LIVE
HQ
logo hd live | Lemnis Gate
See in hd icon
Suomi
Gamereactor
arviot
The Legend of Zelda: Skyward Sword HD

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD

"Legenda, jonka kaiverrat omilla käsilläsi"...tai peukaloillasi.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Siitä lähtien, kun The Wind Waker ja Twilight Princess saivat HD-remasteroinnit Wii U:lle, Nintendo 35-vuotisen sarjan fanit ovat odotelleet Skyward Swordin saavan saman käsittelyn. Peli kuitenkin oli viimeinen 480p-resoluution peli, jota ei ollut portattu, mutta alkuperäinen Wii-peli oli niin ainutlaatuinen monella tavalla, että modernille versiolle tuli tehdä muutakin kuin visuaalinen päivitys. Nyt kun The Legend of Zelda: Skyward Sword HD on viimein tulossa Nintendo Switchille kymmenen vuotta alkuperäisen pelin julkaisun jälkeen, on ilo kertoa, että tässä remasterissa on paljonkin iloittavaa.

Tärkein ensin alta pois, eli grafiikat. Tein kotiläksyni - ja luulenpa, että moni muukin tekee saman - ja pelasin alkuperäistä Wii-peliä valmistaakseni itseäni arvioon. On pakko sanoa, että vaikka harva Wii-peli on ikääntynyt grafiikoiden osalta hyvin, Skyward Sword on yksi kehnoimmista tapauksista. Kyse ei ole pelkästään SD-resoluutiosta, joka saa pikselit pomppimaan ruudulla, mutta myös tietyt uhraukset, joita kehittäjät joutuivat tekemään saa pelin näyttämään vanhemmalta kuin muistinkaan. Piirtoetäisyys oli heikko ja kaikkea peitti vesivärimäinen efekti, jotta resoluution puutteet saataisiin peitettyä. Erityisesti kun peliä katsoi HD-ruudulta, grafiikoiden puutteet nousivat selkeästi esiin.

Nyt kaikki tuo on poissa. HD-resoluution (1080p tv:n ruudulla, 720p konsolin ruudulta) maalaa huomattavasti terävämmän kuvan ruudulle, maisemien ja hahmojen ollessa selkeämpiä (puhumattakaan valikoista, jotka eivät ole enää suttuista sotkua). Samaan aikaan, huomattavasti parannettu kuvan laatu antaa mahdollisuuden myös huomattavasti monipuolisemmalle väripaletille, joka kulkee mainiosti parannellun valaistuksen kanssa. Lisäksi piirtoetäisyyttä on lisätty ja vaikka vesiväriefekti onkin edelleen läsnä taiteellisista syistä, sitä käytetään nyt huomattavasti etäämmällä, mahdollistaen maisemista nauttimisen paremmin.

Tämä kaikki saa alkuperäisen pelin taiteellisen vision tulemaan ruudulle siten, kuin se oli alunperin tarkoitettukin. Toki polygonimäärä on alhainen ja kaikki tekstuurit eivät ole skaalautuneet kunnolla, mutta restaurointi on tehty hyvin ja jopa mahdollistaa klassikon pelaamisen uusille ihmisille. Kun tähän lisätään tuplattu ruudunpäivitys (peli rullaa nyt nätisti 60 framea sekunnissa), lopputulos ei ole ainoastaan silmiä hivelevää, mutta vaikuttaa myös liikeohjausta painottaneen pelin kulkuun.

Suurin ongelma remasteroinnissa olikin pelin ohjaus. Alkuperäinen Wii-peli oli liikeohjauspelien huippukohta, syvä ja vakava yritys luoda seikkailu, jossa liike seuraisi yksi yhteen Wiin MotionPlus-ohjausta. Samaan aikaan moni fani ei edelleenkään lämminyt liikeohjaukselle ja vakuuttiivat, etteivät koske peliin edes Deku-kepillä, ellei perinteistä ohjausta lisätä mukaan. Tässä paketissa mukana on molemmat.

Liikeohjaus tuntuu nyt hieman paremmalta. Teknologia on tietenkin kehittyneempää, mutta ehkä edellämainittu 60 framen ruudunpäivitys on oleellisin tekijä. Miekan heiluttelu, kieriminen ja koripalloilu pommeilla, tai kuoriaisen ja Loftwingin ohjastaminen tuntuvat nyt paremmilta ja vähemmän nykiviltä, vaikka ero onkin minimaalinen. Uudelleenkalibrointi on edelleen tarpeen aika ajoin (kuten Super Mario Galaxyn tapauksessakin) ja välillä synkronointi ei toimi ihan niinkuin pitäisi. Näitä pieniä murheita lukuun ottamatta tuntuma on loistava ja peli itsessään on ainutlaatuinen tapaus liikkeeseen perustuvine puzzleineen ja taisteluineen. Kokemusta on vaikea jäljitellä, ennen kuin siirrymme kokonaan VR-ympäristöön. Joy-Con -strapin käyttäminen on suositeltavaa.

Vaan onko perinteisempi ohjaus mistään kotoisin? No, itse kehottaisin jokaista ainakin kokeilemaan liikeohjausta, sillä niiden kautta peli pääsee varsinaiseen lentoonsa. Joka tapauksessa perinteisempi ohjausmetodi on riittävän hyvä, oikean tatin imitoidessa miekan heilautusta. Totuttelu tähän kestää aikansa, koska hyökkäys ei tapahdu nappia painamalla, mutta se on nopeaa ja tarkkaa, ehkä paikoin jopa liikaakin.

Systeemissä on myös heikkoutensa: jos peliä pelaa ensin television ruudulta ja siirtyy siitä sitten Switchin näytölle, siirtyminen ei ole täysin saumatonta, sillä kontrollien vaihtoon tottuminen on hankalaa. Switchin erikoisominaisuudet eivät tässä mielessä pääse täysin oikeuksiinsa.

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD

Toinen huomattava asia on paljon tärkeämpi ja se muuttaa koko pelikokemusta. Liikeohjausta käytettäessä oikeanpuoleinen ohjaintikku ohjaa kameraa vapaasti. Enää ei siis tarvitse lukita kameraa Linkin taakse jatkuvasti. Tämä pieni asia parantaa peliä valtavasti ja tekee seikkailusta elokuvamaisemman, samalla helpottaen myös tähtäämistä. Ikävä kyllä perinteisellä ohjausmetodilla kameran vapaa kääntely ei ole mahdollista.

Muitakin pieniä muutoksia peliin on tehty. Esimerkiksi puhuvien hahmojen nimien näyttäminen, molempien ohjainten värinäominaisuudet kunkin tehdyn asian mukaan, dialogien läpikelaaminen ja nopea tallennus tekevät kokemuksesta huomattavasti entistä paremman.

Loppu on historiaa. Peli itse ei vanhentunut kovinkaan hyvin, sillä se oli lajinsa viimeinen vanhan kaavan mukainen 3D-Zelda, ennen kuin Breath of the Wild mullisti sarjan. Seikkailu keskeytyy alussa turhan usein ja seikkailu on varsin lineaarinen. Skyward Sword kertoo kuitenkin kauniin tarinan, joka on hahmovetoisempi kuin ennen ja se sisältää lukuisia upeita pomotaisteluita ja luolastoja. Se tuo myös takaisin nykyään harvemmin nähdyn lähestymistavan seikkailupeleihin. Yli 50 tuntia puzzle-ratkontaa ja palkitseva taistelu, miekan heiluttelu ei ole koskaan tuntunut yhtä hyvältä.

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD
The Legend of Zelda: Skyward Sword HD
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Vapaa kamera, hyvät tekniset ratkaisut, osa ratkaisuista edelleen nerokkaita, kaunis tarina, mainio liikeohjaus ja toimiva padiohjaus, Sulavampi pelikokemus.
-
Ohjaus ei siirry saumatta television ruudulta konsolin ruudulle, pikamatkustus Amiibo-maksumuurin takana, osa ratkaisuista ei ole ikääntynyt hyvin, muutama ruma tekstuuri
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.