Konsolifikaatio tai englantilaisittain Consolification on termi jonka kuulee edelleen monien PC pelaajien suusta. Kyseistä termiä käyttäessä konsolipelaajat leimataan usein jotenkin PC pelaajia tyhmemmiksi, sekä syytetään konsoleita pelin huonosta PC käännöksestä tai versiosta. Ikävästi tämä ajattelutapa jossa konsolipelien pitää olla jotenkin tyhmempiä tai yksinkertaistetumpia on jäänyt ikävästi myös useiden pelikehittäjien pääkoppaan johtaen monen pelin kohdalla juurikin tähän konsolifikaatioon.
Onko konsolipelaajat siis PC-pelaajia tyhmempiä? No eivät tietenkään ole. Monet nykypäivän konsolipelaajista ovat vanhoja PC-pelaajia, jotka ovat lähinnä vaihtaneet alustaa. Konsoleiden yhdistäminen casual-pelaamiseen on myös sinänsä hauskaa, sillä tietokoneella näitä casual-pelaajia vasta onkin. Vain harva ostaa tietokoneen pelkästään pelaamista varten, kun taas konsolipuolella tilanne on taas täysin päinvastainen.
On mielestäni naurettavaa ajatella, että kun peliä kehittää konsoleille sitä pitäisi alkaa jollain tavalla yksinkertaistamaan tai tyhmentämään. Konsolit ovat loppupeleissä vain tietokoneita suljetulla raudalla ja käyttöjärjestelmällä. Oikeasti ainoan haasteen peleille tuo käyttöliittymä, jonka pitäisi palvella sekä pc että konsolipelaajia tai sitten tehdä molemmille oma. Hiirelle ja näppäimistölle kehitetty käyttöliittymä harvemmin toimii konsoleilla ja vastaavasti ohjaimelle suunniteltu käyttöliittymä on pc pelaajille usein kankea. Kaikki muu yksinkertaistaminen on vain pelinkehittäjien omaa pelleilyä.
Näppäimistäkään ei ainakaan Ps3 ja X360 laitteilla ole pulaa, Dualshock ohjaimen 16 nappulaa analogitikkuinen riittää lähes kaikkiin pelityyppeihin. Ainoastaan tosiaika strategiat hurjine pikanäppäin määrineen ovat sellaisia joissa pelin kulkua joutuu hidastamaan ohjaimelle. Tosin vastapainona tälle ohjaimella toimii mielestäni paremmin autopelit, tappelupelit, tasoloikat sekä toimintapainotteiset hack and slash pelit kuten Devil may cry. Sacred2 vähäisestä mediahuomiostaan huolimatta osoitti ainakin allekirjoittaneelle, että myös Diablo tyyliset roolipelit toimivat vallan mainiosti ohjaimella. Ensimmäisen persoonan räiskintäpelit toimivat konsoleilla moitteetta, ja niitä on mukava pelata.
Mistä tämä konsolifioiminen tänä päivänä sitten johtuu? Tähän yksinkertainen vastaus on joidenkin pelitalojen naurettavasta käsityksestä, että konsolipelaajat kaipaavat jotenkin yksinkertaistettuja pelejä. Toisena syynä on PC-pelien markkinaosuus joka on vähentynyt merkittävästi viime vuosina jonka takia alustaan jää usein toissijaiseksi → köyhä käännös. Kolmantena on yksinkertaisesti liika keskittyminen grafiikkaan, tämä johtaa usein siihen, että konsoleilla, sekä vanhemmilla tietokoneilla loppuu tehot tai muisti kesken. Tällöin peleistä tulee usein kauniita yksinkertaistettuja lyhyitä putkijuoksuja eri teemoilla varustettuna eikä aikaa jää sisällön kehittämiseen.