöön. Selene on kyvykäs seikkailija, mutta ei mikään pysäyttämätön Samus Aran varsinkaan ilman tehostettuja kykyjä tai päivitettyä aseistusta. Näitä lisävarusteita ja useampiakin resursseja niiden kehittämiseen löytyy pitkin poikin planeettaa, joten ympäristöjä kannattaa myllätä oikein urakalla oman tien helpottamiseksi.

Haasteen ruuvi käännetään maksimiin viimeistään pomohirviöiden kanssa, jotka kysyvät refleksejä ja ennen kaikkea kärsivällisyyttä. Tässä suhteessa Returnalia voidaan verrata ainakin pintapuolisesti From Softwaren peleihin, vaikka aivan yhtä syvään päähän ei vaikeustasolta upotakaan. Minkä kukakin kokee vaikeana on toki subjektiivista, mutta jos edeltävä vertaus Miyazakin tuotantoon hikoiluttaa, kannattaa Returnalin ostoa pohtia tarkkaan. Kuolema on olennainen osa tätä kokonaisuutta.

ReturnalReturnalReturnalReturnal

Peliä maustetaan myös verkkolisukkeilla, kuten ensimmäisen biomin selvittämisen jälkeen avautuvalla haasteterminaalilla reaaliaikaisine tilastoineen. Pelimaailmasta löytyy ajoittain myös Selenen vanhoja ruumiita, jotka näyttävät kuinka kuolema korjasi kyseisen satunnaisen verkkopelaajan samaan tapaan kuin vaikkapa Souls-peleissä. Pelaaja saa päättää "kostaako" kyseisen kuoleman taistelemalla hirviötä vastaan vai pelaako varman päälle ja tyytyy pieneen löytöpalkkioon. Tutkiminen ja itsensä haastaminen on läsnä joka käänteessä, ja koska tallennuspisteet niiden perinteisessä muodossa loistavat poissaolollaan, on helppo jatkaa puskemista aina vain eteenpäin ajantajun unohtaen.

Returnal ei ole peli jokaiseen makuun. Se vaatii parhaiten toimiakseen juuri sopivan mielentilan ja valmiuden syventyä, oppia sekä yrittää uudestaan kerta toisensa jälkeen. Usean tämän arvion aikana mainitun vaikutteen sekoitus onnistuu nousemaan omille jaloilleen ja tarjoamaan kokemuksen, joka on suurilta osin raikas ja mukaansatempaava. Ja mikäli eritoten hakee haastetta, sitä piisaa. Playstation 5 on saanut mainion lisän pelikirjastonsa täytteeksi.

HQ
HQ
HQ
ReturnalReturnalReturnalReturnal
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Ehta seuraavan sukupolven peli, Dualsense-ohjaimen luova käyttö, pelattavuus tempaa mukaansa
-
Ajoittain toisto turhauttaa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä