Suomi
Gamereactor
arviot
Dungeons & Dragons: Dark Alliance

Dungeons & Dragons: Dark Alliance (PS5-versio)

Lisenssi ei ole laadun tae

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Pöytäroolipeli Dungeons & Dragons on tässä vaiheessa jo sellainen popkulttuurimonoliitti että, se ei suurempia esittelyjä kaipaa. Lähinnä "nörttien" keskinäisestä kellaripuhteesta on viime vuosina kuoriutunut salonkikelpoinen harrastus, johon viitataan paljon myös sarjojen sekä elokuvien maailmoissa, ja jota pelataan sen pitkästä historiasta huolimatta edelleen hyvin aktiivisesti ympäri maailman. En itse ole koskaan saanut sen syvempää henkilökohtaista kosketusta lajiin, mutta seuraan iloisena vierestä D&D:n sekä sen henkisten naapureiden; Magicin ja Warhammerin uutta modernia renessanssia.

Dungeons and Dragons on koko videopelaavan maailman vanha tuttu vähintäänkin vakiintuneiden roolipelisääntöjen, maailman sekä klassisten hahmojen kautta. Samaista verta sykkivät vaikkapa sellaiset ajattomat klassikot kuin jälleen hyvin ajankohtainen Baldur's Gate -sarja sekä Neverwinter Nights. Onkin siis perin loogista, että roolipelien suurmestari saapuu omalla lisenssillään takaisin virtuaalisille pelikentille. Harmillista, että Tuque Gamesin Dark Alliance ei tee kunniaa lähdemateriaalilleen oikeastaan millään tapaa. Harmi on myös se tosiasia, että peli ei onnistu nousemaan lähellekään vanhojen Baldur's Gate: Dark Alliance -pelien periviihdyttävää tasoa.

Aloitetaanpa käsittely vaikka tarinasta, nimittäin sitä uusi Dark Alliance sisältää lisenssinsä huomioon ottaen hyvin vähän. Pelin juuret ovat kiinni R. A. Salvatoren pidetyn novellisarjan sankareissa ja tapahtumapaikkana on myyttisen Icewind Dalen tundra. Tästä kelpaisi ammentaa vaikka ja mitä, mutta tällä kertaa tyytyminen on lähinnä tunnettuun sijaintiin sekä sankareihin, kuten kaoottista hyvää D&D-hahmoakselilla edustavaan ja perinpohjaisen siistiin Drow-haltija Drizzt Do'Urdeniin, haukansilmäiseen jousiampujaan Catti-briehen, ehtaa viikinkiä huokuvaan Wulfgariin ja piinkovaan Bruenor Battlehammer -kääpiöön kirveineen.

Kerronta rajoittuu satunnaisiin välianimaatioihin sekä dialogiin, joka on niin geneeristä fantasiahähmää, että sen seuraamiseen tarvitaan paikoin huomattavasti ylimääräistä kofeiinia. Ärsyttävänä lisänä on mainittava pelin keskusalueen kauppias, joka mukahauskat heitot tehtävien välillä muuttuvat nopeasti kynsiksi liitutaululla. Noh eipä alkuperäinenkään Dark Alliance PlayStation 2 -aikoinaan kerronnalla suorastaan mässäillyt, joten siirrytään suosiolla pelattavuuden pariin.

Tämä on mainos:

Tämä Dark Alliance ei apinoi Diabloa edeltäjiensä tapaan vaan kyseessä on kolmannen persoonan taistelupeli, jossa hiisiä, jättiläisiä ja muuta D&D-universumista tuttuja mörköjä kurmotetaan tuhatpäin melko kömpelösti eri komboilla, erikoistaidoilla ja aina mieluiten kavereiden kanssa yhdessä. Yksinpeli tuntuu nimittäin niin turruttavalta toistolta, että sitä ei montaa tuntia jaksa, etenkin kun taistelujärjestelmä on näin tönkkö. Koko maineikas sankarikatras sopii silti loistavasti moninpelin ytimeksi, ja pelin hauskimmat hetket ovatkin niitä, jotka on jaettu kaverin tai useammankin kanssa. Vanhan Dark Alliancen sohvamoninpeliriemuun on silti matkaa.

Teknisesti D&D Dark Alliancen PS5-versio on huonossa jamassa. Tämä käy selväksi heti aloitusvalikon oudosti liehuvista lipuista, jotka ovat jumissa eri ruudunpäivitysnopeudessa kuin 60 fps -nopeudella pyörivä muu peli. Tämä pieni kauneusvirhe luultavasti päivitetään pian pois, mutta muut se on vain alkusoittoa isommille bugeille. Jäin esimerkiksi useamman kerran jumiin tähtäystilaan, joka on tarkoitettu vain pitkän matkan aseille, kuten jouselle. Tilasta ei pääse poistumaan kuin kuolemalla ja aloittamalla alusta sama vaellus läpi sinänsä ihan näyttävien tasojen. Tämäkin esimerkki on valitettavasti vain yksi listalla, joka kaipaa kokonaisvaltaista ja pikaista päivittämistä. Pelin audiovisuaalinen anti on parhaimmillaan jopa näyttävää, mutta valtaosa siitä on turhan geneeristä fantasiafiilistelyä. Toki tähän vaikuttaa osaltaan D&D-maailman tuttuus, mutta kyllä tuttua maailmaa voi aina tulkita uudella tavalla.

Katselin lyhyen making of -dokumentin Tuque Gamesin prosessista pelin takaa ja yllätyin, että D&D-lisenssi lykättiin projektiin mukaan vasta suhteellisen myöhäisessä vaiheessa kehitysprosessia. Harmillisesti se on vain kehno laastari, joka ei pysty piilottamaan kunnianhimotonta sekä liian tuttua fantasiamäiskettä. Tätä ei oikein kehtaa suositella kenellekään, etenkään mikäli sattuu olemaan vanhojen Dark Alliance -pelien fani tai R. A. Salvatoren kirjasarjan ystävä.

Lue Gamereactorin aiempi arvio pelistä täältä.

Tämä on mainos:
Dungeons & Dragons: Dark AllianceDungeons & Dragons: Dark Alliance
05 Gamereactor Suomi
5 / 10
+
Paikoin upeita D&D-maisemia, Moninpeli jaksaa viihdyttää pieninä annoksina
-
Kömpelö taistelumekaniikka, Monet, monet bugit, Mitätön tarina, Teköäly
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä