
Borderlands on ollut yksi vakaimmista videopelisarjoista, jotka saivat alkunsa PS3/Xbox 360 -aikakaudella. Kun ajattelee tuon ajan kovimpia toiminta- tai AAA-sarjoja siihen aikaan, viisitoista vuotta sitten, ja huomaa, että unholaan ovat jääneet Infamous, Resistance ja Rage. Ja selvinneet ovat vaatineet pehmeää tai kovaa alusta aloittamista, kuten Assassin's Creed, Crysis ja Saints Row.
Gearbox ja 2K Games ovat osanneet annostella Borderlandsia niin, että virta on tasainen olematta kuitenkaan liiallinen. Osasyy menestykseen on, ettei kaavasta ole koskaan kauaksi pois poikettu, joka on ollut sekoitus ammuskelua ja roolipelaamista tutulla ulkoisella tyylillä ja persoonallisuudella, ja se oli hyvin omaperäistä silloin vuonna 2009. Monta kopiota on sittemmin saatu, ja osa on jopa kehittynyt pidemmällekin, kuten Destiny, mutta Borderlands on ja pysyy.
Vaikka sarja ei enää tunnu niin tuoreelta kuin joskus, eikä varmaan koskaan tunnukaan, on suuri ja uskollinen fanikunta odottanut innolla Borderlands 4 -peliä PS5:lle, Xbox Series X/S:lle ja PC:lle 12. syyskuuta 2025, ja jopa Nintendo Switch 2:lle joskus tulevaisuudessa. Gamereactorilla oli tilaisuus pelata vielä kehityksessä olevaa peliä, ja jopa puhua kehittäjille mukaan lukien vastaava tuottaja Chris Brock, joka kertoi luvassa olevan suurempi kehitysaskel kuin mitä Borderlands 3 (2019) oli verrattuna Borderlands 2 -peliin (2012).
Paras uutinen ainakin päällisin puolin on se, ettei Borderlands 4 muuta ydintään istuakseen paremmin nykyajan trendeihin. Kyseessä on edelleen tarinavetoinen peli, täysin koettavissa yksinpelinä, mutta soveltuu paremmin neljän pelaajan verkkopeliksi, eikä live service -pelistä ole kyse. Hinta onkin toinen juttu.
Borderlands 4 lisää kuitenkin mukaan yhden pakollisen trendin modernista pelaamisesta: avoimen maailman luonteen. Ja kun tarkoitan "luonteen", en tarkoita ainoastaan "avointa maailmaa", sillä Gearboxin kehittäjät välttävät tarkasti sellaisten sanojen kuin "avoin maailma" käyttöä, sillä se olisi vaarallista. Moinen karkottaisi heti osan pelaajista, jotka ovat väsyneitä pelaamaan samaa peliä yhä uudelleen, ja sitten voisi syntyä vääränlaisia odotuksia, kuten Mario Kart Worldissa ja sen "avoimessa maailmassa", jota ei ehkä ajateltu sellaisena pelattavaksi.
Sen sijaan Gearbox käyttää käsitettä "saumaton maailma", mikä on rehellisesti sanottuna se kuvaus, mikä odottaa Borderlands 4:ssä. Kaikki pelaaminen on yhdellä kartalla ilman lataustaukoja alueiden välillä, ja (lopulta) voi mennä minne haluaa. Mutta se ei välttämättä tarkoita, että kaikki olisi niin paljon isompaa: luvassa on Borderlandsin historian suurin pelialue, totta kai, mutta ei ole tarvetta käyttää tuntikausia samoillen tyhjissä maisemissa, vaan maailma tuntuu tiheältä kuin ennenkin kera henkilöhahmojen, kylien, tehtävien, pahiksien ja salaisuuksien, joita kohdataan tutkiessa maailmaa omassa tahdissa.
Gearbox on panostanut paljon siihen, miten peli antaa pelaajalle enemmän toimintavapautta tehdä asiat omalla tavallaan, suorittaa tehtäviä omassa järjestyksessä (mukana on ne perinteiset roolipelin rajoitukset koskien pelaajan kokemustasoa, tietenkin), ja näin pelaaja voi keskittyä niihin tehtäviin, jotka tuntuvat kiinnostavilta tai vetoavilta. Pelaamassani demossa niin näytti todella olevan asia: pelasin hieman yli tunnin ajan Fadefieldsissa eli siis pelin aloitusalueella, mutta pääasiallinen tarinasisältö kattoi ehkä kolmanneksen peliajasta. Loput kaksi kolmannesta oli sitten pelaajasta itsestään kiinni.
Tutkittavana oli jokseenkin laaja alue, mikä viittaisi siihen, että vaikka peli on todellakin "saumaton", ei ole mahdollista tutkia kaikkea heti alusta asti, ja silti "avataan" uusia alueita, kun tarina edistyy. Se osa maailmasta, jota pääsin näkemään, oli tarjolla tavallista tekemistä mukaan lukien välipomoja ja vaarallisia otuksia, joilta usein sai kiinnostavaa roinaa eli "loottia", leirejä muiden selviytyjien kera, luolia tai tukikohtia haasteineen ja palkintoineen... on sanottava, että käytin merkittävän osan ajasta ajaen (leijuntapyörä on aina käytössä) samoilla paikoilla uudelleen ja uudelleen ilman, että tapahtui mitään kiinnostavaa, mutta pelaajana tulin vahvemmaksi, pääsin kohtaamaan niin sanotun demon kovimman haasteen, eli pakkolaskupaikan täynnä pahiksia, ja sitten maan alla oli vain lisää tutkittavaa, ja lopulta aika loppui kesken.
Tämä jätti tunnelman, jota Gearbox odottikin: näytetty demo oli riittävän suuri, ettei kaikkea nähnyt kerralla. Jos peli säilyttää saman tempon, voi tuloksena olla addiktoiva peli, mutta sellainen vaatii hyvän tasapainon tarinallisen sisällön suhteen ajaakseen tarinaa eteenpäin ja kehittääkseen pelattavuutta, ja samalla antaen pelaajan itse tehdä mitä haluaa. Lisäksi sivutehtävien, pahiksien ja tarinoiden tulee olla merkityksellisiä, tietenkin.
Pelattavuuden puolesta Borderlands 4 tarjoaa uusia liikkumismahdollisuuksia, ja näin tutkiminen on aiemaa jouhevampaa, mukaan lukien tarttumakoukku, jota voi käyttää myös taistoissa. Kuitenkin ainakin pelaamissani osioissa tarttumakoukun käyttö oli kovin rajattua, ja taisteluareenat eivät olleet niin isoja korkeuseroiltaan, että liikkuminen olisi erottunut erikseen.
Tietenkin kyseessä on Borderlands. Esillä on sellainen joukko aseita ja niiden muokkaustapoja, että vaihtelu on taattu. Ja sitten ovat vielä neljä uutta hahmoa (Amon the Forgeknight, Harlowe the Gravitar, Rafa the Exo-Soldier ja Vex the Siren). Gearbox on jopa lisännyt mukaan mahdollisuuden sekoittaa asemuokkauksia eri pelin sisäisiltä asevalmistajilta, mikä saattaa kuulostaa jo liialliselta joillekin pelaajille, mutta samalla taataan, että jokainen pelaaja verkossa käyttää omanlaistaan varustekattausta.
Gearbox on niin ikään ilmoittanut parannuksista verkkopeliin, että meno olisi tasapainoisempaa, että jokaisella pelaajalla on omat loot-valikoimansa, tai että vaikeustaso automaattisesti säädetään ylös tai alas jokaiselle pelaajalle, ja näin kaikilla on suunnilleen samanlainen pelikokemus riippuen siitä, milloin ja kenen kanssa valitsee pelata. Jaettu ruutu kahdelle pelaajalle PS5:llä ja Xbox Series X:llä on niin ikään mukana.
Ja miten sitten se tarina? Borderlands 4 sijoittuu Kairosiin eli planeetalle, jota on aina hallinnut diktaattori nimeltä Timekeeper. Mutta Borderlands 3:n tapahtumien jälkimainingeissa Lilith sattumalta teleporttasi kuuhun juuri Kairosin eteen, joka lävisti suojaavan hunnun, joka esti planeettaa näkymästä muulle maailmankaikkeudelle... ja sitten kaikki menee pieleen, kun Kairosin asukkaat huomaavat, millaisissa oloissa ovat joutuneet elämään.
Borderlands 4:ssä tulee olemaan hieman aiempaa vakavampi sävy kuin muissa sarjan peleissä, ja se heijastuu myös huumoriin. Tietenkään tämä ei olisi Borderlands ilman huumoria, ja vanhempi käsikirjoittaja Taylor Clark kertoi, ettei "olisi soveliasta" ottaa samaa "haulikkoasennetta" huumoriin kuin aiemmissa peleissä, joten on lupa odottaa vähän kuivempaa otetta. Huumori irtoaa enemmänkin henkilöhahmoista ja heidän keskinäisestä toiminnastaan eikä niinkään viittauksista ulkopuoliseen populaarikulttuuriin.
Toisin sanoen Borderlands 4 tulee olemaan aikuismaisempi. Ja oli hienoa, että Gearbox on ollut niin avoin asiasta. Jokainen pelaaja odottaisi pelattavuuden kehittyvän pelien välillä, ja niin onkin (avoimet alueet, enemmän aseiden tuunausta, liikkuminen on erilaista), mutta Borderlands on enemmän kuin pelkkä pelattavuus. Sarja on tunnettu viistosta huumoristaan, mutta vuoden 2025 tilanne ei ole enää sama kuin 2010-luvun alussa, joten on selvää, että Borderlands kehittyy myös tällä alueella.