Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi

Koodikammio - Arvostelu 1 Okami

Kirjoittaja Valde 16. joulukuuta 2015 kello 09:40

OKAMI

Kehittäjä: Clover Studio (PS2) Ready at Dawn (WII) Hexa Drive (PS3)
Julkaisija: Capcom
Alusta: PS2, WII, PS3
Julkaisupäivä: 20.4.2006
Lajityyppi: Toiminta-seikkailu / Fantasia


Hyvin yleistä on, että videopelien protagonistit ovat ihmisiä (tai ihmismäisiä hahmoja) sukupuoleen katsomatta. Jos videopelissä esiintyi nelijalkaisia hahmoja, ne olivat yleensä protagonistin sidekickejä tai ihan luonnossa näkyviä taustahahmoja. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteivätkö nelijalkaiset elukat pystyisi olemaan pelin pääsankareita. Tämän esimerkin näyttää meille Capcomin julkaisema OKAMI.

AURINGON JUMALATAR SUDEN TURKISSA

On kulunut 100 vuotta siitä, kun legendaarinen sankari Nagi ja susi Shiranui päihittivät Kamiki-kylän piinaajan Orochin, kahdeksan päisen hirviö-käärmeen. Taistelun jäljiltä Shiranui menehtyi saamiinsa haavoihin ja siitä lähtien Shiranui on ollut legenda Nipponissa. Uusi uhka kuitenkin odottaa, sillä Orochi on palannut ja langetti kirouksen koko Nipponin ylle. Puun henki Sakuya herättää päähahmon Amaterasun susi-patsaasta, jonka jälkeen Amaterasun täytyy estää pimeyttä valtaamasta koko Nippon. Amaterasu saa matkakumppanikseen ötökän kokoisen taiteilijasoturin nimeltään Issun, joka on hieman äkkipikainen ja perv.... no ei siitä sen enempää.
Amaterasu on kuitenkin herättyään menettänyt useat voimansa, joten matkan aikana Amaterasun täytyy löytää 13 Brush- tekniikkaa , joilla kukin Brush- tekniikalla on omat jumalansa ja tehdä Orochista ja muusta uhasta loppu.

PELATAAN VAI TAITEILLAAN?

Ensimmäinen asia, josta voisi mainita on pelin mekaniikat ja pelattavuus. perus kontrolleissa ei ole mitään vikaa, nimittäin susi-ystävämme liikkuu , hyppii ja pysähtyy asianmukaisesti niin kuin pitääkin esimerkiksi Ammy pysähtyy aina heti, kun analogi-tatista on päästänyt irti ja on heti liikkeessä, kun tattia taas liikuttaa suuntaan jos toiseen. Lisäksi Ammy voi tehdä toisen hypyn seinän kautta kun hän on koskettanut seinää kerran ja on mahdollista tehdä tuplahyppy, vaikka tosin myöhemmissä vaiheessa peliä.Taistelemisessa Amaterasu käyttää Beads esinettä, joka on hänen selällään. Matkan varrella löytyy erilaisia beadsejä erilaisineen ominaisuuksineen. Mutta Amaterasu ei pelkästään hypi tai taistele, sillä peli tarjoaa muutamia sivutehtäviä kansalaisten auttamiseksi. Uusia taisteluliikkeitä Amaterasu oppii ostamalla ne pienessä dojossa, joka löytyy sieltä täältä pelikentältä eri alueilta ja opittuihin liikkeisin mukaan lukeutuu esimerkiksi tuplahyppy. Lisäksi Amaterasu pystyy käyttämään Celestial Brush voimiaan, jolla voi korjata siltaa, ovea, pistää kirsikankukan puut itämään, päivää vaihtamaan yöksi tai toisinpäin , sammuttamaan liekit tai sytyttämään ne, milloin mitäkin. Nämä Celestial Brush voimat ovat käytössä jopa puzzlen ratkaisemisessa ja niiden käyttö on muutenkin todella vaihteleva ja laaja. Joskus Brush viivojen piirtäminen on todella pikkutarkkaa ja yksikin virhe viivaus saattaa sakottaa, eikä tekniikka onnistu jopa silloinkin kun ajattelet tehneesi viivat mallin mukaan ja tämä voi aiheuttaa lievää vitutusta. Pelistä löytyy myös kauppa, jossa voi myydä löytämiään aarteita tai ostaa käyttökelpoista tavaraa helpottamaan matkan taivalta ja myös erilaisia ravintopusseja, joista mainitsen lisää. pelikentällä leijuvat ''verhot'' ovat merkki vihollistaistelusta ja jos verhot koskevat Amaterasuun, taisto alkaa ja voit joko taistella ja saada lisää rahaa tai voit paeta taistelukentältä. Valitettavasti nämä sivu-taistelut tuntuvat turhilta, kun Okamissa ei ole Level Up mekaniikkaa, muuten randomit taistelut olisi voitu ymmärtää paremmin, ainoa hyöty niistä on juurikin rahan kerääminen. Lisäksi taistelut ovat hieman liian helppoja, eivät sentään kaikki, mutta valtaosa taisteluista kuitenkin, toisaalta se ei kamalasti häiritse pelaamista varsinkaan pelaajia, jotka nauttivat jo pelin tarinasta .Pelkkä vihollisten hakkaaminen ei aina riitä voittoon, joskus tulee tilanteita, jolloin on käytettävä Brush tekniikoita helpottaakseen tilannetta varsinki, kun viholliset muuttuvat harmaaksi muutamaksi sekunniksi ja saa myös miettiä mikä tekniikka sopii kukin viholliseen esimerkiksi tulivihua vastaan vesi ja salamavihua vastaan tuuli. Aikaisemmin mainitsemat ravintopusseja on neljä erilaista. siemenpussi, kasvispussi, kalapussi ja lihapussi. Ravintopusseilla on käyttöä, sillä joka puolella pelikenttää löytyy eläimiä, joita voi syöttää esimerkiksi linnut ja porsaat syövät siemen-ravintoa, hevoset ja jänikset kasvisravintoa, tiikerit ja koirat lihaa sekä kissat kalaa ja niin edelleen ja joka kerta syöttämisen jälkeen saa lisää Phrase pisteitä riippuen kuinka paljon eläimiä syötät kerrallaan ja Phrase pisteitä saa lisää kun taiteilee luonnon eloon ja auttaa ihmisiä sivutehtävissä. Kun on kerännyt tarpeeksi Phrase pisteitä, niin Amaterasu voi nostaa maximi energiaansa, mustepullojen määrää, lompakon kokoa tai Astral Pouchien määrää voi kasvattaa. Jos Amaterasu menettää kaikki helansa taistelun aikana, ei hätää, sillä Astral Pouch mahdollistaa Amaterasun herättämisen , kun sen on maksimipisteissä täynnä.

YKSINKERTAINEN VOI OLLA KAUNISTA

Peli on onnistunut yksinkertaisuudellaan saamaan todella kaunista katsottavaa jopa siitäkin huolimatta, vaikka hahmot ovat nukkemaisia ja vailla ääninäyttelyä äänähtelyitä lukuunottamatta. Grafiikka on uskollinen japanilaiselle tyylille ja ympäristö on sekä värikäs, että vaihteleva ja koukuttaa pelaajaa tutkimaan ympäristöä lisää ja lisää. Hahmojen persoonat myös tulevat hyvin esille eleiden kautta ja niihin on helppo syventyä. Mainittakoon muutamia hahmoja lyhyesti. Susano, Nagin verisukulainen ja kerskaileva partaturpa, Kushi saken valmistaja ja Susanon ihastus, salaperäinen Waka, joka heittää kryptisiä ennustuksia tulevista tapahtumista sekä Oki susinaamari miekkamies, joka muuttuu sudeksi. Muita sivuhahmojakin löytyy, tosin valtaosa niistä esiintyvät tarinan juonessa vain hetken ajan ja sitten poistuvat kuvioista. Hyvää palautetta tulee myös pelin soundtrackeistä. Se on sitä itämaisen soittimien kuuloista tunnelmaa, jota mielellään kuuntelisi enemmän kuin mitä pelissä saattaa, ne vaan tuovat sitä oikeaa tunnelmaa oli sitten kohtaus onnellinen tai surullinen. Huomaa kyllä, miten paljon Rei Kondoh on panostanut musiikkeihin saadakseen ne karkiksi korville ja voin sanoa että soundrackit ovat yksi parhaimpia, mitä on kuullut. Amaterasun animoinnissakin myös melko monia yksityiskohtia mm. jos ei liikuta Ammyä jonku aikaa, hän haukottelee ja nukahtaa ja Ammy jopa haukkuu ja myös puree, jos on tarpeeksi lähellä kohdetta.

HUONOILTA PUOLILTA EI VOI VÄLTTYÄ

Kuten aiemmin mainitsin, peli on kokonaisuudeltaan liian helppo, mitä tulee vihollisiin ja bossitaisteluihin. Lisäksi tärkeissä välikohtauksissa hahmojen puheet ja tekstit kulkevat melko hitaasti, joka saattaa aiheuttaa uuvutusta välikohtauksien katselemista. Muuta huonoa puolta pelistä en keksikkään. Peli on kuitenkin sellainen tekele, jota mielellään pelaisi, mutta ei ole saanut nauttia siitä suosiosta, jonka peli ansaitsisi.

TIIVISTYS
Loppujen lopuksi Okami on todella omaperäinen ja fantastinen peli kerättäväksi pelikokoelmiin. Upeat grafiikat ja loistavat musiikit koristavat pelin hienoutta, mutta tarina itsessään kruunaa pelin. Suosittelen pelaajia, varsinkin heitä, jotka nauttivat tarinasta ja tasoloikka seikkailupeleistä hankimaan ja kokeilemaan.

Pisteet:
94/100

Plussaa
+ Toimiva pelattavuus
+ Vaihteleva grafiikka ja ympäristö
+ Juoni

Miinukset
- Liian helppo vaikeustaso
- Uuvuttava välikohtaus-puheiden tempo.