Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
arviot
Monster Harvest

Monster Harvest

Maajussille monsteri

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
Monster Harvest

Eric Baronen Stardew Valley -maatilapeli nosti PC:lle ilmestyessään vuonna 2016 pelimuotoiset farmiseikkailut parrasvaloihin laadukkaan toteutuksensa ja koukuttavan pelattavuuden turvin. Viisivuotias Stardew Valley on sittemmin konsoleille ja mobiilialustoillekin siirtyessään saanut kylkeensä laajoja ja maksuttomia päivityspaketteja, joiden myötä pelaajat voivat nykyään vaalia sisäistä maajusseuttaan jopa moninpelimuodossa, ja uppoutua Stardew Valleyn entistä monipuolisempaan puuhavalikoimaan uusien kasvilajien ja pelihahmojen siivittäminä.

Monenlaisia Stardew Valleyn jalanjäljissä jolkottavia farmifantasioita on nähty sittemmin, eikä ihme, sillä Harvest Moon -sarjasta innoittunut Stardew Valley on osoittanut, miten monipuolinen ja syvällinen maatilapelin konsepti voikaan olla. Uusi haastaja on ilmaantunut pellon laidalle, kun useampaan kertaan lykätty Monster Harvest ottaa vihdoin osaa pelisyksyn 2021 sadonkorjuujuhliin. Viljelyä ja hirviönjalostusta yhdistävä maatilaseikkailu ei kiinnostavasta ideastaan huolimatta tarjoa juurikaan juhlan paikkoja, eikä Stardew Valleyn varjosta pääseminen oikein ota sekään onnistuakseen.

Monster Harvest nojaa alkuasetelmaansa myöten Stardew Valleyn maatilameininkiin, vaikka edellä mainittu monstereiden jalostaminen vähän ripotteleekin keitokseen omia juonellisia mausteitaan. Monster Harvestin päähenkilö muuttaa tympeästä kaupunkiarjesta Planimal Point -pikkukylään, jossa paikallisena pellepelottomana toimiva sukulaismies huseeraa melkoisten luonnonmullistusten keskellä. SlimeCo-niminen suurfirma on mennyt sekoittamaan lähialueen biodiversiteetin sorkkimalla limaolentojen kansoittamaa luolastoa, ja sisuuntunut slime-sakki on lähtenyt ulkomaailmaan. Pelaajan ohjaaman päähenkilön tarkoituksena on kunnostaa setävainaansa entinen maatila, jossa limaolentojen jäänteillä käytetyillä lannoitteilla voi jalostaa Planimal-mutanttikasveja, ja näiden monstereiden kanssa kelpaa lähteä ottamaan mittaa SlimeCon sorkkimisen seurauksista.

Tämä on mainos:

Todellisuudessa edellä kuvattu juonikuvio ei varsinaisesti räjäytä pankkia tai viljasiiloa, vaan Monster Harvestissa eteneminen edellyttää vuorottelua maatilalla huhkimisen ja luolastojen tutkimisen välillä päivä kerrallaan kuten Stardew Valleyssa. Päivällä maan kuokkiminen ja plantaasin hoitaminen käyvät kunnon päälle, ja rankan maajusseilun jälkeen päähahmo ei välttämättä jaksa lähteä yöllä luolastoretkelle. Maan viljeleminen tapahtuu Stardew Valleyn hengessä maatilan maaperän raivaamisen ja siistimisen muodossa, kun autiona ollut farmi on päässyt versomaan täyteen rikkakasveja ja muita. Raivaus- ja istutusvälineitä kaivellaan käyttöön ruudun alalaidassa olevasta leveästä tavaravalikosta, joka tuo ohjaimen olkapainikkeilla tapahtuvaa selaamista myöten Stardew Valleyn mieleen todella vahvasti, ja Monster Harvest on näin kauniisti sanottuna lainannut maanviljelyn perusrakenteet Baronen pelistä. Siemeniä ja muita viljelyvarusteita voi varastoida pelaajan rakentamiin arkkuihin, ja viljelysmaita voi suunnitella mieluisikseen aitojen ja polkujen kaltaisten miljööllisten ratkaisujen avulla. Puu- ja kivitavarat kertyvät pelaajan käytettäviksi, kun päähahmo pilkkoo puita kirveellä ja hajottelee murikoita hakulla pienemmiksi.

Merkittävin ero Stardew Valley -seikkailuun on kuitenkin itse asiassa hyvinkin kouriintuntuva varsinkin Monster Harvestin alkumetreillä. Baronen hittipelissä pelihahmon keräämä kokemus on jätetty pelaajalta näkymättömiin, ja maanviljelyyn, kalastamiseen tai kaivostoimintaan satsaavaa pelaajaa palkitaan varsin satunnaisilta tuntuvilla tasonnousuilla, joiden kunniaksi pelaajalle annetaan lisäkykyjä tai muita palkintoja. Monster Harvest on kuitenkin tehnyt kokemuksen kartuttamisesta huomattavasti läpinäkyvämmän ja palkitsevamman prosessin, sillä vasemmassa yläkulmassa sojottava kokemusmittari houkuttaa pelaajaa seikkailemaan, taistelemaan ja viljelemään varsin rivakasti karttuvan kokemuksen toivossa. Pidemmän päälle kokemusmittari unohtuu kasvamaan omaan tahtiinsa, mutta varsinkin alkupelinsä osalta Monster Harvest osaa palkita pelaajaa Stardew Valleyta avokätisemmin ja innostavammin. Baronen pelissä jokaisen maatilan kunnostaminen tuntuu varsin työläältä ja hitaalta suvantovaiheelta, kun taas Monster Harvest tuntuu siirtyvän nopeammin asiaan, vaikka työmäärä onkin lopulta pelin alkuvaiheessa varsin samassa mittaluokassa kuin Stardew Valleyssa.

Monster Harvestin pikselivetoinen grafiikka tuo myös Stardew Valleyn mieleen, ja puustoa ja kasvillisuutta esittävät yksityiskohtaiset grafiikat ovat niin yksi yhteen Baronen miljöötaiteen kanssa, että harjaantumattomampi pelisilmäilijä voisi kuvitella Maple Powered Gamesin käväisseen plagioinnin puolella. Monster Harvestin hieman halvannäköisellä, piirrostaiteen puolelle menevällä kansikuvalla ei ole oikeastaan mitään tekemistä pelin pikselimeiningin kanssa, ja visuaalinen yhdenmukaisuus ei tunnu olevan pelin vahvimpia avuja sitten ollenkaan. Myös Monster Harvestin pölkkykirjaiminen kirjasintyyppi on suunnitteluratkaisuna ehdottomasti vähiten toimivasta ääripäästä; kaukaa katseltuna kirjaimista ei meinaa saada selvää edes Switchin omalta ruudulta, ja läheltä katsottuna kirjasintyyppi näyttää jokseenkin halvalta ja koruttomalta.

Toisaalta taas Monster Harvestin visuaalinen ilme ottaa myös etäisyyttä Stardew Valleyn meininkiin ajoittaisilla kolmiulotteisilla tehosteillaan ja kikoillaan, joiden myötä esimerkiksi Planimal Pointin kaupunki tuntuu eläväisemmältä ja laajemmalta rakennusten näyttävien siluettien myötä, mutta käsikirjoitus vähän latteine hahmoineen jättää toivomisen varaa. Planimalpointtilaisten seassa on sopivassa määrin persoonallisia kylähulluja ja riiattavia nuoria hahmoja, joita pelaaja voi päivä- ja yötöiltään ennättäessään liehitellä. Kaupungin toisella puolella oleva limaolentojen luolasto taas toimii kaksinapaisen pelimaailman toisena tähtikohteena, johon huomasin useimmiten juoksevani farmilta. Planimal Point tuntuu liiaksi läpikulkupaikalta, josta tekee lähinnä mieli käydä ostamassa tärkeimmät maanviljely- ja seikkailuvarusteet.

Tämä on mainos:

Luolastorälläys ei myöskään tee vaikutusta, sillä vielä teknisesti kovin keskeneräiseltä vaikuttavan Monster Harvestin suurimmat tekniset vaikeudet nostavat päätään harmittavasti pelin kiinnostavimmalla osa-alueella. Monster Harvestin luolastoseikkailuilla ei ole mitään tekemistä Stardew Valleyn satunnaisten luolastoseikkailuiden kanssa, vaan maanalaisen luolaston tutkiminen huone kerrallaan tuo mieleen pikemminkin Moonlighter-pelin huonemuotoiset tyrmät. Pelaajan ohjaama hahmo kaivertaa arvomineraaleja esiin Planimal-kaverit vanavedessään, ja luolissa olevat hirviöt käyvät armotta kiinni tunkeilijoihin. Valitettavasti taisteluruutuun siirtyvän pelin ruudunpäivitys kyykkää saman tien, ja vuoropohjaiset mittelöt alkavat ainakin Switch-versiossa melkoisen nykimisen kera.

Vaikeustaso on heti alusta alkaen lyömässä luuta pelaajan Planimal-kavereiden kurkkuun, ja pari ensimmäistä kasvihirviötäni kuolivat heittämällä perushirviöiden kynsiin. Luolastoon ensimmäistä kertaa livahtavien kannattaa käyskennellä luolaston ovensuussa napsien yksittäisiä hirviöitä kokemustasojen kerryttämiseksi, jotta turpaan ei tulisi heti vähän syvemmälle uskaltautuessa. Valitettavasti hieman tylsännäköisten Planimals-elikoiden kehittäminen ei ole erityisen mieleenpainuvaa, sillä hitaasti kertyvien kokemustasojen myötä monstereille kertyy kolme aika yhdentekevän tehotonta hyökkäystä eli kaksi erikoisliikettä perushuitaisun lisäksi.

Hieman tylsä ja mielikuvitukseton luolastoseikkailu kärsii ainakin tässä vaiheessa erikoisista bugeista. Eräästä taistelusta selvittyäni huomasin henkihieveriin pahoinpidellyn sankariporukan seisovan luolaston lammen keskellä, eikä veden päältä voinut siirtyä kuivalle maalle lopettamaan seikkailua. Niinpä jouduin sammuttamaan pelisovelluksen, ja vähäinen luolastossa etenemiseni hulahti samalla kankkulan kaivoon, mikä on aina peli-iloa koetteleva kokemus.

Mikäli Stardew Valleyn salaisuudet ja laitumet on kynnetty kiireestä kantapäähän ja samanlainen maajusseilu maistuisi vielä, Monster Harvest voi olla lyhyissä pelierissä menevä mutta selvästi loppusilausta kipeästi kaipaava kokemus. Toisaalta taas Monster Harvestin taival on vasta alussa, ja nimenomaan Stardew Valley on näyttänyt, miten lupaavan laadukkaasta pelistä voidaan takoa julkaisun jälkeisellä hionnalla todellinen klassikko. Monster Harvestin bugisella Switch-versiolla on vielä aika paljon petrattavaa, ja mikäli tulossa olevat päivityspaketit korjaavat teknistä suorituskykyä ja kenties lisäisivät vähän kiinnostavampaa tekemistä Planimal Pointin puolelle, tässä voi olla tulevaisuuden farmipelisuosikki.

Tämä on mainos:
HQ
04 Gamereactor Suomi
4 / 10
+
Kiinnostava peli-idea, pelaamisen ja tekemisen määrä, näyttävähkö pikseligrafiikka...
-
...noin muuten visuaalisesti epätasaisessa pelissä, bugisuus ja tekniset ongelmat, tylsät Planimal-hirviöt vaatimattomine hahmonkehitysmahdollisuuksineen, luolastoseikkailemisen varsin korkea vaikeustaso heti pelin alussa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä