Baldur's Gate III -kehittäjä Larian Studiosin julkaisupäällikkö Michael Douse on ilmaissut huolensa pelialan enenevästä kahtiajakautumisesta. Kasvava juopa eri pelityyppien ja liiketoimintamallien kesken uhkaa muodostaa "me vastaan ne" -ajattelumaailman niin pelaajien kuin pelinkehittäjienkin keskuudessa.
Pelin julkaiseminen vuonna 2025 ja siitä eteenpäin tulee olemaan haastavaa, sillä alan jakautuminen tihkuu kaikkialle. On mahdotonta miellyttää kaikkia eri ryhmittymiä, ja alati kasvava yksilöllisyyden korostaminen on luonut "maailman täynnä k-päitä".
Douse painottaa monimuotoisuuden tärkeyttä pelinkehityksessä, ja peräänkuuluttaa molemminpuolista kunnioitusta ja ymmärrystä eri toimijoiden kesken. Baldur's Gate III on esimerkki pelistä, joka uskalsi kokeilla ja uhmata odotuksia.
"I think the increasing obsession individualism has created a world where everyone is defending their corner, believing they are right. It has increased the perception of "otherness" and everyone basically wants to find an eco-chamber to feel safe in, which I can understand (for both good and bad reasons, I'm not judging anyone)"
"This is now the reality. In an industry where high risk = pleasing everyone, it is basically antithetical to success. I also believe in individualism (be whoever you want to be, as long as it doesn't hurt anyone else), but division has created a world of assholes"