Gamereactor Suomi. Katso tuoreimmat pelitrailerit mukaan lukien kuumat haastattelut suurimmista pelitapahtumista ympäri maailman. Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
arviot
Baboon!

Baboon!

Indietasoloikaksi naamioitunut keskinkertainen kännykkäpeli.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Baboon! on yhden mekaniikan varaan rakennettu vertikaalinen tasoloikka. Pelissä ohjataan veikeää apinahahmoa Tumbilia, joka liikkuu hyppimisen sijaan räjähdyksiä hyväksikäyttämällä. Tumbili osaa vain liikkua vasemmalle ja oikealle, mutta kylvämällä pommeja hän voi singota itsensä korkeuksiin. Suurin osa kentistä edetään korkeussuunnassa, eli tarkoitus on kiivetä kentän huipulle ennen aikarajan umpeutumista. Tarkkuustasoloikinnan sijaan pelissä keskitytäänkin pommien voimakkuuden ja Tumbiliin lentokulman säätämiseen. Kentät on ripoteltu täyteen vihollisia ja esteitä, joihin osuminen johtaa kuolemaan. Oikeaoppinen lentoradan arvioiminen on siis kaiken A ja O.

Pelimekaniikka muistuttaa etäisesti Sega Mega Driven klassikkosta Rocket Knight Adventures (1993), joskin vertaus on aivan liian mairitteleva. Seinien kautta itsensä kimmottaminen on monien kenttien läpäisyyn vaadittava tekniikka, mutta usein Tumbili poukkoilee ennalta-arvaamattomasti suoraan vihollisten syliin. Kerran kentässä kuoltuaan voi kytkeä päälle tähtäysavun, mutta sekään ei usein auta kimpoamisongelmaan.

Pelituntuma jättää muutenkin paljon toivomisen varaan. Koska pelaajan täytyy odottaa voimamittarin täyttymistä ennen jokaista räjähdystä, kuluu aikaa paljon paikallaan istumisessa ja odottamisessa. Minkäänlaista sulavaa ja tyydyttävää liikejatkumoa ei pääse syntymään, sillä pelaaja ei pysty liikkumaan ja tähtäämään samaan aikaan kuten vaikkapa Yoshi-hahmolla pelatessa Super Mario World 2: Yoshi's Islandissa (1995). Se kertonee aika paljon pelin tasosta, kun yli kaksikymmentä vuotta vanhat 16-bittisen aikakauden klassikot pesevät Baboon!:in mennen tullen, vaikka pelit eivät olekaan suoraan vertailtavissa. Pienet mutta ärsyttävät viat, kuten vaikka pelin pysähtyminen joka kerta pelaajan koskiessa kenttiin ripoteltuihin apukyltteihin, syövyttävät peli-iloa tehokkaasti.

Baboon!Baboon!Baboon!Baboon!

Angry Birdsin tapaiset yksinkertaiset, fysiikkapohjaiset pelit voivat olla hauskoja, mutta Baboon! epäonnistuu monestakin syystä. Peli vaikeutuu liian nopeasti, eikä korkeaa vaikeustasoa ole toteutettu mielekkäällä loogista kasvua edustavalla tavalla. Esimerkiksi alkupään pomot ovat kyllä todella yksinkertaisia toistaen samaa hyökkäyskaavaa uudelleen ja uudelleen, mutta poukkoileva päähahmo kuolee usein tahattomasti. Kentissä ei ole tallennuspisteitä, joten koko kenttä täytyy aloittaa alusta kuollessaan.

Tämä on mainos:

Omia selviytymismahdollisuuksia voi parantaa ostamalla kentistä löytyvillä banaaneilla suojaesineitä, joiden avulla pystyy tappamaan vihollisia ja keräämään heiltä esineitä. Sekin on silti leimallinen esimerkki pelin surkeasta suunnittelusta. Esimerkiksi toisessa maassa vastaan tulee kenttä, jossa on mahdoton edetä ilman taaksepäin palaamista ja puhumista kenttävalikossa hunajaa haluavalle jääkarhulle. Ja miten purkin hunajaa saa? Ostamalla kertakäyttöistä hyönteissuihketta ja tappamalla joihinkin kenttiin ripoteltuja kiiltäviä mehiläisiä tarpeeksi. Kun mehiläisiltä kerätyt vahat kiikuttaa paikalliselle kokille, saa pelaaja vihdoin hunajapurkin.

On todella turhauttavaa joutua ensin pattitilanteeseen ja palata sen jälkeen pelaamaan uudestaan jo aiemmin selvitettyjä kenttiä. Vaikka nämä etenemisen myötä avautuvat uudet pommityypit lisäävät pelin mielekkyyttä, eivät ne riitä nostamaan Baboon!:ia siedettävälle tasolle. Sen flash-animaatiomainen ulkokuori ja köykäinen pelimekaniikka kielivät mobiilipelimäisestä suunnittelusta. Toisaalta peli on liian vaikea ja hidastempoinen ollakseen edes hyvä kännykkäpeli. Pakolliset tarinakohdat ja liian pitkät kentät estävät Baboon!:ia kilpailemasta nopeasti pelattavien ajanvietepelien kanssa, kun taas konsolipelimarkkinoilla sisällön vähyys ja syvyyden puute saavat sen kalpenemaan muiden ladattavien pelien rinnalla. Baboon!:in kantamekaniikassa on potentiaalia, mutta siihen se jääkin.

Baboon!Baboon!Baboon!Baboon!
HQ
Tämä on mainos:
03 Gamereactor Suomi
3 / 10
+
Paikoitellen hassu/söpö ulkokuori, musiikki menettelee...
-
... kunnes se rupeaa rasittamaan, saman kentän uudelleenyrittäminen rupeaa nopeasti ärsyttämään, konsoli- ja mobiilipelisuunittelun huonot puolet samassa paketissa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Baboon!Score

Baboon!

ARVIO. Kirjoittaja Aleksi Kesseli

Indietasoloikaksi naamioitunut keskinkertainen kännykkäpeli.



Ladataan seuraavaa sisältöä