Suomi
Gamereactor
arviot
Death Stranding Director's Cut

Death Stranding Director's Cut

Tulevaisuuden lähettipalvelutoiminta on entistä monipuolisempaa ja näyttävämpää

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
Death Stranding Director's CutDeath Stranding Director's CutDeath Stranding Director's CutDeath Stranding Director's Cut

Muutaman vuoden takainen Death Stranding (Kojima Productions, 2019) otettiin vastaan ristiriitaisesti suuren ihmettelyn ja ihastuksen voimin. Pelin luoja, Hideo Kojima, oli onnistunut luomaan jotain todella omaperäistä, mystistä ja kiehtovaa siinä määrin, että kokemusta ihmetellään vieläkin. Tästä syystä peli on päässyt osaksi Sonyn Director's Cut -julkaisutrendiä, vaikkei pelin ohjaaja itse välitäkään annetusta lisänimestä.

Tulevaisuuden Pohjois-Amerikassa Death Strandingiksi nimetty maailmanlopun tapahtuma mahdollisti näkymättömien hirviöiden ilmaantumisen maapallolle. Nämä BT:ksi kutsutut oliot kylvivät tuhoa siinä määrin, että sivilisaatiot romahtivat ja jäljelle jääneet selviytyjät pakenivat eristyksissä oleviin suojiin ympäri maata. Sam Porter Bridges (Norman Reedus) toimii tässä vaarallisessa ympäristössä lähettinä suojien välillä. Värikkääseen toimenkuvaan kuuluu kaikenlaisen tavaran roudaaminen, mutta homma monimutkaistuu todenteolla, kun Sam pääsee toimimaan itse presidentin kehotuksesta koko maan yhdistävänä voimana.

Death Stranding Director's CutDeath Stranding Director's CutDeath Stranding Director's CutDeath Stranding Director's Cut

Death Strandingin tarina on kaikessa omaperäisyydessään kiehtova. Fyysinen yhteyksien luominen elämän ja kuoleman välille, taistelu jonkun elämää suuremman puolesta ja uniikki scifiympäristö muovaavat vakuuttavasta pelistä harvinaislaatuisen kokemuksen. Tarina esittelee omalaatuisia hahmoja, outoja oivalluksia ja unohtumattomia tilanteita sellaisella intensiteetillä, että menossa mukana pysyminen, saati kaiken sisäistäminen vaatii todellista keskittymistä. Hideo Kojiman tyyliin pelistä on varmaan lähemmäksi 80% pelkkää välivideota ja keskustelua. Yllättäen tämä ei kuitenkaan ole rasite materiaalin ollessa yleisesti todella informatiivista ja kiehtovaa.

Alkuperäisen pelin tarina on pysynyt lähes samanlaisena Director's Cut -versioon verrattuna. Kahden vuoden takaisen läpipeluuni pohjalta on vaikea hahmottaa, mikä kohtaus on uutta ja mikä vanhaa, sillä sen verran saumatonta ja korkealentoista pelin materiaali edelleen on lopputuloksen pysyessä kuitenkin samana. Ainakin muutamat uudet lyhyet kohtaukset selkeästi pohjustavat päähahmon yhteyttä tapahtumiin yksityiskohtaisemmin. Ja esimerkiksi erillinen tehtävä rosvojen hallussa pitämään varastotilaan valottaa taustoja aikaisemmista tapahtumista. Uuden sisällön hahmottamista ei myöskään helpota pelin kyvyttömyys tunnistaa aikaisempaa tallennustani läpipeluusta, vaikka sen aktivoimiseen päävalikossa onkin erillinen valinta. Peli siis pitää aloittaa kokonaan alusta, mikä luonnollisesti jää harmittamaan.

Death Stranding Director's CutDeath Stranding Director's CutDeath Stranding Director's CutDeath Stranding Director's Cut

Pelillisellä puolella Death Strandingin ytimessä on liikkuminen. Todella hyvin ohjaukseen reagoiva ja harvinaisen yksityiskohtainen fysiikkamallinnus kävelystä luovat peliin aivan omalaatuisen koukun, kun pelaajan pitää roudata niska vääränä tavaraa selässään pitkin karuja ympäristöjä. Pienimmätkin kuopat ja juoksevat joet vaikuttavat tasapainoon saaden kompastelemaan lastinsa alla. Pelaajan pitääkin yrittää pitää tasapainoa, tai muuten kaatumisen yhteydessä kuljetettavat paketit leviävät maahan, pyörivät rinnettä alas tai kelluvat virran mukana pois. Director's Cutin hyödyntäessä Playstation 5:n Dualsense-ohjaimen ominaisuuksia hienosti äkkinäisiin tilanteisiin reagoiminen haptisen palautteen ja dynaamisesti adaptoituvien liipaisimien avulla on todella luonnollisen oloista. Vaikean maaston lisäksi pelaajalle kapuloita rattaisiin lyövät muun muassa alueita ryöstelevät joukot, BT-hirviöt ja materiaalia ruostuttavat sateet.

Edetessään pelissä ja viedessään paketteja mahdollistaa pelaaja eristyksissä olevien suojien aktivoimisen osaksi yhdistynyttä maata. Palkkioksi toimistaan pelaajalle tarjoillaan lukuisia työkaluja ja aseita työnsä avuksi. Liikkumista auttavat työkalut kuten köydet, tikkaat ja jopa ajoneuvot ovat toiminnan kulmakivenä, mutta rosvojen ja hirviöiden aisoissa pitimiseksi myös lukuisat aseet ovat varsin käytännöllisiä. Director's Cut lisää menoon uusia tarvikkeita kuten esimerkiksi katapultin, jolla voi kätevästi singota tavaraa pidemmänkin matkan päähän vaikeakulkuisten alueiden yli. Uuden tuplahyppytoiminnan kaveriksi on kehitelty reppuun liitettävät suihkumoottorit, joiden avulla Sam voi laskeutua turvallisesti ilmasta. Ajoneuvot voivat nyt normaalin sillan sijaan ylittää rotkoja hyppyrampin avulla, jolloin ilmassa voi tehdä vaikka näyttäviä temppuja kameran ikuistettavaksi. Jo aikaisemmin käytössä olleen lähettirobotin rinnalle on nyt ilmaantunut erillinen robotti, jonka saa kantamaan raskaimmat paketit pelaajan seurana hahmon rentoutuessa vaikka itse robotin kyydissä. Yhtenä uutena aseena pelaaja voi sähköistää rosvot toimintakyvyttömäksi, joka vaatii hetkellistä yhtäjaksoista sihtausta kohteeseen lamauttaakseen tämän näyttävän kipinäsuihkun kera. Tosin pienikin osuma saa jo vihollisen hetkellisesti lamaantumaan. Vihulaisia voi myös yllättää takaapäin köyden avulla ja niputtaa vaarattomaksi, mikä on kätevä tapa pysyä huomaamattomana.

Death Stranding Director's CutDeath Stranding Director's CutDeath Stranding Director's CutDeath Stranding Director's Cut

Nyt isoimpien keskuksien yhteyteen on lisätty erillinen ampumarata, jossa pelaaja voi testailla saamiaan aseita harjoitteluvastuksia vastaan. Niin sanotuilla kissapoluilla pääsee kokeilemaan erilaisia strategioita kaikessa rauhassa tai kilpailemaan muita pelaajia vastaan omilla tuloksillaan. Samin henkilökohtaisessa majoituksessa on nyt mahdollisuus käydä läpi uudestaan aikaisemmin koettuja niin sanottuja pomotaistoja. Taistelut näitä jättiläismäisiä BT-olentoja vastaan yhä uudestaan on oiva tapa oppia niiden liikkeistä ja toimintatavoista, jolloin selviytyminen jatkossa on paremmalla pohjalla.

Death Stranding Director's Cut osaa myös irrotella synkän sisältönsä ohessa. Peliin on nimittäin lisätty erillinen kilparata, jossa pelaaja pääsee ottamaan mittaa toisista pelaajista. Radalle pääsee pelistä tutuilla ajoneuvoilla ja tuloksia pääsee vertailemaan muiden pelaajien kanssa ympäri palloa. Tällainen lisäpanostus kulkuneuvoihin on toki hauskaa ajanvietettä pelin sisällä, mutta olisin toivonut, että tekijät olisivat samaan syssyyn korjanneet moottoripyörällä liikkumisessa ilmenneitä ongelmia. Pyörä nimittäin edelleen, alkuperäisen pelin tavoin, töksähtelee kummasti jumiin kiviin ja koloihin ainoastaan hypäten hetkeä myöhemmin suureen vauhtiin kuin rakettimoottoreiden saattelemana. Tämä tekee kivikkoisemmassa maastossa pyörällä ajamisesta aika rasittavaa touhua.

Death Stranding Director's CutDeath Stranding Director's CutDeath Stranding Director's CutDeath Stranding Director's Cut

Death Stranding Director's Cut on kääntynyt näyttävästi Playstation 5:lle. Fotorealistisessa maastossa liikkuminen sujuu ympäristöä ihaillessa natiivissa 4K-resoluutiossa kaikilla herkuilla. Partikkeli- ja valoefektejä käytetään taidokkaasti luomaan autenttista erämaatunnelmaa, ja Director's Cutin myötä näyttäisi maailma saaneen enemmän yksityiskohtia (kuten sammaloituneita auton romuja ja sudenkorentomaisia öttiäisiä lentelemässä). Toivoin suuresti näkeväni enemmän myös kivivyöryjä ja muuta orgaanista maanmuokkausta, mitä uusi versio ei kuitenkaan mukaan lisännyt. Nyt ruutuun tulee kuitenkin paljon enemmän informaatiota kohteista, vaaroista ja muiden pelaajien toiminnoista. Kompassia tiirailemalla saa helposti varmistettua reittinsä ja määränpäänsä. Hahmot on mallinnettu taidokkaasti näyttelijöidensä näköisiksi ja liikkeiltään todella eläväisiksi. Scifi-ilmapiiri on uskottava ja omaperäinen saaden pelikokemuksen todella jäämään mieleen. Playstation 5 pyörittää peliä vaivatta, ja vähäiset lataustauotkin pysyvät lähes olemattomina.

Omaperäinen maailma ja tyyli on saanut arvoisensa äänikäsittelyn. Scifimäinen ympäristö kuulostaa täyteläiseltä, autenttiselta ja kiehtovalta. Omaperäiset äänet laitteissa ja ajoneuvoissa toimivat hienosti ja mystiset oliot sekä tapahtumat kuulostavat pelottavilta ja vaarallisilta. Director's Cut hyödyntää hienosti Playstation 5:n Dualsense-ohjaimen kaiutinta osana peliä. Ohjain toistaa BB-vauvan ääntelyn pelaajalle, mutta myös yhdistelee hahmoa lähellä olevia keskusteluja ja tapahtumia, kuten ruohon kahinaa, osaksi äänimaailmaa. Tämä luo miellyttävää kolmiulotteisuutta pelille. Lukuisista hahmoista huolimatta ääninäyttely on korkealaatuista näyttelijöiden todella heittäytyessä hahmoihinsa. Tosin yllättäen Conan O'Brienin esittämä hahmo kalskahtaa vähän väkinäiseltä ja jännittyneeltä. Musiikilla on pelissä iso osa tunnelman luonnissa. Miellyttävät laulut useilta eri artisteilta siivittävät yksinäisen lähetin matkaa hiljaisessa maailmassa. Director's Cut lisäilee tähän ääniraitaan useita uusia biisejä, ja mukaan on päässyt myös Apocalyptica! Pelaaja voi kuunnella lauluja vapaasti majoituksessaan parannellun musiikkisoittimen avulla.

Death Stranding ei kyllä ole muutamassa vuodessa menettänyt vetovoimaansa ollenkaan. Vaikkei Director's Cut tarinallisesti juurikaan kasvata peliä, alkuperäisessä seikkailussa riittää edelleen ihmeteltävää. Pelillistä antia on paranneltu rutkasti, ja kokemus tuntuu miellyttävän monipuoliselta ja eloisalta. Grafiikka on entistä upeampaa mahdollistaen samoilun fotorealistisessa maastossa ja fiilistelyn scifiympäristössä hartaudella. Vaikka asia on toivottavasti korjattu julkaisun myötä, vanhojen tallennusten katoaminen lievästi kirvoittaa mieltä, mutta toisaalta tätä parempaa tilaisuutta ei ole aloittaa peliä alusta.

HQ
Death Stranding Director's Cut
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
PS5-ominaisuudet ja tehot hyvässä käytössä, kiehtova ja omaperäinen kokemus, upea fysiikkamallinnus, paljon hyviä pelillisiä uudistuksia
-
Vanhojen tallennusten katoaminen, edelleen temppuileva moottoripyörä, ei juuri tarinallista lisäsisältöä
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.