Suomi
Gamereactor
arviot
Gamedec

Gamedec

Monisäikeinen scifi-dekkarointi toimii kuin interaktiivinen kirja - hitaasti, mutta kiehtovasti.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Anshar Studiosin aikaisemmin jo PC:lle julkaistu Gamedec-peli näkee nyt päivänvalon Nintendo Switchillä. Peli lupailee futuristista maailmankuvaa, tieteislaitteita ja noire-henkistä kerrontaa cyberpunk-maailmassa. Kaikki nämä asiat ovat kuin kissanminttua scifi-nistille kuten minä, ja koska pelin mainosvideokin näytti mielenkiintoiselle, niin pakkohan tätä oli päästä testaamaan.

Gamedec

Tulevaisuudessa virtuaalimaailmoista ja siellä tapahtuvista erilaisista peleistä on tullut erittäin suosittua ajanvietettä. Pelien suosio on jo niin suurta, että siellä tapahtuvia ongelmia selvittämään on perustettu erillinen Gamedec-etsiväosasto. Gamedecin roolissa operoivan pelaajan tehtävänä on ottaa vastaan monenlaista peleihin ja niiden pelaajiin liittyviä toimeksiantoja, sekä ratkaista niitä pitääkseen itsensä leivässä kiinni.

Ensisilmäyksellä Gamedecin pelillinen anti hieman säikäyttää. Kirjoitettuun tekstiin vahvasti pohjautuva rakenne tuntuu raskaalle ja entisaikojen Point-and-Click -tunnelma jäykältä. Nykypäivän vauhdikkaassa pelitarjonnassa näin hitaasti etenevää pelikokemusta ei oikein osaa enää edes odottaa. Tarinan reipas ote ja persoonallinen eteneminen kiemuroineen kuitenkin voittavat nopeasti puolelleen ja mahdollistaa uppoutumisen kiehtovaan maailmaan. Tarina käsittelee onnistuneesti niin oikean maailman kuin pelimaailman ongelmia, uskaltaen myös nauraa itselleen ja pelinkehitykselle. Pelaaja pääseekin dekkaroimaan monipuolisia pelimaailman tapauksia auki aitiopaikalta. Luettava tekstikin on maltettu pitää lyhyenä, sillä vain jo muutaman lauseen jälkeen peli antaa pelaajan valita vaihtoehdoista, mihin suuntaan viedä tilannetta. Ja juuri nämä valinnat seurauksineen tekevät Gamedecistä kiehtovan.

Tämä on mainos:
Gamedec

Gamedecin maailma reagoi vahvasti pelaajan tekemiin valintoihin. Heti alussa valittavan hahmon taustat avaavat tai sulkevat tiettyjä valintoja tarinassa. Tämän jälkeen, riippuen tehdyistä valinnoista, pelaajalle avautuu uusia mahdollisuuksia, päätelmiä ja ratkaisuja viedä tutkimuksiaan eteenpäin. Käytyjen keskustelujen ohella hahmon taidot kehittyvät, jotka vuorostaan auttavat esimerkiksi päättelemään ratkaisuja ilman, että kaikkia mahdollisia pulman palasia on edes löydetty. Peli ei myöskään vaadi viemään tarinaa tietyllä tavalla eteenpäin vaan pelaajan tekemien ratkaisujen tulokset - olivatpa ne kuinka synkeitä tai lopullisia tahansa - ainoastaan syöksevät tarinaa uuteen suuntaan, uudelleen yrittämisen sijaan. Itse esimerkiksi onnistuin tappamaan ensimmäisen toimeksiantoni kohteena olleen teinipojan valinnoillani, vaikka tutkimukseni olikin erittäin perusteellinen. Peli jatkui tästä eteenpäin antaen hahmolleni mahdollisuuden tuntea tai olla tuntematta syyllisyyttä.

Gamedecin hypetys Unreal Engine 5:n käytöstä ei ainakaan täysin välity Switch Oledilla. Pelissä näkyy rasteroidut ja suttuiset varjot sekä muutenkin hieman vanhentunut ilme. Häiritsevän kauan tilanteiden välillä kestävät lataukset kertovat karua tarinaa vanhentuneen konsolin tehoista. Pelin maailmaan on kuitenkin laitettu ajatusta, sillä yksityiskohtia riittää värikkäässä maailmassa tekemään muuten varsin paikallaan olevasta pelistä eläväisen. Julkaisu hyödyntää paljon 2D-taidetta esimerkiksi hahmovalinnassa. Graafinen ilme on tyyliltään hieman vanhahtavaa tai astetta halvempaa, mikä tosin istuu pelin henkeen varsin hyvin.

Gamedec
Tämä on mainos:

Äänimaailma on varsin vähäinen. Pelin ydin pohjautuu tekstiin, joten yksittäisiä ääniefektejä kuullaan vain vähäisessä määrin, tiettyjen tapahtumien yhteydessä. Ääninäyttely on myös vähäistä samasta syystä, ja muutamat ääneen lausutut puheet tuntuvat hieman ylinäytellyiltä, eivätkä oikein onnistu saamaan tunnelmaa kohdalleen. Musiikkia pelissä kuitenkin riittää ja kohtuullisen tasokas elektroninen orkesteritunnelmointi istuukin kivasti nähtävään maailmaan ja onnistuu tehostamaan tunnelmaa hetkellisesti.

Gamedec pääsi yllättämään vahvalla tekstisisällöllään. Hitaampaan pelaamiseen sopeutuminen vaati kuitenkin totuttelua. Vaikka tekstiä tuleekin maltillisesti ja tasapainossa omien valintojen kanssa, on peli ainakin itselleni sen verran keskittymistä vaativa, ettei uutukaista voi niellä kovin pitkinä sessioina. Onkin hyvä, että peli jakautuu karkeasti yksittäisiin etsivätapauksiin, joiden pituudet ovat sopivasti puolesta tunnista tuntiin, toimien sopivana kerta-annoksena. Mukana kannettavalla Switchillä pelattaessa Gamedecistä tulee kuin interaktiivista kirjanlukua, mikä ei ole ollenkaan hullumpaa ajanvietettä näin kesäkuumilla. Graafinen ilme tuntuu hieman vanhentuneelta, jonka myötä latausajat harmittavat entistä enemmän. Pelistä ei varmaankaan kaikille suosikkia tule, mutta täytyy myöntää, että kyllä monijakoinen tarina kiemuroineen sai itseni ainakin koukkuun.

06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
+Scifiä +Paljon mahdollisuutta vaikuttaa tarinaan +Mielenkiintoinen tarina
-
-Vanhentunut grafiikka -Pitkät latausajat -Aika raskasta pelattavaa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
GamedecScore

Gamedec

ARVIO. Kirjoittaja Ossi Mykkänen

Monisäikeinen scifi-dekkarointi toimii kuin interaktiivinen kirja - hitaasti, mutta kiehtovasti.



Ladataan seuraavaa sisältöä