HUOM! Vaikka teksti voi vaikuttaa arvostelulta, sitä se ei varsinaisesti ole, vaan kirjoittelen tässä ylipäätään ajatuksiani WRC Generationsista, josta en vielä pelannut murto-osaakaan läpi.
Perinteisesti olen lukenut enemmän romaaneja kuin novelleja, enkä ole arastellut silloinkaan, kun tarinassa on enemmän kuin 1000 sivua. Päätin kuitenkin lukea yleissivistykseksi Edgar Allan Poen (1809-1849) Kootut kertomukset, johon on suomennettuna laitettu kaikki kirjoittajansa novellit. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kaikki tarinat ovat omia itsenäisiä kokonaisuuksiaan, ja yllättäen tämä osoittautui ongelmalliseksi.
Viimeisten vuosien aikana olen syystä tai toisesta keskittynyt ennen kaikkea Pohjois-Amerikan alueen historian lueskeluun, ja perehtynyt amerikkalaisten kirjailijoiden tuotantoon. Kaiken aikaa olen tiennyt sen, että jossain vaiheessa haluan perehtyä myös venäläiseen menneisyyteen hieman paremmin. En halunnut päästää itseäni helpolla, joten aloitin lukemalla rapia 900-sivuisen tietokirjan Romanovit 1613-1918. Kyseisen suvun tsaarit hallitsivat Venäjää yli 300 vuotta, ja ymmärrettävästi tuon ajan pitkä varjo vaikuttaa edelleenkin Venäjällä.
Niin elokuvien, TV-sarjojen kuin videopelienkin suhteen on jo useita vuosia eletty aikaa, jolloin viihdettä on tarjolla liikaa. Vaikka käyttäisi kaiken valveilla oloaikansa mielenkiintoisen viihteen kuluttamiseen, ei vielä silloinkaan saisi kaikkea katselluksi ja pelatuksi. Samalla jäisi tietysti se oma elämä kokonaan elämättä.
Xbox 360 julkaistiin loppuvuodesta 2005 ja lisäsi mukaan ominaisuuden, joka muuttaisi videopelaajien käytöstä pysyvästi. Ennalta määriteltyjä suoritteita tekemällä avautuisi saavutus tietyn pistearvon kera, joka näin ajan kanssa kerryttäisi käyttäjän gamerscoren alati korkeammaksi. Saavutukset eli achievementit saivat pelaajat tekemään mitä kummallisimpia temppuja ihan vain tietyn saavutuksen auki saamiseksi. Valve lisäsi vastaavan järjestelmän PC-pelien jakelualusta Steamiin 2007, ja perässä tuli Sonyn Playstation 3 heinäkuun alussa 2008. Näin ollen Playstationilla jahdataan vielä nykyäänkin trophy-palkintoja, ja halutuin on platinapokaali. Sen saa auki sitten, kun kaikki muut pokaalit on jo avattu.
Vuosituhannen alku oli elokuvissa tunnetusti tietokoneanimaation esiinmarssin aikaa. Atlantis - kadonnut kaupunki sisälsi tosin vielä paljon perinteisempääkin animaatiota.
Kirjoitin joulukuussa 2011 Gamereactorille arvion Joe Johnstonin ohjaamasta elokuvasta The Wolfman, ja annoin numeroksi täyden kympin. Näihin päiviin asti minulle on kuittailtu asiasta. Pätkääkään en silti kadu, ja olen arvion kirjoittamisen jälkeen katsellut saman elokuvan uudelleen ainakin kaksi kertaa.
Pitäisikö pelin kaapata pelaajansa mukaan heti, vai vasta myöhemmin? Tähän kysymykseen voi vastata perustellusti kahdella täysin vastakkaisella tavalla.
Pelikonsolit ovat jo vuosia sitten muuttuneet sosiaalisiksi viihdekeskuksiksi. Tämä tarkoittaa sitä, että laitteen käynnistyessä ruudulla näkyy jos jonkinlaista mainosta, ja siinä sivussa ilmoituksia pelikavereiden tekemisistä. Jos tapana on vielä olla aktiivinen jossakin verkkopelissä, alkaa pian näkyville pompahdella pelikutsuja kavereilta. Kaikki tämä on nykyaikaa, ja muihin yhteydessä oleminen on hieno asia. Joskus on kuitenkin hyvä pysähtyä, ja kokea hetki vain ja ainoastaan pelin kanssa kahdestaan ilman, että muu maailma millään tavalla muistuttaa olemassaolostaan.
Menneellä viikolla tein havainnon: jo kohta 20 vuoden ajan uusi konsolisukupolvi on merkinnyt samalla tarvetta hankkia uusi televisio. Silloin joskus wanhoina hywinä aikoina näin ei ollut, vaan samaa kuvaputkitelevisiota pystyi käyttämään jopa vuosikymmenestä toiseen. Koen itseni niin sanotusti ”xbotiksi”, joten käytän seuraavassa esimerkkinä Microsoftin konsoleita.
Biowaren alkuperäinen avaruusooppera Mass Effect julkaistiin kolmessa osassa vuosina 2007, 2010 ja 2012. Toukokuun puolivälissä 2021 maailmalle annettiin koko paketti yhtenä paranneltuna kokoelmana nimellä Mass Effect: Legendary Edition. Kyseessä on muisto siitä, millaista videopelaaminen voi parhaimmillaan olla. Ja millaista se voisi ehkä vielä joskus taas uudestaan olla.
Tutustuin verkkopelaamisen iloihin verrattain myöhään ottaen huomioon, miten pitkään olen videopelejä harrastanut. Vuonna 2007 julkaistiin Call of Duty 4: Modern Warfare enkä halua tietää, kuinka monta tuntia vietin juuri verkkopelin parissa. Tästä alkoi vajaan kymmenen vuoden mittainen jakso, jolloin panostin vaihtelevasti nimenomaan kilpailulliseen pelaamiseen. Suosikikseni valikoitui Gears of War, joskin välillä kokeiltiin myös Call of Dutya ja Haloa. Listatuista peleistä voi jo päätellä sen, että vielä tänäänkin miltei kaikki pelikaverini ovat Xboxin puolelta mukaan tarttuneita.
Ajattelin kirjoittaa näin otsikkoni teemasta. Tosiaan kun konsoleista takuu loppuu niin mitä sitten jos konsoli hajoaa ja on itsellä joku haisu mistä se johtuu. Itsellä tuos aikanaan hajosi ps4 pro ja ongelma oli selvä että kovalevy levis. No eihän siinä muuta kuin tarkistamaan oliko takuuta vai ei. No takuuta ei ollut niin googletin kyseisnen konsoli mallin purku tiedot miten puretaan. Siinä samal puhdisti konsolista pölyt pois. No rikkinäinen kovalevy irti vaan uusi toimiva paikalle. Samalla perehdyin lämpötahnojen vaihtoon eli vaihdoin ihan tahnat mx-4 arcticin tahnoihin. Sit vaan konsolin kasasin takaisin taas samaan näköön mitä se oli ennen purkua. Käyttöjärjestelmän asennus usbilta vaan ja kone oli taas kunnossa. No jonkin aikaa varmistelin että kone on kunnos ja pelittää miten aikasemminkin. Sit myinkin konsolin pois ja alkoi ps5 konsolin odottelutu että voi hakea. Vanha konsoli meni perheen käyttöön eikä mitään negatiivista ole kuulunut siitä että konsoli ei olisi toiminut. Korjaus settinä käytin iFixit korjaus settiä jonka saa ostettua vaikka Jimss:stä.
Microsoft lanseerasi vuonna 2005 Xbox Liveen niin sanotun gamerscoren, jota kartutetaan achievement-saavutuksilla. Tämä tarkoittaa sitä, että pelissä erityisiä suoritteita tekemällä avataan saavutuksia, joille on annettu jokin pistearvo. Perinteisesti yhdestä pelistä saatava enimmäispistemäärä on ollut 1000 gamerscorea. Vuonna 2007 Valve lisäsi vastaavan järjestelmän PC-pelien jakelualusta Steamiin, ja vuonna 2008 Sony lisäsi mukaan trophyt eli pokaalit. Se kaikkein tavoitelluin on platinapokaali, joka aukeaa vasta sitten, kun kaikki muut pokaalit (eli ne saavutukset) on kyseisessä pelissä avattu.
Uusi ja odotettu konsolisukupolvi käynnistyi marraskuussa 2020, kun sekä Sony (Playstation 5) että Microsoft (Xbox Series X ja Xbox Series S) lanseerasivat uudet tehokonsolinsa. Koko vuoden ajan koronaviruksen aiheuttamat rajoitustoimet olivat haitanneet uusien konsolien valmistus- ja jakeluprosessia. Siksi pitkin vuotta esiintyi arveluja, että julkaisua saatetaan lykätä vuoden 2021 puolelle. Näin ei kuitenkaan tapahtunut.
Blogiani seuranneet ovat varmasti huomanneet, että pelien ohella olen kiinnostunut historiasta. Vaihtelevasti teinistä asti minua on kiinnostanut myös Suomen historian ne sotaisat ajat. Väinö Linnan Tuntemattoman sotilaan luin ensimmäisen kerran 12-vuotiaana, enkä tykännyt yhtään. Silloin siis. Täällä Pohjantähden alla oli vuorossa muutama vuosi sitten, ja olihan se hyvä.
Päivitin tuossa profiilia ja tuli sinne laitettua uuden kasatun PC:n specsit ja setupit. Suurin osin itse mietitty, mutta toki otin vinkkejä vastaan jossain osa valinnoissa. Suurimmat päätökset osissa ja koneen ulko
Olen lukenut Aku Ankkaa niin kauan kuin jaksan muistaa - jo ennen kouluun menoa luultavasti. Lapsuudenkotiin lehti tuli ainakin siihen asti kun pääsin 9.luokalta. Sen jälkeen olen lukenut lehteä paljolti kirjastossa - kunnes koronaepidemian suljettua kirjastot siirryin tilaajaksi. Tilauksen myötä sain käyttööni myös Aku Ankan digipalvelun, jossa on kaikki ikinä ilmestyneet Akut vuodesta 1951 sekä Taskarit vielä päälle.
Videopelejä julkaistaan enemmän kuin koskaan, ja ne tarjoavat enemmän sisältöä kuin koskaan. Näistä syistä johtuen oletin, että lukumäärällisesti pelaamani pelit ovat vähentyneet, ja vastaavasti käytän enemmän aikaani yksittäisen pelin parissa. Ryhdyin heti vuoden 2019 alussa pitämään kirjaa siitä, mitä kaikkea olenkaan pelannut. Kirjasin muistiin ainoastaan ne pelit, joihin voin sanoa aidosti perehtyneeni. En siis ottanut mukaan lyhyitä yhden illan testailuja. Ymmärrän toki sen, etten edusta keskivertopelaajaa monessakaan mielessä.
Haluan osoittaa kiitokseni omille peruskoulun ja lukion opettajilleni. En aina osannut heidän työtään arvostaa silloin kloppina, mutta nyt ymmärrän monta asiaa paremmin.
Tänään on ollut ihan hyvä päivä. Aluksi pelasimme vähän counter strikeä kavereiden kanssa, jonka jälkeen valitsin vaatteita Berliinin Major-turnausta varten. Olen siis menossa katsomaan majoreita kavereiden kanssa, hui kuinka jännää! Valitettavasti rekisteröityminen turnaukseen ei mennyt omalta osalta ihan nappiin, joten nimeni on Petteri Heinonen.
Alkuvuodesta 2018 otin työn alle Nintendo Switchin yksinoikeuspeli Xenoblade Chronicles 2:n. Pääsin kuin pääsinkin loppuun saakka, ja itsenäinen Torna - The Golden Country -lisäosa mukaan lukien aikaa prosessi otti 165 tuntia. Olen yli vuoden ajan tiennyt, että jossain vaiheessa palaan niin sanotusti astialle, ja aloitan pelin alusta kaikilla kerätyillä tavaroilla, kokemuspisteillä ja muilla herkuilla. Toisin sanoen aloitan vielä joskus New Game Plussan. Kesällä on hieman hiljaisempaa pelijulkaisuissa, joten juhannuksen alla 2019 oli mitä parhain hetki lähteä uudelleen Alrestin maailmaan.
Japanilainen Dark Souls -peleillään maailmanmaineeseen noussut From Software julkaisi uuden pelinsä Sekiro: Shadows Die Twice 22. maaliskuuta 2019. Samuraiseikkailu sovitti monia niin sanotuista Soulsborne-peleistä tuttuja kuvioita uusiksi, mutta se keskeisin tekijä pidettiin ennallaan. Sekiro vaatii pelaajaltaan paljon, ja tarjoaa vastineeksi mieleen painuvan pelikokemuksen monine onnistumisen tunteineen.
Olen jonkin aikaa miettinyt, millä tavalla niin sanotusti hoidan asiani, kun seuraava konsolipolvi ennen pitkää alkaa. Olen tullut siihen tulokseen, että ainakin yhdellä alustalla kokeilen siirtyä kokonaan digitaaliseen pelaamiseen. PC-pelaajat ovat tätä tietysti harrastaneet jo vuosikausia.
Veli tuli tuossa käymään. Istuttiin iltaa ja kokattiin. Mä tein meille "alkumaljat" kieltolain ajan hengessä - löysin reseptin yhdestä aikoinaan ostetusta Ilta-Sanomien historialehdestä jonka aiheena oli kieltolaki. Reseptiä olen kuitenkin hieman muokannut "nykyaikaisemmaksi" - alkuperäisissä kieltolain ajan drinkeissä alkoholi oli yleensä 96-prosenttista pirtua, mutta itse käytän tässä versiossa Finlandia Vodkaa (40%). Mulla ei myöskään ole varsinaisia baarimittoja käytössäni joten olen muuntanut mittayksiköt tavallisille keittiön mittalusikoille (1 cl = 10 ml). Mut tässäpä tämä resepti nyt olis. Kokeiltiin veljen kaa ja hyvä tuli:
Nintendo ei tunnetusti ole loistanut verkkopalveluissaan. Joskus muinoin Wiin kaverilistalleni taisi päätyä peräti yksi kaveri, ja hänenkään kanssaan emme koskaan verkon välityksellä pelanneet. Samalla sohvalla illanistujaisissa kyllä senkin edestä. Wii U:n ohitin kokonaan, joten olen hyvin innoissani huhuista julkaista Wii U -pelejä Switchille.
Perehdyttäessä Suomen ja muun Euroopan historiaan viimeisen 150 vuoden aikana nousee varsin nopeasti esille nimi Carl Gustaf Emil Mannerheim (4.6.1867-28.1.1951). Hänen ruotsinkielinen sukunsa aateloitiin Suomen kuuluessa osaksi Ruotsin valtakuntaa. Mies itse puolestaan syntyi Suomen ollessa itsehallinnollinen osa Venäjän keisarikuntaa. Mannerheim palveli 30 vuotta Venäjän armeijassa, ja pääsi näin kokemaan niin ensimmäisen maailmansodan kuin Venäjän vallankumouksenkin 1917. Saman vuoden joulukuussa hän palasi takaisin Suomeen, muodosti valkoisen armeijan ja johti sen voittoon punaisia vastaan Suomen vuoden 1918 sodassa. Maailmansotien välisenä aikana Mannerheim toimi muun muassa Punaisen ristin puheenjohtajana ja perusti nimeään kantavan lastensuojeluliiton. Toisen maailmansodan edellä Mannerheim pyrki varustamaan itse luomaansa armeijaa valmiiksi tulevaa mittelöä varten, ja vuodet 1939-1945 mies toimi Suomen Puolustusvoimien ylipäällikkönä toisessa maailmansodassa. Usein Mannerheimin ansioksi luetaan myös Suomen irrottaminen sodasta, ja samalla luotiin pohja sille yhteiskuntajärjestykselle osana muuta Eurooppaa, jonka jäljet ovat vieläkin nähtävissä. Toisin sanoen pelkästään Mannerheimiin perehtymällä on mahdollista muodostaa varsin kattava kuva Suomen ja koko Euroopan lähihistoriasta.
Tässä merkinnässä pyrin antamaan vinkkejä piirustuksen keskilinjan ja keskipisteen määrittämiseen ja vähän muustakin. Lähteinä on käytetty Bert Dodsonin kirjaa Piirustustaidon avaimet (Gummerus, 2004) sekä José M. Parramónin kirjaa Piirustustaidon kirja (WSOY 1989).
1900-luvun alkupuoliskon eräs merkittävimmistä suomalaisista on varmasti vanhoilla päivillään Suomen marsalkaksi nimitetty Carl Gustaf Emil Mannerheim (1867-1951). Suomen itsenäisyyden juhlavuonna on kirjakauppoihin tullut melkoinen määrä niin uusia kirjoja kuin uusintapainoksia hieman vanhemmista teoksista. Ne joita asia ei ihan niin paljoa kiinnosta, saavat perustiedot vaikka Wikipediasta.
Viimeiset pari vuotta ovat suorastaan hellineet pelaavaa kansaa. Jo kuluva vuosi on tuonut ulottuvillemme sellaiset merkkitapaukset kuin The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Horizon: Zero Dawn, Mass Effect: Andromeda ja Nioh. Hieman kauempaa tulee muistaa Dark Souls III, Bloodborne, Final Fantasy XV, The Witcher 3 ja Alien: Isolation.
HUOM! SPOILERIVAROITUS! Jos et ole katsonut 18.1.2017. esitettyä aloitusjaksoa, älä lue seuraavaa kappaletta pidemmälle! Palaa tekstin pariin vasta, kun olet esim. MTV Katsomosta katsonut avausjakson "Yläilmoihin"
Voin viimeistään näin vuoden viimeisten päivien ollessa käsillä ilokseni todeta, että 2016 oli erittäin kova vuosi musiikin suhteen. Loistavia levyjä julkaistiin jatkuvasti, ja välillä oli vaikeaa edes pysyä mukana, kun uusia kuuntelemisen arvoisia julkaisuja työnnettiin ulos sellaista tahtia. Tässä blogissa minä kerronkin kymmenestä kovasta levystä, jotka tämän muuten vähemmän onnistuneen vuoden aikana iloksemme saatiin pihalle stimuloimaan kuuloelimiämme ja lisäämään dopamiinin eritystä. Kyse ei ole varsinaisesta top 10 -listasta, sillä en olisi mitenkään saanut laitettua levyjä järkevään järjestykseen enkä edes näe, mitä järkeä siinä olisi ollut. Oli itse asiassa aika vaikeaa saada rajattua vain kymmenen albumia, joiden nimen päästin tuleville riveille. Lista olisi kuitenkin muuten vain venynyt kohtuuttomasti, jos en olisi vain kylmästi katkaissut sitä kymmeneen.
...päättyy aikanaan. Olen työskennellyt Gamereactorin päätoimittajana nyt noin kuusi ja puoli vuotta. Aika on ollut parhaillaan äärimmäisen antoisaa ja siitä on iso kiitos kaikille mahtaville GR:n yhteisön jäsenille sekä toimituksessa auttaneille avustajille, moderaattoreille ja toimittajille. Mukaan on mahtunut 37 paperilehteä 2010-2015 (tsekkaa täältä) ja peräti 6103 uutista, artikkelia, ennakkoa ja arviota! Siinäpä on hommaa riittänyt ja joskus vähän liikaakin pienelle toimitukselle. Onkin pakko myöntää, ettei siihen olisi yksin pystynyt ja sen takia erityiskiitos GR:n entisille työkavereille Kimmolle, Mikalle ja Leeville.
Kummoinen kirjoittaja minä en todellakaan ole, mutta halusin tuoda omia kokemuksia neljän kuukauden striimaamisen jälkeen. Striimien avulla olen tavoittanut monenlaista ikäluokkaa mistä olen suurimmaksi osaksi yllättynyt. Aluksi kuvittelin, että striimiäni tulisi katsomaan peruskouluikäiset ja suurimakksi osaksi giveawaytten perässä, mutta kävikin toisin. Muutamia ulkomaalaisia ja keskisuuria suomalaisia olen tavoittanut striimien kautta jotka ovat tulleet kannustamaan ja jatkamaan eri tavoin ja antaneet muuten positiivista palautetta. Peruskävijät ovat jo pikku hiljaa alkaneet muodostumaan ja striimien aikana ei tarvi enään rupatella tyhjälle chattiruudulle.
Tässä merkinnässä annan (tai ainakin yritän) piirtäjille erilaisia pikku vinkkejä, joilla piirtämisestä (toivon mukaan) pitäis tulla selvempää ja helpompaa. Osan olen keksinyt itse, jotain olen piirustuskurssilla oppinut, ja lisäksi referoin hieman suomeksi näitä kolmea englanninkielistä tutoriaalia: http://jejihu.deviantart.com/art/Arm-Anatomy-Tutorial-311272250 http://jejihu.deviantart.com/art/Leg-Anatomy-Tutorial-Version-2-320969998 ja http://jejihu.deviantart.com/art/Basic-Hand-Tutorial-309750205
Tavallisesti toimittajakeikoille lähdetään aamuyöstä, jotta päästään kohdemaassa paikan päälle virka-ajan puitteissa. Tällä kertaa sain kuitenkin lentää Varsovaan jo edellisen päivän iltana, ja nukkua hyvät yöunetkin. Tällaista luksusta arvostaisi Geralt Rivialainenkin.
Joulukuun viimeinen päivä tuo päätöksen paitsi loistavien pelien tähdittämälle vuodelle myös minun työsuhteelleni Gamereactorissa. Huomisesta lähtien en toimi enää sivustolla toimittajana, mutta jään kuitenkin pyörimään paikalle avustajan roolissa.
Moro ja mukavaa joulun aikaa. Taas on se aika kun pipari tuoksuu ja tortut on ...onpa härskiä.. Tää vuosi on tuonut paljon uutta pelirintamalle. Paljon on tullut koukuttavia pelejä,allekirjottanut koukussa Fallout4:seen, ja joitakin odotettuja on peruttu tai julkaisua on jouduttu siirtämään paljonkin. Vr tekee tuloaan ja ulkoisesti pelimaailmassa siirrytään yhä aidomman näköiseen ulkoasuun. Pelien ajallinen kesto tosin on saattanut tästä hieman kärsiä ja ne vaativat laitteistoilta yhä enemmän kapasiteettia. Itse hankin kesällä terasen Ps4:sen ja johan tuosta muistista on yli puolet täynnä. Mutta joulupukin konttiin on tilausta jos jonkinlaisille peleille. Itse pidän peukkuja pystyssä josko GR:n tontut arpoisivat kohdalleni uuden CoD Black Ops:in.
Metal gear on legendaarinen pelisarja ja minulle ylivoimaisesti se kaikista rakkain. En uskonut pystyväni nimeämään vain yhtä suosikkisarjaa tai -tarinaa ennen kuin koin kyseisen sarjan itse, mutta en sen jälkeen ole löytänyt mitään saman tasoista. Kyseessä on aivan uskomaton saaga, josta voi löytää lähes loputtomasti uusia ulottuvuuksia ja ajattelemisen aiheita. Pelit ovat kokonaisuuksia, joissa kaikki on hiottu niin täydelliseksi, että ei voi kuin vain ihmetellä.
Pelien aika kausi on muuttunut ja paljon. On hyviä pelejä ja sitten on aika huonoja. Mitä minä vaadin peleissä? Hyvä juoni jotta saa pelaajan kiinnostumaan, enemmään vaihtelevuutta, Soundtrackit ja pelityyli. Itse en ole koskaan välittänyt click and point peleistä mutta kyllä niitä löytyy minun pelikokoelmista. Olen enemmään tarina pelaaja, pelissä pitää olla hyvä juoni että pelaisin sitä koko ajan.
Minulla on herännyt suuri huoli siitä, mitä uhkakuvia sisältyy pelialalle tulevaisuudessa. Suuri huoleni heräsi, kun kävin vähän aikaa sitten kirjeenvaihtoa erään alkon myyntiedustajan kanssa. Kaikki alkoi siitä, kun kyselin tuleeko 007 Spectre Vodkaa Suomen markkinoille. Tässä vastaus minkä sain.