Suomi
Gamereactor
artikkelit

Blue Byte -pressipäivän satoa

Strategiapeleistä kuten Settlers ja Anno tunnettu Blue Byte kutsui Saksaan katsomaan, mitä uutta studiolla on kypsymässä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Saksalainen Blue Byte -pelistudio on ollut jo ammoisista ajoista sydäntäni lähellä. Sen valtakunnanrakentelupeli Settlers oli yksi suosikeistani ilmestyessään vuonna 1994. Jokainen sarjan osa on jossain vaiheessa päätynyt pelattavakseni siitä lähtien. Sen rinnalle on noussut samaa teemaa hieman eri kantista lähestyvä Anno-sarja, jossa saaria asuttamalla ja niiden luonnonvaroja hyödyntämällä pyritään tekemään omasta kuningaskunnasta suurin ja ihanin.

Näiden johdosta reissu Blue Byten tiloihin Düsseldorfiin kiinnitti välittömästi mielenkiintoni, vaikka luvassa oli ennakkoon vähemmän mielenkiintoista settiä. Nimittäin selainpelejä. Huolestuneille tiedoksi, Blue Byte jatkaa perinteisten pelien kehittämistä Online-versioiden rinnalla edelleen, ja kaikille esitellyille peleille oli palkattu omat tiiminsä. Voimme siis odottaa studiolta jatkossakin viimeisen päälle käsintehtyjä strategiapelejä ja valtakunnanpaisuttelua.

Selainpelit ovat nauttineet vaihtelevaa arvostusta pelikansan parissa. Moni tarjoaa hetkellistä viihdettä simppelin räiskinnän, palikkapelin tai vaikka tornipuolustuksen muodossa. Harva kykenee kuitenkaan koukuttamaan pelaajaansa pidemmäksi aikaa syvällisellä pelimekaniikalla tai tarinalla. Facebook on näitä ajantappovälineitä pullollaan. Blue Byte haluaa kuitenkin näyttää, että pelkässä nettiselaimessa voi tehdä muutakin kuin klikata lehmiä tai lennätellä lintuja. Jo aikaisemmin se toi Settlers -sarjasta hämmästyttävän hyvin toimivan mutta etenemisvauhdiltaan laatikkoversiota verkkaisemman selainversion. Nyt luvassa on samanlainen käsittely Annolle, Might & Magic Heroesille ja jättiyllärinä Silent Hunter -sukellusvenepelille.

Blue Byte -pressipäivän satoaBlue Byte -pressipäivän satoaBlue Byte -pressipäivän satoa
Vasemmalta oikealle: Anno Online, Might & Magic Heroes Online ja Silent Hunter Online. Pelien trailerit voi katsoa tekstin lopusta.
Tämä on mainos:

Studioesittelyn jälkeen Anno Online pyörähtää käyntiin sekä esittelijän koneella että meidän edessämme hyrräävissä tietokoneissa. Ensivaikutelma on varsin positiivinen. Pikkutarkka grafiikka on tuotu selainikkunaan viimeistä piirtoa myöten. Koska peli on kaksiulotteinen, kuvakulmaa ei voi vaihtaa, mutta muuten homma toimii lähes laatikkoisoveljensä tavoin.

Suurin ero Settlersin tapaan on rakentelun vauhdin hidastuminen merkittävästi. Peliä ei ole suunniteltu tunnista toiseen putkessa pelattavaksi ja sellaiseksi se ei sovikaan. Kestää hetken asettaa päänsä uuteen toimintamalliin, koska kaikki näyttää niin normaalilta Annolta. Jokainen toiminto kestää kuitenkin minuutteja, myöhemmin tunteja pidempään kuin normaalissa pelissä. Jo lyhyen puolen tunnin kokeilun aikana hitauteen ehti kyllästymään, joten Anno on paras pienissä erissä monien muiden hengenheimolaistensa tavoin.

Peli on ilmainen pelata, mutta lisähöökiä teollisuuteensa saa ostamalla erilaisia nopeutuksia tuotantoon tai vaikka tarvittavia resursseja suoraan oikealla rahalla pelin sisäisestä kaupasta. Erilaisten tehosteiden ostaminen on tuttua huttua muista ilmaispeleistä, mutta jälkimmäinen tavaran suorahankinta tuntuu jo hieman huijaamiselta. Lyhyen testin perusteella on vielä mahdoton tehdä johtopäätöksiä liikemallin toimivuudesta tai reiluudesta, mutta Blue Bytellä vakuutettiin jokaisen peli kohdalla, että rahalla ei voi ostaa voittoa.

Blue Byte -pressipäivän satoa
Tämä on mainos:

Annon jälkeen meille esiteltiin toinen perinteinen strategiapeli tällä kertaa fantastisemman maailmankuvan puolelta. Might & Magic Heroes Online tekee hieman Annoa enemmän pesäeroa alkuperäisteokseensa. Kun perinteisesti M&M sisältää sekä tukikohtana toimivan linnan päivitystä ja rakennusta sekä seikkailua, Online jättää grynderin rannalle ja keskittyy löyhäjuoniseen kampanjaan yhden sankarin housuissa. Päätös on hieman harmillinen, sillä erilaisten rotujen linnanvarustus oli ainakin itselleni pelisarjan toinen kantava pilari.

Lineaarinen romppaus läpi metsien, soiden ja kylien on hyvin toteutettu ja nätti kuin sika pienenä, mutta ainakin alkuvaiheista paistoi läpi turhan virtaviivainen kokemus.

Kaikki esitellyt pelit olivat toisaalta vasta aikaisessa kehitysvaiheessa, joten muutoksia niihin on varmasti luvassa tukku jos toinenkin. Vuoropohjainen taistelu on edelleen läsnä ja toimii hyvin. Moninpelistä ei tilaisuudessa ollut vielä puhetta, mutta uskoisin jonkinlaisen pelimuodon päätyvän lopulliseen peliin, vaikka se keskittyykin ensisijaisesti kampanjoihin eri rotujen riveissä.

Blue Byte -pressipäivän satoa

Viimeinen ja monellakin tapaa kaikkein mielenkiintoisin peli oli Silent Hunter Online. Raskas sukellusvenesimulaatio ei varsinaisesti ole ensimmäinen pelikandidaatti, jota olisin uskonut näkeväni selaimen ikkunassa pelattavana.

Pisteenä iin päälle realismista on tingitty hyvin vähän, ja yhdenkin kuppaisen purtilon upottamisesta voi tehdä itselleen todella haastavaa kytkemällä kaikki apukeinot pois päältä. Niidenkin kanssa kohteen löytäminen vaatii oikeasti keskittymistä, periskoopin uutteraa pyörittelyä ja merikarttojen alkeellista lukutaitoa. Mutta kun pari räjähteillä varustettua putkiloa kolahtaa onnistuneesti sen risteilijän kylkeen, ilo on ylimmillään.

Toisen maailmansodan kampanjoiksi jaotettu moninpeliin keskittyvä Silent Hunter Online tekee monta muutakin asiaa jännästi. Jokainen pelaaja sotii samalla puolella tietokoneohjattuja saattueita, hävittäjiä, syöksypommittajia ja risteilijöitä vastaan. Yksittäinen menestys tehtävissä kääntyy oman osapuolen menestykseksi kokonaiskampanjassa, josta aukeaa uusia sodan näyttämöitä vähitellen. Näin jokainen on mukana yhteisestä tavoitetta täyttämässä oman pärjäämisensä kautta. Journojoukkoamme edistyneemmät voivat lyöttäytyä yhteen ryhmiksi ja koordinoida hyökkäyksiään.

Silent Hunter Online voi olla menestyessään todellinen jättiyllättäjä, jos sen lopullinen versio kykenee tarjoamaan jotain sekä kokemattomille massoille että pelisarjan arpisimmille merikapteeneille. Sen kohdalla Blue Byte on uskaltanut lähteä kokeilemaan ja innovoimaan ilman, että aidasta olisi tehty liian matalaa tai merestä lätäkköä johon kukaan ei vahingossakaan huku.

Blue Byte -pressipäivän satoa

Päivä yhteenvetona oli mielenkiintoinen ja muutti ainakin allekirjoittaneen asennoitumista selainpeleihin. Nykyisillä tekniikoilla on mahdollista tuoda yllättävän pätevää tavaraa tavallisen nettiselaimen näytettäväksi. Kaikki pelit ovat ilmestyessään ilmaisia, joten selainpelien uutta sukupolvea voi käydä testaamassa huoleti. Anno Online ja Might & Magic Online olivat sinänsä ihan päteviä ilmaisversioita laatikkopeleistä, mutta Silent Hunter Online näytti mitä selaimessa voi todella tehdä uudella tavalla.

Anno Online -paljastustraileri:

HQ

Might & Magic Heroes Online -paljastustraileri:

HQ

Silent Hunter Online -paljastustraileri:

HQ


Ladataan seuraavaa sisältöä