Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
arviot
Battle Brothers

Battle Brothers

Karun fantasiamaailman loputtomat mahdollisuudet

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
Battle BrothersBattle Brothers

Battle Brothersin nimi kertoo jo sen, mistä oikein on kyse. Pelissä johdetaan palkkasoturijoukkiota, joka kiertää maita ja mantuja erilaisten töiden perässä. Kyseessä ei ole mikään suurien soturien sotajoukko, vaan erilaisista taustoista ponnistavia raasuja, jotka nyt koettavat raapia elantoaan kasaan väkivaltaisin keinoin. Poppoossa voi olla vaikka minkälaista persoonaa aina entisistä maajusseista ja teurastajista rotanpyydystäjiin ja keppikerjäläisiin saakka. Kaikki ovat kuitenkin päättäneet jättää entisen elämänsä taakseen ja kokeilla onneaan taistelukentillä.

Koska kyseessä on sotaisa joukko, he eivät kuitenkaan ota vastaan mitään tehtävää, mihin ei liittyisi jollain tavalla verenvuodatusta. Niinpä joukkiolle tarjoutuu koko ajan tilaisuuksia todistaa taistelukuntonsa, sillä kaikilla kylillä tuntuu olevan jatkuvasti isoja ongelmia. Osaa ahdistelevat rikollisjoukkiot, toisessa valtavat sudet käyvät pistelemässä lampaita suihinsa yömyöhään, kolmannessa paikallisen hautausmaan asukit ovat päättäneet häätää elävät naapurinsa, paikallinen kauppias haluaa turvata lähikaupunkiin matkalla olevan lähetyksensä suostuen maksamaan jopa bonusta jokaisesta rosvon päästä, joka uskaltaa hyökätä karavaanin kimppuun ja niin edelleen. Erilaisia juonia tehtäville on kiitettävä määrä, mutta kaikki kiteytyvät lopulta saman asian ympärille: "Mene paikkaan X ja surmaa kaikki".

Leijonanosa ajasta kuluu siis taistellessa, ja tämä hoidetaan vuoropohjaisesti satunnaisesti luoduilla kartoilla. Jokaisella taistelijalla on aloite, joka kertoo milloin hän voi toimia, ja aseesta riippuen käytössä on sitten erilaisia toimintoja. Esimerkiksi kahden käden miekalla voi sivaltaa kerralla kahta perätysten seisovaa henkilöä, kirveellä voi yrittää hakata vastustajan kilven palasiksi, keihäällä voi automaattisesti pistää viereen pyrkiviä vastustajia ja niin edelleen. Näiden eri kykyjen käyttäminen oikeassa tilanteessa on tärkeää taistelussa menestymisen kannalta.

Tämä on mainos:

Aivan päättömästi ei voi vain heilua, sillä jokainen huitaisu vie energiaa ja sen loppuessa taistelija ei voi enää toimia. On katastrofaalista joutua tilanteeseen, jossa oma ukko ei jaksa kirvestään nostaa ja vastustaja mäiskii jatkuvalla syötöllä estäen palautumisen. Tässä vaiheessa soturi toimii lähinnä ihmiskilpenä, jonka elinajanodote on erittäin lyhyt.

Battle BrothersBattle Brothers

Kykyjen ja energian lisäksi täytyy ottaa huomioon taistelun yleisilme, eli missä omat joukot ovat, missä vastustajat, ja minkälaisessa maastossa taistellaan. Kartat luodaan taistelun alussa aina satunnaisesti, joten kahinan alussa on tärkeää analysoida maaston tarjoamat mahdollisuudet. Pystyykö käyttämään puita ja muita esteitä ohjaamaan vihollisten liikkeitä? Onko mahdollisuus perääntyä korkeammalle maaperälle, jolloin saa etua taistelussa matalammalta hyökkääviä joukkoja kohtaan? Näillä asioilla on myös merkitystä, ja tekoäly pyrkii myös hyödyntämään maastoa parhaansa mukaan.

Lopuksi taisteluissa vastustajan kilven murentamista tärkeämpää on hänen taistelutahtonsa murskaaminen. Omilla ja vastustajilla on taistelutahto, joka joko nousee tai laskee taistelukentän tapahtumien myötä. Kavereiden kuolema voi rokottaa omaa moraalia, ja samalla nostaa vastustajan verenhimoa. On tärkeää yrittää saada vastustaja ottamaan hatkat, sillä paniikkiin joutunut hahmo ei hyökkää ja yrittää päättömästi juosta karkuun, joka oikeuttaa vieressä seisovat ilmaiseen iskuun.

Tämä on mainos:

Parhaimmassa tilanteessa homma menee jotakuinkin näin: Onnistuu sivaltamaan vastustajalta pään irti, jonka seurauksena hänen vieressä oleva kaverinsa joutuu paniikkiin. Seuraavaksi lyödään murhaavasti taistelukirveen kanssa väijyvää vihollista, jonka moraali tippuu osuman vaikutuksesta. Tämän jälkeen paniikkiin joutunut vihulainen yrittää karkuun ja saa nuijasta kaaliin, jonka myötä kaalikerä muuttuu salaatiksi, mikä taas aiheuttaa taistelukirveen kanssa riehuvalle jantterille paniikin. Samat säännöt pätevät myös omiin joukkoihin, ja ketjureaktion laukeaminen voi kääntää taistelun nopeasti joko voitoksi tai tappioksi.

Erilaiset maastot, varusteiden tarjoamat kykyjen yhdistelmät ja vihollisten vaihtuvat kokoonpanot tarjoavat loputtomasti erilaisia taktisia taisteluja. Tähän monimuotoisuuteen perustuu pelin suurin vetovoima, eli miten pystyy hyödyntämään parhaiten joukkoja ottaen samalla huomioon maaston ja vastustajan joukot? Tilanteet eivät useinkaan ole itselle optimaalisia, joten ei ole mahdollista vetäytyä aina saman strategian taakse, joka toimisi aina kaikissa taisteluissa.

Vaikka peli on siis käytännössä taktisia taisteluita yksi toisensa perään, tarjoaa peli silti paljon vaihtelua siinä, miten sen väkivaltaista maailmaa lähestyy. Ensinnäkin ryysyraukkojen joukkiolle valitaan alussa taustatarina, joka vaikuttaa alkujoukon koostumukseen sekä pelimekaniikkoihin. Haluaako olla kauppias? Silloin saa paremmat tarjoukset ostamiseen ja myymiseen, mutta toisaalta maine kasvaa hitaammin. Tai ehkä palveli jotain ylhäistä sukua, mutta väsyi muiden puolesta sotimiseen ja otti hatkat. Tämän myötä aloittaa kohtuullisilla varusteilla, mutta perässä on nyt yksi aatelissuku, joka ei katso hyvällä karkureita. Vai miten olisi taustatarina, jossa hankitaan elanto salametsästyksellä? Kaikki joukkion jäsenet ovat sen myötä parempia eränkävijöitä, jotka liikkuvat nopeammin maastossa ja pystyvät antamaan tarkat kuvaukset vastustajien joukkojen määristä, mutta toisaalta ei voi kantaa kovin paljoa tavaraa. Taustan valinta vaikuttaa yllättävän paljon, mikä tarjoaa mahdollisuuksia kokeilla erilaisia pelitapoja.

Battle BrothersBattle Brothers

Toisekseen pelimaailma on täysin avoin, joten on aivan pelaajasta kiinni, miten sitä lähtee tutkimaan. Haluaako suunnata pohjoiseen vai etelään? Minkälaisia taistelijoita palkkaa joukkoonsa? Haluaako liittoutua jonkin aatelisen kanssa? Mitä tavoitteita asettaa joukkiolle, eli haluaako vaikkapa nousta maineeseen örkkien lahtarina vai yrittääkö kerätä suuren omaisuuden? Näihin ei tarjota neuvoja tai opastusta, vaan pelaajalla on täysin vapaat kädet maailman tutkimiseen.

Vapaus tarjoaa myös mahdollisuuden oman pelin tyrimiseen, kuten huomasin parilla ensimmäisellä yritykselläni. Ensimmäisellä kerralla loppuivat rahat, ja sen myötä soturini vaihtoivat yksitellen maisemaa. En ottanut huomioon sitä, että jokaiselle jampalle täytyy maksaa palkkaa. Tästä viisastuneena olin varovaisempi rahojen tuhlauksen kanssa, mutta sitten huomasin keskellä erämaata, että ruokani pilaantuivat käsiin. Vatsojen kurniminen hapatti moraalin ja taas huomasin, kuinka soturit yksitellen lähtivät joukkiostani. Peli ei varoita tällaisista vaaroista, vaan näistä huolehtiminen jätetään tyystin pelaajan vastuulle. Jonkinlainen vapaavalintainen asetus tyyliin "muistuta kun rahaa/ruokaa/sidetarpeita on jäljellä X kappaletta" olisi paikallaan auttamaan ensimmäisillä pelikerroilla.

Toteutukseltaan peli saa aika puhtaat paperit. Ulkoasu on toimivaa, joskin maailmankartalla juostessa huomaa, miten satunnaisesti luotu maailma on ajoittain hieman rönsyilevä. Samaten maailmankartan kuvakulmasta johtuen tiet juoksevat ajoittain epäluonnollisen näköisissä kulmissa ja suorissa pätkissä.

Taktiset taistelut ovat todella nättejä kaikessa rujoudessaan. Taistelijoita kuvataan pienillä potreteilla, ja jokaisella on päällään ne varusteet ja aseet mitä he käyttävät. Tämän myötä yleiskatsauksen vihollisen varustuksesta saa nopeasti. Murjomisen seurauksena potretit muuttuvat yhä rujommiksi, ja groteskeimmillaan pienet päät irtoavat harteista.

Ainoa puute ulkoasussa on, että taistelussa lisäinformaation voi kytkeä joko kokonaan päälle tai kokonaan pois. Kun lisäinformaatio on pois päältä, peli ei kerro yhtään mitään, ei edes sitä, millä onnistumisprosentilla isku menee perille. Tämä tekee taistelemisesta hankalaa, kun osumismahdollisuudet voivat heittää suurestikin eri vihollisten kesken. Kun lisäinformaatio on päällä, silloin tekstilaatikot peittävät puolet näkymästä ja kertovat vähän liikaakin. Jonkinlainen välimalli olisi paikallaan, jossa pelaaja voisi valita näytettävän informaation. Itselleni olisi kelvannut useimmiten pelkkä osumisprosentin näyttäminen pienessä laatikossa.

Battle BrothersBattle Brothers

Äänimaailma luo hyvin tunnelmaa. Taisteluissa hirviöt örisevät, koirat haukkuvat, aseet kalisevat ja miehet urahtelevat. Kuoleman kohdatessa taistelijat päästävät ajoittain hyvin karmaisevia korinoita. Taustalla pauhaava musiikki sopii hyvin tilanteisiin, ja onnistuu pitämään tunnelman tiiviinä.

Tähän asti Battle Brothers vaikuttaa mainiolta, mutta nyt on ihan pakko puuttua myös sen puutteelliseen kuvaukseen naisista. Taistelukentällä nähdään näet vain miehiä. Naiset mainitaan erilaisissa tapahtumissa, mutta näissäkin he ovat lähinnä miesten miellyttäjien rooleissa kuten porttoina. Kehittäjän kotisivuilla todetaan, että naisten puuttumiseen on kaksi pääasiallista syytä. Ensinnäkin se vaatisi valtavan määrän dialogin muokkausta. Toisekseen he haluaisivat, että naisilla olisi myös omat taustatarinansa, eivätkä he olisi pelkästään mieshahmoja erilaisilla päämalleilla. Mielestäni argumentit ovat aika hataria. Pelin maailmalla ei ole kunnollista taustatarinaa, jossa tätä puutetta perusteltaisiin millään tasolla. Aivan hyvin naisille olisi voinut luoda omat hahmomallinsa ja antaa samat mahdollisuudet seikkailuun kuin miehille, ja koen että nykypäivänä tällainen asia tulisi ottaa huomioon. Tämä kun ei olisi keneltäkään pois, vaan päinvastoin voisi houkuttaa enemmän pelaajia tutkimaan tätä synkkää fantasiamaailmaa.

Battle BrothersBattle Brothers

Toinen suuri puute on se, ettei pelissä ole minkäänlaista ohjekirjaa. Verkossa on wikisivusto, jossa näyttäisi olevan suurin piirtein kaikki mahdollinen. Puutteitakin wikissä on. Olen aina ollut sitä mieltä, että Civilization-sarja on tässä suhteessa mainio, koska pelin sisällä on kaikki asiat selittävä Civilopedia-tietosanakirja. Tällainen pitäisi tulla vakiona kaikissa strategiapeleissä, jotta pelaajien ei tarvitsisi metsästää tietoja netistä. Battle Brothers kun ei vaivaudu selittämään edes sitä, miten se laskee vaikkapa varsijousen osumistodennäköisyyden. Etsimisen jälkeen löysin vastauksen, ja se riippuu luonnollisesti taistelijan kyvyistä, mutta asiaan vaikuttavat myös valoisuus, millä korkeudella ampuja on suhteessa kohteeseen ja kuinka pitkä näiden välinen etäisyys on. Lisäksi erilaisten hirviöiden ja vammojen kuvaukset olisi hyvä selittää pelin sisällä. Tosin tällaiset pelin sisäiset kattavat ohjeet taitavat valitettavasti olla mennyttä aikaa, mutta toivon, että ne tekisivät paluun.

Kokonaisuutena Battle Brothers on armoton paketti, joka pistää varomattomat pelaajat ojennukseen hyvinkin nopeasti. Mikäli alun järkytyksestä selviää, on käsissä kuitenkin erittäin hyvä strategiapeli. Satunnaisesti luodut maailmat ja käytännössä rajaton määrä erilaisia taktisia taisteluja tarjoavat pelattavaa sadoiksi tunneiksi.

HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Valtava määrä sisältöä, vapaa maailma tarjoaa runsaasti erilaisia mahdollisuuksia seikkailuun, lähes loputon määrä pelattavaa taktisten taistelujen ystäville
-
Naisia ei seikkailijoina nähdä, pelistä puuttuu täysin ohjekirja, taistelujen käyttöliittymää voisi viilata paremmaksi
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä