Suomi
Blog
Parasta PC:llä

Parasta PC:llä

Pääkirjoitus / Gamereactor numero 46 / elokuu 2012

"Murskata vihollisesi, nähdä heidät ajettavan edestäsi ja kuulla heidän naistensa valitus."

Jos taas joku kysyy, että mikä on parasta PC-pelaamisessa, vastaisin hetkeäkään epäröimättä, että se on tietysti pelien modauskulttuuri.

Modaus on ollut merkittävä osa PC:llä pelaamista jo ammoisista ajoista lähtien. Tässä yhteydessä tarkoitan modaamisella olemassa olevan pelikoodin tai sen osien muokkaamista niin, että tuloksena on jotain uutta. Se voi olla yhtä lailla uusien kenttien, hahmomallien eli skinien kuin kokonaisen lisäosan tai pelin luomista. Siitä tekee mahtavaa, että parhaimmillaan innokkaiden koodaustaitoisten fanien käsissä vanhaankin peliin voidaan puhaltaa kokonaan uusi elämä ja saada aikaan jotain odottamatonta ja hienoa, josta pelintekijöillä ei ollut harmainta hajuakaan näiden näppäillessä pelin alkuperäistä koodia.

Tätä varten jotkin valveutuneet pelintekijät tarjoavat jo pelin julkaisun mukana valmiita kehitystyökaluja tai jopa hurjimmillaan avoimen koodin, jotta modaajat pääsevät heti alusta riehumaan sen kanssa. Hyvä esimerkki on Bethesda, jonka uusimmat Fallout ja The Elder Scrolls -pelit ovat toki ihan hyviä suoraan paketista, mutta ne eivät ole mitään siihen verrattuna, kun kunnon modit kytkee päälle.

Ajankohtaisin esimerkki modin muhkeasta menestyksestä on tietysti zombimaailmanlopun jälkimaininkeihin sijoittuva Day Z. Realistisen ArmA 2 -sotapelin päälle rakennetussa moninpelissä ei ole lainkaan asetettuja tehtäviä tai tavoitteita lukuun ottamatta halua selviytyä vielä hetki hengissä. Peli nojaa englantilaisittain "emergent gameplay" -mekaniikkaan eli avoimista lähtökohdista orgaanisesti ihmisten pelatessa kehittyvään pelimaailmaan. Day Z:ssä jokainen ihminen on toiselleen susi, sillä murha papupurkin takia on pelissä arkipäivää. Peli on vasta varhaisessa alfavaiheessa, mutta pelaajamäärä on ylittänyt jo reilusti yli 100 000 rajan, mikä on heijastunut myös kaksi vuotta vanhan emopelin myyntiin. Se oli myös tarpeeksi ArmA-kehittäjä Bohemian Interactivelle, joka on päättänyt julkaista modausporukan kanssa Day Z:n kokonaan omana pelinään. Aika hyvin parin fanin vaatimattomasti ideasta käyntiin lähteneelle projektille.

Ja eihän Day Z:n tarina ole millään tavalla erikoinen tai ainutlaatuinen. Samalla tavoin ovat saaneet alkunsa muun muassa sellaiset pelimaailman merkkiteokset kuin Team Fortress (Quake), Counter-Strike (Half-Life) sekä Defence of the Ancients eli DotA (Warcraft 3). Hienoja esimerkkejä piisaa niin paljon, että niistä tekisi kevyesti vaikka kokonaisen artikkelin, mutta se on jätettävä johonkin tulevaan lehteen. Jos kuitenkaan pelaa yhtään PC:llä, kannattaa tutustua modien tarjontaan. Sieltä saattaa löytää uuden kipinän moneen peliin.

HQ