Suomi
Blog

Leikkikenttä tanskalaiseen malliin

Pan Vision Playground on pohjolan suurin pelialan tapahtuma. Se ei ole sellainen uusien julkaisujen ja paljastusten sikermä kuin E3 tai Gamescom, mutta sillä on oma, kasvava asemansa kentällä. Kun kutsu kävi käydä tänä vuonna tarkastamaan Kööpenhaminan leikkikenttää, oli Gamereactor luonnollisesti mukana menossa.

Lehdistö on Playgroundissa vähemmistössä, ja tuhatpäisestä yleisöstä löytyi yli tuplasti enemmän jälleenmyyjien edustajia. Tämä näkyi myös esittelyissä, joissa eri julkaisijat EA:sta aina Ubisoftiin korostivat omien tuotteidensa myyvyyttä erilaisille kohderyhmille. Toimittajia esitykset kävivät välillä hymyilyttämään, koska kaupan kieli ei ole aivan sitä mitä me lukijoillemme kirjoitamme peleistä. Kaupallisuus ja karut totuudet eivät vain sovi yhteen.

Mutta päästiinpä tapahtumassa myös käsiksi itse tuotteisiin. Tänä vuonna tarjolla oli tilaisuus pelailla esimerkiksi Diablo III:a, Modern Warfare 3:a sekä Batman: Arkham Cityä, unohtamatta kuitenkaan uutta Soniccia, Resident Evil: Raccoon Cityä tai Ace Combatia. Osa peleistä teki suuremman vaikutuksen kuin toiset, ja muun muassa omat jo syvälle hautautuneet Diablo-taipumukseni heräsivät pitkästä talviunestaan katsellessani Blizzardin tuoretta luolakomppausta.

Myös esittelijöissä on eroa. Tällä kertaa pokaali innostavimmasta suoritukselle pitäisi ehdottomasti ojentaa Rocksteadyn yhteisöpaimenelle, Sarahille, joka jaksoi kannustaa jokaista Arkham Cityn kokeilijaa alusta loppuun saakka, jakaen koko ajan oivia taisteluvinkkejä. Matsien välissä tämä vielä jaksoi antaa todella mainioita haastatteluja. Jos peli ei olisi jo valmiiksi kiinnostanut, olisin nyt ehdottomasti valmis antamaan sille mahdollisuuden.

Täytyy sanoa, että tämän vuoden sijainti Playgroundille oli, no, mieleenpainuva. Kun bussit kääntyivät poispäin Kööpenhaminan keskustasta, suunnaten sen sijaan melkoisen rosoiselle satama-alueelle rahtikontteineen ja teollisuushalleineen, vitsailivat monet meidän joutuneen jonkinlaiseen journalisti-versioon Hostellista. Tapahtuma ei onneksi kärsinyt liikaa sangen industrial-uskottavista puitteistaan, ja illan edetessä karu ympäristö oli jo unohdettu.

Tämänkertainen leikkikenttä oli lopulta vallan viihdyttävä kokemus, jossa pääsi niin kokeilemaan kuin näkemäänkin laajan siivun tulevista pelijulkaisuista. Siellä nähtiin myös harvinaisempia näkyjä, kuten Sonic joraamassa PR-edustajien kanssa We Dance 3:n merkeissä illan edetessä kohti keskiyötä.

Toimituksen kannalta hauskaa oli se, että me suomipojat pääsimme paiskaamaan kättä tanskalaisten virkaveljiemme kanssa. Gamereactorissa työskentelee suuri määrä pelitoimittajia eri maista, mutta näemme toisiamme lähinnä niin kuin tekin meitä, videoarvosteluissa. Saatiinpa myös päätoimittaja Arttu kameran eteen Rasmuksen kanssa jutustelemaan Gears of War 3:sta.

HQ