Suomi
Blog

Missä ovat hypertyylikkäät beat 'em up? 🇸🇪

Kirjoittaja Jonas 18. maaliskuuta 2025 kello 04:38
Liittyy aiheisiin:

Olen soittanut paljon retroa viime aikoina. Se menee minulle aaltoina ja juuri nyt se on Mega Drive, joka kutsuu, jossa katselen edelleen naurettavan kallista analogista Mega SG:tä retronautintoa varten, hieman innokkaana jatkamaan pelien keräämistä uudelleen - huolimatta siitä, että 16-bittinen aikakausi on suorastaan pelottavan kallis.

Minua hämmästyttää se, kuinka hauskaa on beat 'em upin kanssa. Ei sillä, että se olisi minulle järkytys, ja viime vuosina olen nauttinut tiestäni sekä Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge että Power Rangers Rita's Rewind – molemmat ovat pelejä, joita suosittelen. Eikä genre ole missään nimessä kuollut, sillä näiden kahden lisäksi olemme 5-6 vuoden aikana päässeet nauttimaan Battletoadsista, River City Girls 2:sta ja Streets of Rage 4:stä, vain muutamia mainitakseni.

Mutta kaikille näille peleille on yhteistä (erittäin korkean viihdearvon lisäksi) se, että ne on suunniteltu retropeleiksi. Eikä siinä ole mitään pahaa. Kuten sanoin, tykkään soittaa retroa ja genre kuuluu tähän estetiikkaan. Mutta... Eikö olisi korkea aika kokeilla jotain uutta?

Tee Battletoads tummemmalla ja pahemmalla muotoilulla ja grafiikalla, jotka rikkovat rajoja, mutta ylläpidetyllä pelattavuudella. Tai miksei Final Fightia samoissa tiloissa? Olen varma, että likaisilla sivukaduilla on paljon pahiksia, joista Codyn, Guyn ja Haggarin hyperyksityiskohtaisten versioiden on voitettava ulos. Voin ehdottomasti kuvitella saman lähtökohdan Double Dragonille, joka voisi edullisesti sijoittua 80-luvulle ja jossa on paljon neonväriä, joka heijastuu lätäköissä likaisella asfaltilla.

Tätä varten tarvitset tarttuvan ääniraidan (nykyään peleissämme on hieman liian usein hissimusiikkia, jota et muista, kun ne sammutetaan, beat 'em up vaatii jotain adrenaliinia pumppaavampaa ja hauskempaa). Olen vakuuttunut siitä, että tälle pitäisi olla markkinat. Loppujen lopuksi ihmisten nenään hakkaaminen ja solar plexuksen potkiminen on hauskaa, enkä yksinkertaisesti usko, että beat 'em up -markkinat eivät olisi valmiita mihinkään fotorealistisempaan.

Missä ovat hypertyylikkäät beat 'em up?

Battletoads-tulkinta Naughty Dogilta ja Santa Monica Studion suunnittelijalta Raf Grassettilta.

HQ