EA ja DICE kutsuivat meidät pelaamaan Battlefield V:tä kahdeksi päivää ennen kuin viralliset palvelimet avattiin, joten tämä arvio pohjautuu puhtaasti tuohon kokemukseen, ja arvosana perustuu olettamukseen että pelin palvelimet toimivat niinkuin pitääkin.
Battlefield V on monin tavoin suora jatko-osa Battlefield 1:lle. Ensimmäinen ero pelien välillä on, että nyt olemme keskellä toista maailmansotaa. Vaikka ensisilmäyksellä Battlefield V on helppo tunnistaa sarjan peliksi, pintaa syvemmältä löytyy mielenkiintoisia pelimekaniikkauudistuksia. Peli tuntuu anteeksiantavammalta nyt. Aseiden rekyyli tuntuu paremmalta ja luodin lentomatka on helpompi ennakoida, joten peli ei tunnu yhtä sattumanvaraiselta kuin edeltäjänsä. Luodit kulkevat nopeammin ja aseita voi myöskin vaihtaa nopeammin. Koko pelituntuma on tiukempi ja Call of Dutymäisempi kuin ennen. Tämä tekee Battlefield V:n pelaamisen aloittamisesta helppoa, mutta samalla antaa eliittipelaajille uusia lähestymistapoja. Se on hyvä asia, mutta sivuvaikutuksena kuilu hyvien ja vähemmän taidokkaiden pelaajien välillä kasvaa huomattavasti.
Kaksi tärkeää uudistusta Battlefield V:ssä ovat uusi linnoitusmekaniikka ja rajoitettu panosmäärä sekä terveysmittari joka ei lataa itseään. Linnoitusmekaniikka mahdollistaa strategisten pisteiden vahvistamisten hiekkasäkkien, piikkilangan ja panssarin avulla. Terveysmittari ei enää regeneroidu automaattisesti, vaan parantumiseen tarvitaan ensiapupakkauksia. Sen jälkeen kun oma on käytetty, on tiimin lääkintämiehen varassa saadakseen uuden. Sama pätee panoksiin; niitä on rajoitettu määrä, ja pelaajien täytyy täyttää ammusvaraintojaan asemilla pitkin kenttää. Tämän lisäksi tukihahmolla pelaavat voivat lääkintämiesten tapaan heittää panoksiaan tiimitovereilleen. Panokset voivat loppua kesken tiukan paikan, mikä luo uuden stressielementin pelaajalle ja lisää taktisen kerroksen taisteluihin.
Sen lisäksi että aseiden tuntua ja sitä miten resurssit toimivat on muutettu, myös pelin pelaajaluokkia ja heidän välistä dynamiikkaa on muutettu. Perusrakenne on silti sama - löytyy Hyökkäys, Lääkintämies, Tuki ja Tiedustelija, mutta monipuolisen tiimin valitseminen on tärkeämpää kuin koskaan, jotta tiimisi voi hyötykäyttää ominaisuuksia kuten vihollisten merkkaamista, tankkien räjäyttämistä sekä syntypisteiden asettamista strategisille paikoille.
Hyökkäysluoka on nimensä mukainen, he saavat mukaansa räjähteitä joilla voi tehdä vahinkoa kulkuneuvoihin. Lääkintämies pitää huolen siitä, että tiimitovereilla on ensiapupakkauksia. Tuki antaa tulitukea jolla voi pelastaa tiimikavereita tai rikkoa vihollisten suojaa kun taas Tiedustelija merkkaa ja napsii vihollisia kaukaisuudesta. Kaikenkaikkiaan systeemissä on paljon syvyyttä ja jotain jokaiselle pelityylille.
Battlefield V:ssä on tärkeämpää kuin koskaan ennen pelata neljän pelaajan joukoissa. Siihen myös kannustetaan hanakammin. Esimerkiksi jokainen joukkueen jäsen voi tuoda kaatuneen sotilaan eloon (ennen vain lääkintämiehet pystyivät tähän). Tämä tekee alueiden valloittamisesta helpompaa jos kommunikoit taistelutovereidesi kanssa. Voittavan puolen tiimi yleensä koostuu ryhmistä hyvin keskenään pelaavia joukkueita jotka tukevat toisiaan. Kuten Battlefield 1:ssä, joukkueen jäsenillä on se etu, että he voivat uudelleensynnyttää toisiaan, millä voi olla ratkaiseva vaikutus kontrollipisteiden valloittamisessa Conquestissa tai alueiden puolustamisessa Suur-Operaatioissa. Jokaisella joukkueella on kyky kutsua vahvistuksia paikalle kun tietty määrä pisteitä on kerätty, aivan kuten killstreakit toimivat Call of Duty -peleissä. Apuun voi kutsua erikoistankkeja, V2-raketteja tai tarvikkeita. Tämä ominaisuus tuo peliin lisää syvyyttä, varsinkin ottelun lopulla hyvin sijoitettu raketti-isku voi olla ratkaiseva tekijä voiton tai tappion välillä.
Mitä tulee pelimuotoihin, Conquest teki paluun ja tuntuu samalta kuin aina ennenkin - laajoilla kentillä taistellaan kontrollipisteiden omistuksesta. Tiimi joka kontrolloi suurinta osaa alueista kauiten voittaa. Battlefield V:ssä Operaatiot ovat vaihtuneet Suur-Operaatioihin, joihin on ripoteltu tarinallisia ja mekaanisia muutoksia. Yksi tiimi hyökkää eri kohteen, kuten vaikka ilmapuolustustykkien, kimppuun samalla kun toinen tiimi koittaa puolustaa kohdetta. Ottelu voi muuttua eri kohdissa ja tilanne heittelee jatkuvasti. Se on kuin sekoitus Rush ja Conquest -pelimuotoja ja se on hyvin nopeatempoinen ja addiktoiva lisä peliin. Pelit tuppaavat olemaan aika pitkiä tosin, joten tämä pelimuoto ei sovi kiireisille. Loput pelimuodot ovat hyvin tavanomaisia, mitä nyt räiskintäpeliltä voi yleensäkkin odottaa.
Julkaisuversio kärsii kuitenkin hieman sisällönpuutteesta. Pelimuodot kuten Rush ja Battle Royale puuttuvat viellä. Yksinpelattavia War Stories -kampanjoita löytyy neljä (yksi tulossa myöhemmin). Nämä kampanjat koostuvat tarinoista jotka esittelevät sotaa eri näkökulmista, vieden pelaajan Norjan vuoristoista Pohjois-Afrikan hiekkadyyneihin. Nämä ovat ihan kelpo viihdettä, mutta mitään perinteistä laajaa yksinpelikampanjaa ei niiltä kannata odottaa, ne pikemminkin tutustuttavat pelaajan pelimekaniikkoihin harjoituksena nettipeliä varten.
Battlefield V:n etenemisjärjestelmä tuntuu paljon kehittyneemmältä kuin edeltäjänsä. Kaikki aseista hahmomalleihin ja vaatteisiin avataan hiljattain. Jos haluat pukea tavallisen saksalaissolttusi natsiksi, se onnistuu. Aseille löytyy eri tähtäimiä, skinejä ja niin edelleen. Vaikka asevalikoiman olisi suonnut olevan laajempikin, tarjolla olevaa arsenaalia on hauska käyttää ja aseiden opetteleminen on tyydyttävää.
Toinen syy miksi pelin sisältö tuntuu vähäiseltä on se, että EA ja DICE halusivat tehdä Battlefield V:stä niinkutsutun "Live Pelin"; palvelun joka kehittyy jatkuvasti ajan myötä ja jota päivitetään uusilla tapahtumilla. Palvelun nimi on Tides of War, se on täysin ilmainen ja se tarjoaa uutta sisältöä jatkuvasti. Tietenkin on vaikea viellä sanoa kuinka paljon lisäsisältöä nämä päivitykset tulevat tuomaan peliin loppujen lopuksi, tällä hetkellä pelin voi arvioida vain siinä tilassa missä se ilmestyy. Kaikki tuleva sisältö tulee kuitenkin olemaan ilmaista, mikä on mukava kuulla. Nyt tarjolla oleva sisältö on kuitenkin hyvin laadukasta; pelin kartat ovat laajoja, monipuolisia ja hyvin suunniteltuja ja ne ovat tuhottavissa, tarkoittaen sitä, että kentän alussa pystyssä oleva tarkka-ampujatorni saattaa olla murusina loppua kohden.
Ei varmaan tule yllätyksenä, että Battlefield V:n grafiikat ovat uskomattoman näyttävät. Välillä tekee mieli vain istua ja tuijottaa kun kipinät lentävät juostessa pitkin tuhottua osaa Rotterdamista tai kun näkee kuinka lumi tipahtelee katolta johon osui kranaatti. Pelin audiovisuaalinen anti on kerrassaan mahtavaa. Tankin konekiväärista tippuvien hylsyjen kilahdus kun ne iskeytyvät vasten kovaa metallipintaa, tykistötulen jyminä kaukaisuudessa, haavoittuneiden sotilaiden huudot... peli onnistuu luomaan todella todentuntuisen äänimaailman. Musiikki osaa olla mahtipontista oikeilla hetkillä ja hiljaista silloin kun sen kuuluukin olla.
Battlefield V on todella hyvä peli. Kaikki työ jonka DICE pisti ydinmekaniikkojen hienosäätämiseen oli sen arvoista, sillä pelituntuma on parempi kuin missään muussa sarjan pelissä vuosiin. Peli tuntuu taitopohjaisemmalta. Tämän lisäksi uusi painoarvo tiimityön tärkeydellä on tervetullut muutos. Jos jotain negatiivista pitää nostaa esille, peli kaipaisi lisää sisältöä, minkä lisäksi jotkut ottelut kestävät liian pitkään. Tähän kuitenkin tulee helpotusta ajan myötä, kun peliin päivitetään lisäsisältöä. Onneksi Tides of War ei maksa mitään! Battlefield V on pakkohankinta monipelifaneille.