Summer of Arcade avautui heinäkuussa Super Giant Gamesin Bastionilla. Se on toimintaroolipeli, joka pursuaa tyyliä, mutta joka tarjoilee myös sangen vankkaa pelattavuutta.
"Hän latasi pelin Xbox Live Arcadesta, ja hän alkoi uudelleenrakentamaan Bastionia."
Ensimmäinen silmään tai korvaan pistävä asia Bastionissa on sen omalaatuinen tarinankerronta, joka seuraa pelaajaa pelin lävitse. Kertojaääni kommentoi kaikkea mitä teet, isoa tai pientä. Se on omaperäinen lähestymistapa, mutta joskus se tekee vaikeaksi tarinan pieniin yksityiskohtiin keskittymisen. Tarina on monikerroksinen, joten sinun ei tarvitse omaksua sitä kokonaan nauttiaksesi siitä. Välillä on silti ikävä hukata yksityiskohtia taistelun tiimellyksessä.
"Poika heräsi kiveltä."
Bastion hakee inspiraationsa japanilaisten roolipelien perinteistä, ainakin tarinansa puolesta. Olet nuori poika jonka olkapäille kohtalo on kasannut maailman uudelleenrakennustyön Calamitynä tunnetun katastrofin jäljiltä. Bastion on eräänlainen keskus, jota sinä päivität rakennuksilla, jotka puolestaan antavat hallinnoida asioita kuten ominaisuuksia kohottavia juomia, aseita, jne. Bastionista lähdetään erilaisille tehtäville, joiden tavoitteena on hankkia materiaaleja uudelleenrakennukseen. Matkalla törmätään eloonjääneisiin ja todisteisiin, jotka kertovat totuuden Calamitystä.
"Peli paljastui omintakeiseksi toimintaroolipeliksi"
Ytimessään Bastion on toimintaroolipeli. Leikkaat tiesi vihollisten rivistöjen lävitse, jotka nousevat samaan aikaan kun kulkemasi polku nousee tyhjyydestä. Useimmista genren peleistä poiketen Bastion vaatii pelaajaa olemaan aktiivisempi, ja varustamasi aseet ja välineet vaativat omat erityiset taktiikkansa. Uudelleenpelattavuudessa ja haasteissa piisaa, ja niitä saat lisää aktivoimalla erityisiä idoleita pyhäkössäsi. Numeroiden sijasta Bastion asettaa pelattavuuden ja pelimekaniikat etualalle. Keräät toki kokemuspisteitä ja tasoja matkallasi, mutta ne eivät ole koskaan pelin pääasiallinen motivaattori.
"Poika käänsi päätään ja katsoi kaunista maailmaa."
Vaikka Bastionin maailma onkin kokenut jonkinmoisen maailmanlopun, on se edelleen todella nätti. Jälleen kerran vaikuttaa siltä että inspiraatio on tullut Japanin suunnalta. Vaikka tyyli ei välttämättä saakaan palkintoja omaperäisyydestä, siinä on silti riittävästi omaa fiilistään ettei se tunnu vanhan uusinnalta. Kyseessä on enemmänkin kunnianosoitus.
"Poika huomautti ettei kaikki ollut täydellistä."
Vaikka Bastion piti hymyn naamallamme alusta loppuun saakka, olisi joitain asioita voitu tehdä siinä paremminkin. Saatat tippua Bastionissa kielekkeiltä, koska reunaa on joskus vaikea hahmottaa. Joskus viholliset karkaavat ruudun ulkopuolelle, eikä puoliautomaattinen tähtäysjärjestelmä ole aivan toiveidemme mukainen. Ehkäpä tämä ei olisi häirinnyt niin pahasti jos Bastion olisi perinteinen toimintaroolipeli, mutta koska siinä keskitytään niin paljon pelimekaniikkaan, nousevat myös ongelmat kirkkaammin pintaan. Suurin osa musiikista ja ääniefekteistä on komeaa, mutta poikkeuksiakin löytyy, ja etenkin yksi musiikkikappaleista oli ala-arvoinen. Silti, Bastion on hieno aloitus Summer of Arcadelle. Se on täydellisen kokoinen ladattavaksi peliksi, ja on pätevyydessään samalla tasolla PSN:n ja Liven parhaiden tarjokkaiden kanssa.
"Pohtien saavutustaan poika tiesi että Summer of Arcade on päässyt hyvään alkuun."