Assassin's Creed Origins oli pitkäikäisen sarjan merkkipaalu, sillä se monin eri tavoin modernisoi tuttua kaavaa. Nyt Odyssey jatkaa samalla tiellä. Tulossa on avointa maailmaa, roolipelielementtejä, ja uuden paikan ohella lukuisia uusia lisäyksiä.
Heti alussa on tehtävä valinta: pelatako Alexiosilla vai Kassandralla? Assassin's Creed: Syndicatessa pelattiin sekä Jacobilla että Eviellä, mutta nyt pelataan koko pelin ajan jommallakummalla kuningas Leonidaksen jälkeläisellä. Aloitus on muutenkin kuin kreikkalainen tragedia. Lapsena pelaaja on joutunut eroon perheestään, ja toistaiseksi syyt tähän ovat vielä hämärän peitossa. Peli aloitetaan palkkionmetsästäjänä peloponnesolaissodan aikana Ateenan ja Spartan välillä. Kyseessä on siis antiikin Kreikan kulta-aika, ja samalla länsimaisen kulttuurin alkupiste. Historiallisista henkilöistä tavataan muun muassa Sokrates ja Perikles.
Vuosi on 431 eKr. eli neljä vuosisataa ennen kuin Bayek perusti veljeskunnan. Toisin sanoen nyt ei pelata assassiinina. Ainakaan toistaiseksi nähdyn perusteella käytössä ei ole myöskään huppua tai piilotettua pistoveistä, mutta muuten pelattavuus on hyvin tutun näköistä. Ei ole erityistä koodistoa noudatettavana, joten pelaaja pääsee tekemään omat valintansa. Nykyajassa jatketaan Layla Hassanin tarinaa, ja mukana on aiempaa enemmän vapaavalintaista pelaamista nykyajassa.
Odyssey on ensimmäinen Assassin's Creed, jossa on mukana erilaisia valintoja dialogin aikana. Valinnat vaikuttavat henkilöiden välisiin suhteisiin sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä samaan tyyliin kuin The Witcherissä ja Dragon Agessa. Myös romansseja pääsee yrittämään. Dialogivalintojen pääasiallinen tarkoitus on kuitenkin syventää pelaajan ymmärrystä kaikista keskeisistä henkilöhahmoista. Yksi heistä on Sokrates, joka varmaankin ajaa pelaajan hulluuden partaalle moraalisilla pohdinnoillaan. Hänen tapansa kun oli kysymyksiä esittämällä saada keskustelukumppani ajattelemaan itse asioita.
Valintojen maailma pätee myös pelityyliin ja hahmonkehitykseen. Assassin's Creed Originsin malliin mukana on kolmihaarainen kehityspuu, jossa on sekä aktiivisia että passiivisia kykyjä. Aktiiviset kyvyt on tällä kertaa annettu pelaajan itse erillisillä napeilla käytettäviksi, ja ne ovat linkissä adrenaliinipalkkiin. Muokattu järjestelmä on aiempaa mukautuvampi korostaen siten pelaajan omaa valinnanvapautta.
Useat kyvyistä ovat uusia, kuten spartalainen potku, kilpisuojauksen rikkova tekniikka ja parantuminen. Spartalainen potku on erityisen käyttökelpoinen, koska se hidastaa vastustajan liikkeitä ja luo nopeasti etäisyyttä tappelupukarien välille. Hauskinta on tietysti hiipiä pahiksen taakse ja potkaista tämä jostain korkealta alas.
Originsin viitoittamalla tiellä käytössä on Ikarus-kotka lähialueen tiedusteluun eli kohteiden merkitsemiseen, aarteiden etsimiseen ja määränpään löytämiseen. Hevosen saa paikalle viheltämällä. Hautoja kannattaa tutkia ylimääräisten kokemuspisteiden ja aarteiden toivossa. Villieläinten asuinsijoja pääsee hävittämään, ja synkronisaatiopisteet avaavat pikamatkustuspaikkoja ja päivityksiä Ikarukselle.
Testihetki kesti peräti neljä tuntia, ja pelattavana oli jakso, jolloin tarina on edennyt noin 20 tunnin ajan. Näin ollen heti alussa käytössä oli tason 18 hahmo. Demo oli rajoitettu Deloksen ja Mykonosin alueille eli suuren kartan itäosiin. Nähtävillä oli Ubisoftin mukaan "alueellista sisältöä", eli pelaaminen ei ollut osa päätarinaa. Demossa pääsi kuitenkin vapaasti tutkimaan kaikkea, mitä näillä kahdella saarella oli tarjota. Tekemisen moninaisuus on samanlaista kuin Originsissa, mutta erona ovat avoimet merialueet. Originsissa merelliset taistelut rajoittuivat ainoastaan tiettyihin tarinallisiin osiin. Odysseyssa saa oman laivan, jonka voi miehittää ja päivittää. Aluksen voi sitten viedä taistoihin Egeanmerellä.
Jokaisella alueella tai kaupunkivaltiolla on oma johtajansa. Heidät voi syrjäyttää, tai sitten heitä voi tukea taistossaan Spartaa tai Ateenaa vastaan. Tarjolla on siis palkkionmetsästäjän tehtäviä suoritettavaksi. Toimeksiantoja suorittavat muutkin, joten johtajan vihoihin jouduttuaan saattaa löytää omasta päästään palkkion, ja perästään palkkionmetsästäjiä. Bounty-järjestelmä toimii hieman samoin kuin GTA-pelien wanted-systeemi: rikoksia tehtyään on maksettava rahaa päästään luvatun palkkion poistamiseksi, ja tämä tehdään päävalikossa. Näin ollen jokaisen pelikokemus on erilainen tehtyjen valintojen ohella myös noudatetun pelityylin ansiosta.
Suurin muutos assassiinina pelaamattomuuden ohella ovat ehdottomasti suuren mittakaavan conquest-taistelut. Näissä tapahtumissa pääsee taistelemaan muiden mukana kentällä, joka muistuttaa paljon niin sanottuja Musou-pelejä. Rivisotilaiden kaaduttua vastaan asettuu "minibossi", joka esittelee itsensä asiaankuuluvan uhoavasti. Nämä suuremmat taistot tapahtuvat erillisessä osassa karttaa, mutta mukana on silti muuallakin pelissä noudatettuja elementtejä. Testihetkessä taistelukentälle tuli mukaan pelaajaa jahdannut palkkionmetsästäjä, joka oli lopulta varsinaista minibossia selkeästi kovempi vastustaja.
Koska assassiinien kunniakoodi puuttuu, tarjoilee Assassin's Creed Odyssey useita erilaisia loppuratkaisuja. Tästä Ubisoftin edustaja oli ymmärrettävistä syistä hyvin haluton puhumaan enempää. Lopetus tietenkin muodostuu sen mukaan, millaisia valintoja on matkan aikana tehnyt.
Odyssey on erittäin kunnianhimoinen teos, jonka mittakaava on Originsin luokkaa. On siis kaikki syyt odottaa ensiluokkaista pelikokemusta. Sekin on selvää, että Odyssey haluaa muuttaa Assassin's Creedin entistä enemmän syvällisen roolipelaamisen suuntaan.