Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
arviot
Overboard!

Overboard!

Tyylipuhdas käänteisdekkari on pakkopelattavaa kaikille interaktiivisten novellien harrastajille.

Tilaa uutiskirjeemme tästä! - Katso lisätietoa joulukalenterista

* Pakollinen tieto

Ah, kukapa ei haluaisi äkkirikastua! Raha ei tuo onnea, mutta kyllä sillä saa maalliset murheet ainakin hetkeksi karkotettua. Lottokupongilla voi kurottaa kohti hulppeita summia, joskin tällöin pitää olla melkoisen hyvää pataa onnettaren kassa. Paljon varmempi tie rikkauksiin on dumpata aviomies mereen, ja kiskoa rahakkaasta henkivakuutuksesta kaikki irti.

Näin tuumaa luksusjahdilla matkustava Veronica Villensey, joka houkuttelee pahaa aavistamattoman miehensä yölliselle kansikävelylle. Hetken kuluttua merestä kuuluu molskahdus, jossa riittää kanssamatkustajilla ihmettelemistä. Pelaaja hyppää mukaan tapahtumiin seuraavana aamuna. Tunnelma on katossa: rasittava ukko makaa merenpohjassa ja leveä elämä odottaa.

Kesken juhlinnan ovelta kuuluu stuertin koputus ja raaka todellisuus iskee vasten kasvoja. Murhahurmiossa pari pikkuista seikkaa jäi ottamatta huomioon. Ensinnäkin laiva on pullollaan Veronica Villenseyn hämäräperäisyyteen viittaavia todisteita. Vielä pahempaa on, että esikoismurhaaja nukkui pommiin. Maihin saapumiseen ja sitä seuraavaan hyttitarkastukseen on vain kahdeksan tuntia. Pelaajan on kiireellä pistettävä laiva ojennukseen tai muutoin maissa häkki heilahtaa.

Overboard!

Overboard! on ytimekkäästi summattuna interaktiivisen novellin muottiin taottu käänteisdekkari. Pelaajalle on alusta lähtien selvää, mitä tapahtui ja miksi. Tavoitteena ei siis niinkään ole selvittää mysteeriä, vaan luoda sellainen. Kahdeksassa tunnissa on kudottava niin vakuuttava pulmaverkko, ettei määränpäässä odottava ristikuulustelu saa sitä kerittyä auki. Yhtä oikeaa ratkaisua ei ole olemassa. Tärkeintä on, että pokka pitää, valheet ovat yhtenäisiä ja syyttävä sormi osoittaa mihin tahansa muualle kuin itseen.

Pelaaminen tapahtuu kahdessa osassa. Muiden matkustajien ja ympäristönsä kanssa rouva Villensey on yhteyksissä haarautuvien monivalintojen kautta. Valintoja on aina keskimäärin kolme, eikä ennakkoon voi tietää, mitä uusia vaihtoehtoja tietty valinta avaa ja mitkä ovat valintojen pitkäaikaiset seuraukset. Nuuskivan kanssamatkustajan drinkkiin livautettu unipilleri ei ehkä liukenekaan toivotusti. Harmittomalta vaikuttanut letkautus kadonneen miehen liikkeistä taas saattaa herättää enemmän epäilyjä kuin hälventää niitä.

Jokaisen valinnan myötä kello tikittää muutamia minuutteja eteenpäin. Kahdeksan tuntia saa yllättävän nopeasti kulumaan, jos koettaa vängätä jokaista keskustelua loputtomiin tai hipelöidä kaikkia vastaan tulevia esineitä. Keskeistä oman nahan pelastamisessa on, että kehittää suunnitelman ja osaa käyttää jäljellä olevan ajan tuon suunnitelman tehokkaaseen toteuttamiseen. Valintojen ja suunnittelun ulkopuolella tapahtuu pelaamisen jälkimmäinen osa, joka on liikkuminen.

Overboard!Overboard!

Alkukohtauksen jälkeen pelaaja voi vapaasti valita, mihin osaan laivaa hän haluaa siirtyä. Liikkuminen vie aina etäisyydestä riippuen jonkin verran aikaa ja samalla kanssamatkustajat liikkuvat. Nyrkkisääntönä tyhjään huoneeseen saapuminen mahdollistaa hiippailun ja paikkojen ronkkimisen. Mikäli paikalla taas on joku, käynnistyy saapumisen yhteydessä dialogi. Molemmilla on tarkoituksensa. Ilman omaa rauhaa ei kummoisia lavastuksia tehdä. Toisaalta ystävällisellä jutustelulla on helppo johtaa hyväuskoisia harhaan ja onkia salaisuuksia.

Valintakohtausten ja liikkumisen vuorottelu tuo peliin selkeän rytmin, joka tekee siitä helposti lähestyttävän. Koskaan ei ole epäselvää, mitä voi tai ei voi tehdä. Liian usein selkeästi esitetyt valinnat tarkoittavat yksipuolisuutta, mutta Overboard! yllättää monipuolisella kattauksellaan, joka vetää vertoja täyteen ahdetuille buffetpöydille. Omien tarkoitusperien edistämiseen kelpaavat valehtelu, kiristäminen, salakuuntelu, seksi, varastaminen, huumaaminen, äänen muuttaminen ja syyttömien lavastaminen. Mikään ei myöskään estä murhaamasta jokaista kanssamatkustajaa, jos niin uskoo pääsevänsä pälkähästä.

Pelin käynnistävää yksittäistä murhaa ei ole mahdollista estää, mutta tunnontuskaiset voivat koska tahansa antautua tai heittäytyä aviomiehen perässä aaltojen syleilyyn. Vaihtoehtojen monipuolisuus antaa hyvät kantimet roolileikittelylle, mikä pitää samalla yllä vaihtoehtokohtauksissa tuoreutta. Kaikki vaihtoehdot eivät tosin ole pelin läpäisyn kannalta millään muotoa järkeviä.

Overboard!

Itseä ei kannata julistaa aamiaispöydässä syylliseksi, eikä mereen heittäytymällä pääse kuin hengestään. Silti on upeaa kerrankin pelata valintakohtauksia, joissa on mukana myös suoraan järjettömiä tai omaa suoritusta sabotoivia vaihtoehtoja. Niitä tulee paria vitsikierrosta lukuun ottamatta harvemmin käytettyä, mutta niillä on tärkeä tehtävä. Ne auttavat vahvistamaan illuusiota, että pelaajalla on aidosti kaikki mahdolliset vaihtoehdot käytettävissään ja hän päättää, miten homma hoidetaan. Tämä pieni lisä nostaa immersiota yllättävän paljon.

Vaikka immersio ja valintamahdollisuudet ovat taivaissa, riemusta ei saa kerralla hirveän kauaa nauttia. Yksittäinen pelikierros murhan jälkeisestä aamusta lopun ristikuulusteluun kestää vain noin 30 minuuttia. Pelkkää toistoa ei kuitenkaan tule vastaan, jos on valmis sietämään alusta aloittamista. Vielä yhdeksän kierroksen jälkeen kohtasin valintoja, joita ei ollut tullut aiemmin vastaan. Runsauden lisäksi tämä selittyy osittain epälineaarisella rakenteella ja ovelalla säännöstelyllä.

Jokaisen kierroksen rajattu aika ei millään riitä kokemaan kaikkea yhdellä kertaa. Lisäksi jotkin kohtaukset ovat riippuvaisia tietyistä hahmoista sekä siitä, että he sijaitsevat oikeissa paikoissa tismalleen tietyllä hetkellä. Koska pelaaja voi alusta lähtien koluta laivaa haluamassaan järjestyksessä ja myös muut matkustajat vaeltavat vapaasti, on uusien kohtausten löytäminen toisinaan sattumasta kiinni. Samasta syystä tietyt tapahtumaehdoiltaan yksinkertaisemmat kohtaukset toistuvat useammin kuin useisiin hahmoihin vaikuttavat ketjureaktiot.

Samojen kohtausten toistuvuus on aina ollut valintapohjaisen pelin pahin sudenkuoppa. Monesti peli saattaa jopa kannustaa tavoittelemaan kaikkia eri loppuratkaisuja, mutta tavoitteeseen pääseminen edellyttää saman dialogin kahlaamista yhä uudestaan ja uudestaan kyllästymiseen asti. Overboard! kiertää tämän ongelman nerokkaasti. Edeltävän kierroksen valinnat tallennetaan muistiin ja halutut kohtaukset pelaaja pystyy jättämään välistä ohitusnappulalla.

Overboard!Overboard!

Skippaillessa peli käy meneillään olevan kohtauksen läpi tismalleen niillä valinoilla kuin se viimeksi pelattiin. Toiminto on äärimmäisen kätevä varsinkin, jos on hionut lavastussuunnitelman lähes täydelliseksi, mutta mokaa viimemetreillä. Sen sijaan, että tekisi uudestaan 20 minuuttia samoja valintoja, on mahdollista kelata suoraan siihen kiinnostavaan kohtaukseen, jossa kaikki karahti. Lisäetuna kerran löydettyä monimutkaisten valintojen aiheuttamaa toivottua lopputulosta ei tarvitse muistaa seuraavalla kierroksella ulkoa.

Overboard! on peli, josta on hankala löytää pahaa sanottavaa. Se on kiinnostavin ja monipuolisin interaktiivinen novelli, mitä tällä hetkellä on saatavilla. Käsikirjoitus ei ole epälineaarista poukkoilua lukuun ottamatta omaperäisimmästä päästä, sillä kanssamatkustajat ovat melkoisia karikatyyrejä. Laivaan mahtuu moneen kertaan nähty hiukan viinaan menevä eläkeläisrouva, kolmiodraamaan sotkeutunut nuorempi nainen, epäilyttävä korttihai ja niin edelleen.

Monessa pelissä vastaava hahmokaarti kelpaisi miinukseksi, mutta tällä kertaa karikatyyrimäisyys kääntyy vahvuudeksi. Koska kierrokset ovat lyhyitä, yksipuoliset persoonat auttavat pelaajaa erottelemaan hahmojen luonteet ja riskit nopeasti. Hitaasti pohjustetut ja polveilevat persoonat tuskin istuisivat puolen tunnin pelisessiorykäisyihin. Karikatyyreillä on paikkansa.

Sulavasti rullaavasta käänteisdekkarista ei löydy melkeinpä yhtään lommoa, mutta tarpeeksi suurennuslasin kanssa veivaamalla esiin piirtyy pari hiusnaarmua. Yksittäisestä kohtauksesta löysin logiikkavirheen, jossa tungetteleva matkustaja uskoi, ettei hänen murhapaikalta löytämänsä korvakoru ollut minun. Samaan aikaa dialogissa hän käytti kuitenkin yksilöiviä sanavalintoja, kuten "tämä sinun korvakorusi".

Kuten edeltävästä huomiosta voi päätellä, paha sanottava on melkoista nipottamista. Todellisuudessa Overboard! on huikea ja asettaa uuden standardin sille, miten interaktiivisen novellin tulee toimia. Se ottaa monipuolisuudellaan kaiken irti laivaympäristöstään ja onnistuu jopa kääntämään karikatyyrimäiset hahmot vahvuudekseen. Aviomiehen dumppaa kernaasti mereen tällaista kokemusta varten.

Overboard!
10 Gamereactor Suomi
10 / 10
+
Kiinnostava lähtöasetelma, monipuolisia valintoja, mukana myös vapauden tunnetta korostavia järjettömiä vaihtoehtoja, kanssamatkustajien kanssa voi toimia haluamallaan tavalla ja jopa kaikki voi murhata, ohitusnappula
-
Yksittäisessä kohtauksessa logiikkavirhe dialogissa eli miinusten osalta melkoista nipotusta
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Overboard!Score

Overboard!

ARVIO. Kirjoittaja Onni Ratala

Tyylipuhdas käänteisdekkari on pakkopelattavaa kaikille interaktiivisten novellien harrastajille.



Ladataan seuraavaa sisältöä