Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
arviot
Lemnis Gate

Lemnis Gate

Aikaparadoksien kyllästämä moninpeli on verkkoräiskinnän suurin innovaatio, vaikka se ei osukaan täysin maaliin.

Tilaa uutiskirjeemme tästä! - Katso lisätietoa joulukalenterista

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Aikamatkat, -silmukat ja -paradoksit ovat juuri nyt se pelien kuuma juttu. Death Loop, Returnal, Outer Wilds: Echoes of the Eye ja Twelve Minutes ovat kaikki yksinpelejä, jotka leikittelevät ajan konseptilla vääntäen lineaarisen viivan aivan uuteen muotoon. Vastaanotto on ollut sen verran ylistävää, että trendin leviäminen moninpeleihin oli vain ajan kysymys. Tämän vuoden heinäkuussa kysyntään vastasi ensimmäisenä Quantum League. Nyt vuorossa on Lemnis Gate.

Perusidea on äkkiä selitetty. Jokainen matsi on jaettu 25 sekunnin sykleihin, joissa kahdesta neljään pelaajaa vuorottelee. Vajaassa puolessa minuutissa vuorossa oleva pelaaja saa tehdä kaiken, mitä ehtii. Samalla vuoroaan odottavat pelaajat tarkkailevat pelitilannetta vapaasti ohjattavalla kameralla. 25 sekunnin tultua täyteen pelaajan rooli siirtyy jollekin tarkkailijalle, ja uusi 25 sekunnin sykli alkaa.

Syklien kertyessä kentän pelaajamäärä kasvaa tasaisesti, sillä jokainen 25 sekunnin sarja toistetaan samanaikaisesti ajastimen nollaannuttua. Jos onnistui listimään ohikiitävän vastustajan taidokkaalla pääosumalla, seuraavaan sykliin lisätään onnistujasta kopio, joka toistaa tuon saman onnistumisen. Periaatteessa kerran onnistunut tappo ei miksikään muutu, sillä myös vastustajasta tehdään kopio, jonka kohtalo on jo selvillä: hän saa kuulan kalloonsa jokaisessa syklissä.

Lemnis GateLemnis GateLemnis Gate

Lukuisista moninpeliräiskinnöistä poiketen yksittäinen voitto ei merkitse mitään, sillä jokainen pelaaja voi muuttaa kohtaloaan. Kuulan kalloonsa saava sotilas ei kuolekaan, jos hänen tappajansa ei koskaan saavu paikalle. Uusien syklien perimmäisenä tarkoituksena on ohjata tulevaisuus itselle suosiolliseen suuntaan poistamalla menneisyyden epäedullisia kohtaamisia ennen kuin ne ehtivät edes tapahtua.

Lemnis Gate on parhaimmillaan hypnoottinen menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden kietoutuma, joka uskaltaa kuvitella nettiräiskintöjen perusidean uusiksi. Samasta syystä sen oppimiskynnys on esimerkiksi Bäfiä ja Codeja melkoisesti korkeammalla, koska moni asia täytyy opetella uusiksi. Itsekin koitin aloittelijana lähinnä reagoida tapahtumiin. Jos kopioni tuli murhatuksi, koitin seuraavalla silmukalla vain pysäyttää murhaajan ennen veritekoa. Tällä harvoin yltää voittoon, siltä taitojen kehittyessä tajuaa, että voitto on tulevaisuudessa.

Vaikka se sotii monia räiskintöjen käytäntöjä vastaan, on pelaajan opeteltava hyökkäämään ennaltaehkäisevästi tyhjyyttä vastaan. Hupsulta näyttävä ilmamolekyylien kiusaaminen haulikon paukkeella, kranaateilla ja ohjuksilla on ensimmäinen askel pelissä pärjäämiseen. Esimerkiksi vastustajan tukikohtaan osoittava oviaukko saattaa olla omalla vuorolla tyhjä, mutta myöhemmillä sykleillä siitä ehkä tunkee sisään useampi vastapelaajan kopio. Tällöin alun perin pelkkää ilmaa halkoneet laukaukset osuvatkin maaliin estäen ovesta kulkemisen. Ennakoitu tulevaisuus on voitettu tulevaisuus.

Quantum Leagueta pelanneille kaikki edeltävä kuulostanee tutulta, mutta Lemnis Gate muuttaa yhden olennaisen asian. Quantum Leaguessa areenoihin on tungettu perusideaa latistavia ensiapupakkauksia. Omalla vuorollaan esimerkiksi räjähdykseen kuollut pelaaja muuttuu haamuksi, joka voi vain juosta henkiin herättävien ihmerohtojen luo ja sitten taistelu taas jatkuu. Tämän takia Quantum Leaguessa ei tarvitse lopulta ajatella kovinkaan paljon murhaajien tekojen ennaltaehkäisyä, koska kuolema ei ole lopullinen.

Lemnis Gatessa kuolema on aina lopullinen. Jos omalla vuorolla on vielä aikaa jäljellä, mutta henki on lähtenyt, matka jatkuu haamuna. Mitään haamun tekoja ei oteta huomioon, ellei haamuksi muuttumista estetä pelastustoimilla. Parannusrohtoja tai muita ässiä hihassa ei ole. Niinpä jokaisen pelaajan on pakko miettiä menneisiin ja tuleviin kuolemiin johtavia tilanteita. Muuta ratkaisua ei ole, mikä tukee onnistuneesti strategista tulokulmaa.

Lemnis GateLemnis Gate

Ainakin toistaiseksi aikaparadoksaalinen verkkoräiskintä on innovaatiossaan ensiluokkainen. Se erottuu moninpeleistä edukseen - tai ainakin toistaiseksi, kunnes Battle Royalejen tavoin kaikki yrittävät hypätä uuden junan kyytiin. Oivaltavuutensa ansiosta Lemnis Gate ansaitsee jalustansa, mutta varauksetta sitä ei voi suositella. Peli hallitsee innovaation, mutta sen esitystyyli ei Team Fortressin, Overwatchin ja Fortniten hahmokeskeisellä aikakaudella säväytä.

Pelissä on nimetyt ja tiettyihin hahmomalleihin kytketyt luokat, joilla on omat taustatarinansa. Persoonallisuus ei niistä kuitenkaan välity. Perinteinen sotilashahmo on Kapitan, joka on niin vihainen, että hänen vitsaillaan menneen naimisiin pyssynsä kanssa. Siinä kaikki. Taustatarinat ovat lähinnä virityksiä lattealle komiikalle, joka ei edistä hahmoista kiinnostumista. Sama pätee hahmomalleihin. Kaikki ovat yhdestä puusta veisteltyjä ihmisiä scifi-panssareissa yksittäistä robottihahmoa lukuun ottamatta.

Pelin sulkeuduttua on todella vaikea koittaa palauttaa sen hahmoja mieleen. Näin käy myös taisteluareenoiden kanssa. Niitä on vain kourallinen, mutta muistiin jää lähinnä arkkityyppi, kuten metsä, tehdasalue tai laatikoiden hautausmaa. Visuaalinen persoonallisuus ei ole kaikki kaikessa, mutta sen puute vaikeuttaa matsien mieleen painumista. Kaikki puuroutuu epämääräiseksi jatkumoksi, jota vahvistaa vain kolme pelimuotoa. Niissä kaapataan perinteisesti kohteita, tuhotaan jotakin vastustajan puolustaessa tai koitetaan haalia enemmän kerättäviä esineitä. Uutuuden tunne katoaa äkkiä.

Vaikka pelkän innovaation voimalla jaksaisi tahkota aikaräiskinnän samoja kenttiä ja kolmea pelimuotoa, lopulta vastaan asettuvat muut kiinnostusta vähentävät käytännönongelmat. Nämä liittyvät kokemuspisteiden haalimiseen ja tasapainotukseen. Lemnis Gate tarjoaa muiden moninpelien tavoin kokemuspisteiden vastineeksi tasonnousuja, jotka ovat kytkettyjä uusiin asusteisiin ja aseisiin. Jopa aivan ensimmäiset tasonnousut ovat tuskallisen monen matsin takana. Edistyminen laahaa varsinkin, jos on tottunut muiden pelien tahtiin.

Lemnis GateLemnis GateLemnis Gate

Koska uusia vempeleitä avautuu melko hitaasti, tämä johtaa tilanteeseen, jossa jo valmiiksi vahvoja hahmoluokkia suositaan eniten. Etenkin haulikoihin luottava Vendetta on erityisen suosittu, koska pelkkä aloitusmörssäri listii jokaisen muun hahmoluokan yhdellä tai kahdella osumalla. Vendetta voi lisäksi pystyttää maksimissaan viisi automaattista tykkitornia. Jokainen pystyy kuvittelemaan, kuinka paljon tuhoa tällainen hahmo saa yhdessä vuorossa aikaan. Esimerkiksi pelkällä rynnäkkökiväärillä ja kranaateilla aseistettu Kapitan on Vendettaan verrattuna vahvuudeltaan melko kesy tapaus.

Lemnis Gate ei ole samalla tavalla visuaalisesti hulppea ja hahmoluokiltaan täysin optimoitu kuin monet kilpailevien studioiden teokset. Sillä on kuitenkin rohkeutta kuvitella uusiksi se, mitä moninpeliräiskinnät voisivat olla, ja se hioo Quantum Leaguen kompastuskiviä onnistuneesti. Niinpä Lemnis Gate on eittämättä tämän hetken paras tulkinta siitä, miten nettiräiskintä taipuu aikaparadoksien tutkimusvälineeksi, vaikka se jättää merkittävän osan muiden räiskintöjen todistetusta vetovoimasta hyödyntämättä.

HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Innovatiivinen perusidea toimii hienosti, jalostaa Quantum Leaguen pelimekaniikoita onnistuneesti, tuulettaa kulunutta räiskintää ja avaa oven aikaparadoksien loppumattomalle pyörittelylle
-
Kenttiä ja pelimuotoja vähän eivätkä ne eroa toisistaan merkittävästi, persoonattomat hahmot, laahaava tasonnousu ei palkitse, tasapainotusongelmat
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Lemnis GateScore

Lemnis Gate

ARVIO. Kirjoittaja Onni Ratala

Aikaparadoksien kyllästämä moninpeli on verkkoräiskinnän suurin innovaatio, vaikka se ei osukaan täysin maaliin.

0
GR Livessä tänään Lemnis Gate

GR Livessä tänään Lemnis Gate

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

GR Livessä on tänään työn alla verkkopyssyttely Lemnis Gate lukuisine eri pelimuotoineen. Ratloop Gamesin peli vaatii tarkkaa harkintaa ja nopeita refleksejä. Liity...

0
Lemnis Gate lykättiin syyskuun loppuun

Lemnis Gate lykättiin syyskuun loppuun

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Vuoropohjainen ja strateginen ensimmäisen persoonan pyssyttely Lemnis Gate oli tarkoitus saada ulos 3. elokuuta, mutta nyt julkaisua on lykätty aina 28. syyskuuta saakka....



Ladataan seuraavaa sisältöä