Suomi
Gamereactor
arviot
Lost Judgment

Lost Judgment

Japaniin sijoittuva dekkari kannattaa ottaa interaktiivisena TV-sarjana

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Ryu Ga Gotoku Studion Yakuza-sarja on jo vuosikymmeniä kertonut tarinoita Japanin järjestäytyneen rikollisuuden maailmasta. Vuonna 2019 julkaistiin Euroopassa samalta studiolta Judgment, joka tarkasteli japanilaista yhteiskuntaa lainvalvojien näkökulmasta. Pääosassa oli entinen asianajaja ja nykyinen yksityisetsivä Takayuki Yagami kollegoineen ja ystävineen. Judgment jäi mieleen erittäin tarinavetoisena pelikokemuksena, joka vieritti ruudulle hengästyttävän määrän dialogia. Suoranaista jaarittelua oli mukana niin paljon, etten osaisi enää kuvailla lyhyesti sitä varsinaista tarinaa, jos sitä kysyttäisiin. Judgment oli kuitenkin kaikin puolin onnistunut teos, joka tiedosti oman kohderyhmänsä. Nyt on tullut aika jatko-osalle Lost Judgment, joka jatkaa suurin piirtein siitä, mihin alkuperäinen lopetti.

Lost Judgment on hyvin samanlainen kuin edeltäjänsä niin pelattavuuden kuin tarinankin osalta. Samankaltaisuus ulottuu myös siihen, miten se tarina kerrotaan. Dialogia on nytkin hirvittävä määrä, eikä läheskään kaikki ole tärkeää käsillä olevan tarinan edistämisen kannalta. Onneksi sentään sivutehtäviä lukuun ottamatta käytännössä kaikki dialogi on ääninäyteltyä: kuunteleminen on aina leppoisampaa kuin isolta ruudulta turhan pienikokoisella fontilla tehdyn tekstin lukeminen.

Lost JudgmentLost JudgmentLost Judgment

Tekstitys on valittavissa lukuisilla eri kielillä, mutta suomi ei ole yksi niistä. Toisin sanoen pohjoismaiselle katsojalle se paras on valita englanniksi tekstitys, ja sitten oman mieltymyksen mukaan ääniraita joko japaniksi tai englanniksi. Itse valitsin ääniraidan englanniksi, koska tällöin pystyin seuraamaan tarinaa lukemisen ohella myös kuuntelemalla. Ääninäyttely on tehty hyvin myös englanniksi, joskin koulutyttöjen äänissä huomaa varsin pian kierrätystä. Ilmeisesti oikean ikäisiä näyttelijöitä ei ollut tarpeeksi saatavilla. Yakuza-pelien lailla alkuperäinen ääniraita opettaa samalla kuin huomaamattaan hieman japania pelaajille.

Varsinainen tarinankerronta kaipaisi siis selvästi tiivistämistä, ja se voisi keskittyä enemmän asioiden dramatisointiin pelkän kertomisen (eli dialogin) sijasta. Itse asiassa suurin osa peliajasta katsellaan juurikin välivideoita, tai seurataan sitä dialogia. Onneksi välivideot voi halutessaan ohittaa, ja keskusteluja vauhdittaa nappia painelemalla. Pelinkehittäjien olisi pitänyt keskittyä enemmän siihen, miten tarina saadaan kerrotuksi joko ympäristön avulla huomaamattomasti, tai sitten ihan vain muun toiminnan ohessa.

Tällä kertaa sen ison tarinan keskiössä on jälleen murhamysteeri, kuten dekkareissa tapana on. Nuori opettaja löydetään murhattuna, ja jäljet johtavat läheiseen yksityiskouluun. Ja tietenkin tästä kaikki vasta alkaa, sillä tarina mutkistuu edetessään moneen otteeseen. Mielenkiintoinen tarinallinen lisä on se, että Takayuki Yagami ryhtyy työskentelemään koulussa, ja toki tekee samalla omia tutkimuksiaan jutun parissa. Näin ollen iso osa pelaamista on olla tekemisissä oppilaiden ja muiden opettajien kanssa. Se toinen iso teema on koulukiusaaminen, jolla on kauaskantoiset vaikutukset asianosaisten ohella koko muuhun kouluyhteisöön.

Lost Judgmentin valitsema tapa kertoa tarinaa muistuttaa interaktiivista TV-sarjaa. Peli on jaettu erillisiin jaksoihin eli chaptereihin. Jokaisen uuden chapterin alussa katsellaan lyhyt kertaava välivideo, joten tapahtumien eri käänteissä pysyy varmasti mukana. TV-sarjamaisesta esityksestä kertoo sekin, että eri henkilöhahmojen, tapahtumapaikkojen ja sen sellaisten esittely ja syventäminen käydään läpi pienten sivutarinoiden voimin, eivätkä nämä sivupolut välttämättä kauheasti aina liity siihen käsillä olevaan suureen draamankaareen. Mukana on esimerkiksi kuvausta deittailun vaikeudesta, koulukiusaamiseen puuttumista ja lukion tanssikerhon avustamista. Pelaamiseen kannattaakin suhtautua jonkinlaisena nojatuolimatkana japanilaiseen kulttuuriin, koska silloin kokemastaan nauttii parhaiten. Itse opin esimerkiksi sen, että Japanissa poliisin yleinen hätänumero on 110.

Roolipelimäisesti keskusteluissa tehdään ajoittain valintoja siitä, miten kannattaa edetä. Näillä valinnoilla ei kuitenkaan ole aidosti merkitystä, sillä eri vaihtoehtoja valitaan niin kauan, kunnes se oikea löytyy, ja tarina etenee taas. Moinen valinnanvapauden illuusio olisi kannattanut jättää kokonaan pois, sillä se on liian läpinäkyvästi toteutettu.

Lost JudgmentLost JudgmentLost Judgment

Ryu Ga Gotoku Studion peleille ominaisesti mukana on myös niitä varsinaisia sivutehtäviä, joita pääsee kokeilemaan pitkin kaupunkia tarinatehtävien välissä. Mukana on esimerkiksi pelihalleissa oikeita Segan pelejä, ja niiden ohella golfia, baseballia, uhkapelaamista ja niin edelleen. Mielenkiintoisin on kuitenkin se alkuperäinen Sega Master System, jonka pelejä pääsee aidosti kokeilemaan Takayuki Yagamin toimistossa. Tällaiseen pikkutekemiseen pystyy käyttämään runsaasti aikaa, ja kaiken muun lisäksi tarjolla on tutusti niitä tarinavetoisiakin sivutehtäviä. Nämä tehtävät ovat vapaaehtoisia, ja niillä on omat pienet tarinansa kerrottavana. Aiheena saattaa olla esimerkiksi myyttisen nuudelikärryn jäljittämistä yöaikaan, tai vaikka paikallisiin U.F.O.-havaintoihin paneutumista. Pelattavuuden osalta kysymys on usein paikasta toiseen liikkumisesta, dialogin seuraamisesta ja varsin usein jonkin esineen etsimisestä. Ja vielä useammin pääsee tappelemaankin.

Taistelut ovat reaaliaikaisia ja vauhdikkaita. Mukana on useita erilaisia taistelutyylejä, joilla vastaan asettuvia poloisia mätkitään. Suoraviivaista turpasaunaa monipuolistetaan käyttämällä ympäristön esineitä, ja avaamalla kykypuusta uusia tekniikoita. Näin vastustajia voi heittää, riisua aseista näyttävästi, tehdä vastahyökkäyksiä ja ennen kaikkea suorittaa näyttäviä lopetusliikkeitä oikean tilaisuuden tullen. Odotetusti tappeluissa ei ole realismin häivää, mutta viihteellistä vaihtelua dialogin seuraamiseen nämä osiot kyllä tarjoavat.

Japanilaiseen roolipeliperinteeseen kuuluvat kaupungilla kohdattavat satunnaistaistelut. Nämä ovat mukana myös Lost Judgmentissa, mutta niiden välttäminen on aiempaa helpompaa. Riitaa haastavien hampuusien pään päällä näkyy punainen kuvio, ja heiltä pääsee myös aiempaa helpommin karkuun. Näiden lyhyiden tappeluiden suorittaminen palkitaan kokemuspisteillä, joten välillä näihin katukähinöihin kannattaa antautua.

Lost JudgmentLost JudgmentLost Judgment

Varmastikin juuri poikkeuksellisen vahvan tarinavetoisuuden vuoksi valittavana on lukuisia eri vaikeustasoja, joista se helpoin eli Simple pelaa jo melkein itse itseään. Itse suosittelen valitsemaan edes sen seuraavaksi helpoimman Easy-tason, jos haluaa kokea tarinan, mutta samalla pelatakin hieman.

Ohjaus on kaikin puoli onnistunut, joskaan ei yksinkertaista. Erilaisia toimintoja on runsaasti, eikä niitä tahdo millään muistaa kaikkia. Ongelma on ratkaistu siten, että harvemmin pelaajalla on kiire kriittisessä paikassa, ja lisäksi ruudun alalaidassa näkyy miltei aina kuvaus eri nappien merkityksestä. Ja jos muu ei auta, voi nappien paikat määrätä valikoissa mieleisikseen. Lopputuloksena on, että pelattavuuden osalta Lost Judgment on varsin hyvin sorvattavissa pelaajan tarpeita vastaavaksi. Pelin maailmassa suunnistaminen on helppoa hyvän kartan, ja oikeaan kohteeseen ohjaavan katkoviivan ansiosta.

Uskomatonta kyllä, Lost Judgment tarjoaa tekemistä myös itse pelin ulkopuolella. Alkuvalikosta voi nimittäin valita erikseen 2-player minigames, joka vaatii kaksi ohjainta. Nimen mukaisesti pelin sisällä nähtäviä minipelejä pelataan kaverin kanssa. Tarinan edetessä aukeaa lisäksi alkuvalikkoon erillinen The Gauntlet, jossa jo suoritettuja tehtäviä voi tehdä uudelleen erilaisten lisäsääntöjen vallitessa. Selvää siis on, että Ryu Ga Gotoku Studio on tehnyt parhaansa tarjotakseen pelaavalle kansalle riittävästi sisältöä.

Lost JudgmentLost JudgmentLost Judgment

Graafisesti Lost Judgment on selvästi edeltäjäänsä parempi, joskaan tätä ei välttämättä huomaa ennen kuin kokeilee alkuperäistä peliä rinnakkain tämän uuden osan kanssa. Värit ovat aiempaa kirkkaammat, ja kaikessa huomaa aiempaa enemmän yksityiskohtia aina henkilöhahmojen kasvojen rypyistä ja ihohuokosista alkaen. Kaupunkimaisema tuntuu viimeisen päälle elävältä, ja saa aikaan saman kuin Yakuza-pelitkin: alkaa tehdä mieli matkustaa Japaniin.

Tekninen suoriutuminen on moitteetonta, mikä ei varsinkaan nykyaikana ole itsestään selvää. Ruudunpäivitys ei tökkinyt testaamisen aikana kertaakaan, enkä kohdannut ainuttakaan bugia. Kyllä niitä varmaan jossain päin peliä on, mutta kuitenkin hyvin vähän.

Lost JudgmentLost JudgmentLost Judgment
Wario64

Edellyttääkö Lost Judgment, että on ensin pelattu se alkuperäinen Judgment pohjille? Ei edellytä, sillä kaikki henkilöhahmot ja muu tarvittava esitellään kyllä riittävän hyvin. Toisaalta itse peli on rakenteensa ja pelattavuutensa osalta hyvin samanlainen kuin edeltäjänsä, joten ensimmäistä Judgmentia voi siinä mielessä suositella ennen jatko-osan aloittamista. Sitä paitsi se ensimmäinen Judgment julkaistiin vain muutama vuosi sitten, joten mistään antiikkisesta pelistä ei ole kyse.

Lost Judgment on erittäin vahvasti tarinavetoinen japanilainen peli, joka jatkaa onnistuneesti alkuperäisen Judgmentin viitoittamalla tiellä.

HQ
Wario64
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Erittäin tarinavetoinen, elävän oloinen maailma, onnistuneet henkilöhahmot, oppii samalla japanilaista kulttuuria, englanniksi ja japaniksi tehty ääniraita, teknisesti moitteeton
-
Tarinassa ja sen kerronnassa tiivistämisen varaa, lopulta melko vähän pelaamista, valinnoilla ei oikeasti merkitystä
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.