Suomi
Blog

Peliarvion kirjoittamisesta

Luin vuodenvaihteessa Stephen Kingin kirjaa Kirjoittamisesta. Opuksessa kauhukirjojen veteraani pohtii tarinoiden kertomista ja kirjoittamista yleensä. Hieman samanlaisia ohjeita antaa jo vuonna 1935 julkaistu Mika Waltarin opas Aiotko kirjailijaksi? En tietenkään yritä kilpailla tällaisten jättiläisten kanssa, mutta niiden innoittamana kerron omia vinkkejäni peliarvioiden tekemisestä.


RAKENNE

Arvion tulee olla 1) johdonmukaisesti etenevä 2) eheä kokonaisuus. Hyvin usein oikolukuvaiheessa tulee poistaneeksi "kiva tietää" -asioita, jotka tavalla tai toisella rikkovat muuten toimivan kokonaisuuden. Peliarvio noudattaa usein tiettyä kaavaa. Valmiin sapluunan hyödyntäminen varmistaa sen, että olennainen tulee mainituksi. Käsiteltävien asioiden lista voi olla esimerkiksi tällainen:

ingressi, taustatietoa
tarina
pelattavuus, ohjaus
pelimuodot
tallennusjärjestelmä
moninpeli (samalla sohvalla, verkossa)
ulkoasu
äänimaailma
lopputiivistys

Ingressin tarkoituksena on tiivistää arvio muutamaan lauseeseen. Lukijalla on silloin alusta alkaen tieto, mitä toimittaja pelistä ajattelee. Lopputiivistyksen tehtävä on sama kuin ingressilläkin. Suoraviivaista kopiointia ei kuitenkaan kannata tehdä, vaan viimeinen kappale kokoaa arvion yhteen napakasti. Muista antaa arvosanaksi peliä aidosti kuvaava numero: vältä ääripäitä. En henkilökohtaisesti pitänyt lainkaan Call of Duty: Black Opsista, mutta en silti voi antaa sille 1/10.


OIKEAKIELISYYS

Tärkein yksittäinen taito on osata kirjoittaa oikein. Hyvä kieliasu tekee tekstistä helposti luettavan ja luo toimittajasta ammattitaitoisen vaikutelman. Oikeakielisyydessä ei ole koskaan valmis, vaan kirjoittajana voi aina hioa ilmaisukykyään. Itseään täydellisenä pitävän toimittajan tekstistä huomaa usein helposti, ettei hän ole mielikuvansa mittainen.

Varsinkin pelimaailmassa on tärkeää (ja joskus vaikeaa) välttää lainasanoja. Pelejä harvemmin käännetään suomeksi, jolloin anglismit tarttuvat puheeseen kuin itsestään. Erityisen ilmeistä tämä on massiivimoninpeleissä, joissa kerätään instan päätteeksi fättejä luutteja sekä saadaan siinä sivussa paljon ekspaa. Kaikille asioille ei ole vakiintunutta nimitystä, mutta silti on aina pyrittävä mahdollisimman hyvään suomeen. Älä kirjoita AI:stä, kun voit sanoa tekoäly. Älä kirjoita co-opista, kun voit sanoa yhteistyötila. Älä kirjoita levelöinnistä, kun voit sanoa hahmonkehitys. Älä kirjoita CTF, kun voit sanoa lipunryöstö.


ELÄVÖITTÄMINEN

Arviosta tulee helposti hengetön luettelo, jos peli ei herätä erityisiä tunteita. Kieli on aina pyrittävä pitämään elävänä, mikä ei tietenkään onnistu ilman harjoittelua. Esimerkiksi omia kokemuksiaan voi tuoda mukaan, kunhan ei päästä fiilistarinoitaan tekstin määrääväksi piirteeksi.

Helpointa on kirjoittaa erityisen hyvistä ja huonoista peleistä. Ääripään kokemuksissa on syytä välttää ylisanojen konekiväärilistauksia. Liika suitsutus nakertaa mielikuvaa toimittajan puolueettomuudesta. Vastaavasti täydellinen lyttääminen herättää epäilyksen siitä, ettei toimittaja viettänyt pelin parissa tuntia kauempaa.

Tee muistiinpanoja pelatessasi. On paljon helpompaa kirjoittaa tukisanoista kuin luottaa pelkkään muistiinsa. Erityisen tärkeää tämä on silloin, kun joutuu pelaamaan laajaa ja monipuolista peliä. Tiedän kuitenkin kollegoita, jotka tuottavat hyvää tekstiä ilman erityisiä muistiinpanoja.


PAINOPISTE JA KOHDERYHMÄ

Kaikki pelit eivät ole samanlaisia. Toisaalta kaikkea mahdollista ei kannata arviossa luetella. Ennen työhön ryhtymistä onkin selvitettävä itselleen, mikä on painopiste. Electronic Artsin urheilupeleissä kannattaa käsitellä viimeisimmän osan uudistuksia, ja jättää peruspelattavuuden kuvailu vähemmälle. BioWaren peleissä tarina ja roolipelaamiseen liittyvät valinnat ovat pääasia, jolloin taistelumekaniikan hienoudet voi jättää vähemmälle huomiolle. Call of Dutyn kantava voima on moninpeli, joten suurin osa arviolle varatuista merkeistä kannattaa säästää verkkomittelöiden selvitykseen.

Kirjoittaessa kannattaa välttää sisäpiiriviittauksia ja rinnastuksia vanhoihin peleihin. Vaihtoehtoisesti viittauksia voi käyttää, mutta silloin ne on syytä avata asiaa tuntemattomalle. Toimittajan on aina ajateltava kohderyhmäänsä: ketkä tekstejäni lukevat? Killzone 3:n arviossa ei kannata tehdä nopeaa huomautusta koskien MLG:n Halo-liigaa, sillä suurin osa PS3-räiskintöjä pelaavista ei seuraa Haloa. Gears of War 3:n arviossa ei kannata siteerata yksityiskohtaa Karen Travissin romaanista Anvil Gate, koska kaikki pelaajat eivät ole Gears-romaaneja lukeneet.


ETÄISYYDEN OTTAMINEN JA OIKOLUKU

Oma teksti kannattaa deadlinen puitteissa jättää hetkeksi sivuun, ja väyrysmäisesti "nukkua yön yli". Toimittaja on usein sokea omalle tekstilleen, mutta etäisyyden ottaminen auttaa kieli- ja asiavirheiden havaitsemisessa. Omasta oikoluvusta huolimatta kaikkein parasta on antaa teksti jonkun muun arvioitavaksi. Ankarastakaan palautteesta ei ole syytä loukkaantua, vaikka oma teksti kuinka tuntuisi rakkaalta lapselta. Jokainen uusi arvio tarjoaa mahdollisuuden kehittyä, joten tilaisuus kannattaa hyödyntää. Aina voi olla parempi.

HQ